Η Toyota, η Γαλλική εταιρία ενέργειας EDF, και η Πόλη & Αστική Κοινότητα του Στρασβούργου ανακοίνωσαν επίσημα το τέλος της τριετούς δοκιμής της τεχνολογίας Plug-in Hybrid που ξεκίνησε στο Στρασβούργο στις 27 Απριλίου, 2010.

Οι εταίροι παρουσίασαν τα τελικά συμπεράσματα που αποκόμισαν από τη δοκιμή μεγάλης κλίμακας. Αυτή είχε σχεδιαστεί με σκοπό τη συγκέντρωση στοιχείων και σχολίων από τη χρήση οχημάτων τεχνολογίας plug-in hybrid (φορτίζονται και από πρίζα) σε πραγματικές συνθήκες, προωθώντας παράλληλα την ανάπτυξη μιας ειδικής υποδομής φόρτισης με δημόσια πρόσβαση.

Η αποτελεσματικότητα της τεχνολογίας plug-in hybrid με βάση την τριετή δοκιμή κατά τη διάρκεια της οποίας καλύφθηκαν 4 εκατομμύρια χιλιόμετρα επιβεβαιώνεται από τα εξής:
- Μέση μείωση κατανάλωσης καυσίμου 46% συγκριτικά με ένα συμβατικό βενζινοκίνητο όχημα παρόμοιων διαστάσεων με μέση συχνότητα φόρτισης 1,1 φορές την ημέρα.
- Άμεση σχέση μεταξύ συχνότητας επαναφόρτισης και κατανάλωσης: υψηλότερη συχνότητα φόρτισης μεταφράζεται σε μικρότερη κατανάλωση.
- Η έρευνα αποκάλυψε 70% μείωση της κατανάλωσης συγκριτικά με ένα βενζινοκίνητο όχημα παρόμοιων διαστάσεων όταν επαναφορτίζεται 1,6 φορές την ημέρα, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται σημαντική οικονομία 1.400 ευρώ σε ετήσια βάση.
- Δημιουργία ειδικής υποδομής φόρτισης με 145 σημεία φόρτισης (9 σε χώρους στάθμευσης 12 σε δημόσια μέρη).
- Το 60% των επαναφορτίσεων γίνεται στη δουλειά και το 37% στο σπίτι. Τα δημόσια σημεία φόρτισης χρησιμοποιούνται για συμπληρωματική φόρτιση. Η προγραμματισμένη φόρτιση οδηγεί σε μειώσεις των εκπομπών CO2 από 10% έως 15%.
- Το μέσο κόστος επαναφόρτισης είναι περίπου 0,30 ευρώ (συμπερ. όλα τα κόστη).

Τελικά συμπεράσματα

Κατά μέσο όρο, η κατανάλωση μειώθηκε κατά 46% συγκριτικά με ένα βενζινοκίνητο όχημα παρόμοιων διαστάσεων. Αυτή η σημαντική μείωση επιτεύχθηκε με μέση συχνότητα φόρτισης 1,1 φορές την ημέρα.

Συμπέρασμα: ότι χρήστες που επαναφορτίζουν συχνότερα έχουν μεγαλύτερη ωφελιμότητα στην κατανάλωση συγκριτικά με όσους επαναφορτίζουν λιγότερο τακτικά. Πάρτε για παράδειγμα ένα χρήστη που επαναφορτίζει 1,6 φορές την ημέρα. Οδηγώντας κατά 40% σε hybrid mode και 60% σε electric mode, πετυχαίνει περίπου 70% μείωση της κατανάλωσης συγκριτικά με ένα συμβατικό βενζινοκίνητο όχημα παρόμοιων διαστάσεων. Αυτό σημαίνει οικονομία 7,1 ευρώ/100 χλμ. (1) σε λειτουργικό κόστος ή εξοικονόμηση 1.400 ευρώ το χρόνο, αν υποθέσουμε ότι το αυτοκίνητο διανύει περίπου 20.000 χλμ. το χρόνο.

Επιπλέον της μειωμένης κατανάλωσης, το περιβάλλον ωφελείται από τις μηδενικές εκπομπές ρύπων στο πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης. Οι εκπομπές CO2 μπορούν να μειωθούν μέχρι 61% συγκριτικά με συμβατικά βενζινοκίνητα οχήματα παρόμοιων διαστάσεων.

Ο Michel Gardel, Αντιπρόεδρος Επικοινωνιών, Εξωτερικών & Περιβαλλοντικών Υποθέσεων της Toyota Motor Europe, δήλωσε: «Χάρη στους πελάτες του Στρασβούργου που συμμετείχαν στο project, η Toyota κατάφερε να συγκεντρώσει πολύτιμα στοιχεία που θα χρησιμοποιήσουμε στην περαιτέρω προώθηση της τεχνολογίας plug-in hybrid. Η Toyota θεωρεί την τεχνολογία plug-in hybrid ως την πλέον περιβαλλοντική λύση μετακίνησης που υπάρχει αυτή τη στιγμή και σημαντικό βήμα στη δημιουργία του απόλυτου αυτοκινήτου μηδενικών ρύπων. Θέλουμε να κάνουμε την τεχνολογία ακόμα πιο προσιτή ώστε να μπορεί να υιοθετηθεί ευρέως».

Μαρτυρίες πελατών

- Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν μία πιο ξεκούραστη οδηγική εμπειρία.
M. Schoenhentz: «Όταν είσαι στην πόλη και οδηγείς αποκλειστικά σε electric mode, το επίπεδο αθόρυβης λειτουργίας είναι εντυπωσιακό. Είναι μία πολύ ευχάριστη εμπειρία σε περιβάλλον πόλης».
- Πέρα από την απουσία θορύβων, οι χρήστες προσαρμόζονται γρήγορα στη συνήθεια καθημερινής επαναφόρτισης.
M. Duval: «Όταν μπορώ και διαπιστώσω ότι χρειάζεται, το φορτίζω συστηματικά».
- Χάρη σ’ αυτή την εμπειρία μερικοί χρήστες πείστηκαν για την ωριμότητα της τεχνολογίας plug-in hybrid.
M. Dietrich: «Στην αρχή, ήμουν λίγο ανήσυχος για το υψηλό τεχνολογικό περιεχόμενο του οχήματος του και του πειραματικού παράγοντα. Είμαστε περίεργοι να δούμε πώς μπορεί να εξελιχθεί αυτό …. Πάντως δεν δημιουργήθηκε τίποτα το ανησυχητικό!»
- Ο M. Dieudonne είναι ενθουσιασμένος με το project και την τεχνολογία, σε σημείο που σκέφτεται ακόμα και να αγοράσει ένα plug-in υβριδικό όχημα.
«Θέλουμε να προχωρήσουμε το project ένα βήμα παραπάνω. Αρχικά, το είδαμε σαν δοκιμή αλλά τώρα αυτή η εμπειρία μας έχει δώσει μία γενική κατεύθυνση για την ανανέωση του στόλου μας. Αυτή τη στιγμή εξετάζουμε το ενδεχόμενο προσθήκης οχημάτων plug-in στο στόλο μας. Σκέφτομαι ακόμα και να αγοράσω ένα plug-in hybrid για την οικογένειά μου».

Toyota Plug-in Hybrid technology

Τα Οχήματα Plug-in Hybrid προσφέρουν τα καλύτερα δύο κόσμων, συνδυάζοντας τα οφέλη των ηλεκτρικών και πλήρως υβριδικών οχημάτων. Το Plug-in Hybrid Vehicle της Toyota υιοθετεί την αρχιτεκτονική πλήρως υβριδικού συστήματος του απλού Prius, με το πρόσθετο πλεονέκτημα μιας μεγαλύτερης μπαταρίας που μπορεί να συνδεθεί και να επαναφορτιστεί από μία εξωτερική (οικιακή) παροχή ισχύος. Το όχημα λειτουργεί αθόρυβα και με μηδενικούς ρύπους στο electric mode (EV) σε μικρές – μεσαίες αποστάσεις. Σε μεγαλύτερα ταξίδια, το όχημα λειτουργεί σε hybrid mode (HV) χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό κινητήρα βενζίνης και ηλεκτροκινητήρα με άριστες οδηγικές επιδόσεις και μειωμένο οικολογικό αποτύπωμα. Το χαμηλό κόστος ιδιοκτησίας του Prius Plug-in, που συνδέεται άμεσα με την υβριδική τεχνολογία, είναι ένα ακόμα ισχυρό πλεονέκτημα για τον πελάτη.


2012 – H εφαρμογή της τεχνολογίας plug-in hybrid

Η Toyota λανσάρισε το Prius Plug-in στην Ιαπωνία στις αρχές του 2012, και στη συνέχεια κυκλοφόρησε σε Β. Αμερική και Ευρώπη. Μέχρι σήμερα, έχουν πουληθεί περίπου 31.100 plug-in οχήματα, δηλαδή 1,5 φορές παραπάνω από τον αριθμό των Prius που πουλήθηκαν μία ολόκληρη χρονιά όταν λανσαρίστηκε το 2000. Στην Ευρώπη, μέχρι σήμερα έχουν πουληθεί 4.417 μονάδες, με τις πωλήσεις να έχουν ξεκινήσει στα τέλη καλοκαιριού του 2012.

Επίσης, στην περαιτέρω εξέλιξη του αυτοκινήτου πριν λανσαριστεί στην αγορά, μελετήθηκαν και τα σχόλια που έγιναν στα πλαίσια της δοκιμής στο Στρασβούργο:
- Η αυτονομία στο πλήρως ηλεκτρικό πρόγραμμα οδήγησης έχει αυξηθεί κατά 25% και φτάνει τώρα τα 25km. Αυτή η απόσταση όχι μόνον αντιπροσωπεύει το καλύτερο πακέτο αυτονομίας, επιδόσεων, ισορροπίας βάρους και τιμής του αυτοκινήτου, αλλά καλύπτει και τις απαιτήσεις του 80% των ταξιδιών που γίνονται στην Ευρώπη.
- Το πρόγραμμα της EV λειτουργίας έχει βελτιστοποιηθεί, με την προσθήκη ενός μπουτόν για αλλαγή μεταξύ EV και HV, ώστε οι χρήστες να μπορούν να χρησιμοποιούν την πλήρως ηλεκτρική λειτουργία στην πόλη. Το ότι δεν υπάρχει το άγχος της αυτονομίας είναι μία από τις αρετές των plug-in που συχνά αναφέρουν οι πελάτες, καθώς το HV mode ενεργοποιείται αυτόματα όταν αδειάζει η μπαταρία.
- Η χρήση του καλωδίου φόρτισης είναι ευκολότερη κυρίως λόγω μείωσης βάρους κατά 26%.
- Τέλος, ο χώρος αποσκευών έχει αυξηθεί κατά 10% και φτάνει στη χωρητικότητα της 3ης γενιάς του Toyota Prius (443 L αντί 403 L).

Τα κυριότερα ευρήματα σχετικά με την υποδομή φόρτισης

Η EDF εκμεταλλεύεται τα βασικά πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης. Ως παγκόσμιος πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας, κατέχει αδιαμφισβήτητη τεχνογνωσία για το ηλεκτρικό δίκτυο, τη βελτιστοποίηση ολόκληρης της υποδομής φόρτισης και την ελαχιστοποίηση των ακραίων φορτίων στο ηλεκτρικό δίκτυο.

Η EDF, με την υποστήριξη της θυγατρικής Electricite de Strasbourg (ES group), κατάφερε να εφαρμόσει καινοτόμα στοιχεία στην υποδομή φόρτισης. Ένα από αυτά μεταφέρει αυτόματα το χρόνο φόρτισης του οχήματος πέρα από τις ώρες αιχμής, ώστε να μειωθεί το κόστος. Επιπλέον, μία ιντερνετική υπηρεσία παρακολούθησης επέτρεπε στους χρήστες να επιβεβαιώνουν ότι το μέσο κόστος επαναφόρτισης δεν ξεπερνούσε τα 0,30 Ευρώ.

Για να κάνει το σύστημα πιο φιλικό προς τον πελάτη, η EDF και η θυγατρική της Sodetrel, εξέλιξε μία εφαρμογή για smartphone που δίνει το στίγμα των σημείων φόρτισης και ελέγχει τη διαθεσιμότητά τους.

Όπως και για τη διαδικασία επαναφόρτισης, γνωρίζαμε ότι οι πελάτες θα εκτιμήσουν την ύπαρξη ενός μόνιμα συνδεδεμένου καλωδίου στα σημεία φόρτισης στη δουλειά και στο σπίτι. Επίσης, απαιτείται ένα πρόσθετο καλώδιο για περιστασιακή χρήση σε δημόσια σημεία φόρτισης.

Ο Michel Couture, Διευθυντής τομέα Electric Mobility, EDF, καλωσορίζει αυτή τη συνεργασία και τα πολλά ευρήματα κατά τη διάρκεια του τριετούς προγράμματος δοκιμής. «Τα δεδομένα που συγκεντρώθηκαν έδωσαν τη δυνατότητα στην EDF να προσδιορίσει καλύτερα την προσφορά της στις υπηρεσίες μετακίνησης σύμφωνα με τις προσδοκίες των πελατών».

Πόλη και Αστική Κοινωνία του Στρασβούργου

Η τριετής δοκιμή σε συνεργασία με την Toyota και την EDF, έδωσε τη δυνατότητα στην Αστική Κοινότητα του Στρασβούργου να αποκομίσει τα απαραίτητα στοιχεία για τη δημιουργία της δημόσιας υποδομής φόρτισης. Χάρη σε αυτό το πείραμα, ηλεκτρικά και plug-in hybrid οχήματα σταδιακά έγιναν αποδεκτά στο αστικό τοπίο. Η εγκατάσταση δημόσιων σημείων φόρτισης έχει απαλλάξει τους χρήστες από το πιθανό άγχος της αυτονομίας και είναι απαραίτητο συμπλήρωμα των ιδιωτικών σημείων φόρτισης. Το project καθιστά επίσης καλύτερα κατανοητή τη σχέση μεταξύ φόρτισης του οχήματος και φορτίων στο δημόσιο δίκτυο ηλεκτρισμού.

Σήμερα, η Αστική Κοινότητα του Στρασβούργου στοχεύει στην εμπλοκή με το διασυνοριακό πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης CROME (Cross Border Mobility for Electric Vehicle). Νέοι σταθμοί που πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές για τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν εγκατασταθεί, και μερικοί παρέχουν πλήρη φόρτιση ηλεκτρικού οχήματος μέσα σε δύο ώρες. Αμφότεροι οι χρήστες ηλεκτρικών και plug-in hybrid οχημάτων θα ωφεληθούν από τα νέα σημεία φόρτισης.

«Η επέκταση του δικτύου πρέπει να αποτελέσει κίνητρο, η πρόκληση τώρα έγκειται στη δημιουργία ενός επαρκούς δικτύου και στην ταχύτητα φόρτισης, ώστε οι οδηγοί να μπορούν να επιλέγουν το καλύτερο μέσον μεταφοράς και το πιο περιβαλλοντικά συμβατό όχημα» δήλωσε ο Alain Fontanel, Αναπληρωτής Δήμαρχος του Στρασβούργου, αντιπρόεδρος Οικονομικών και υπεύθυνος ηλεκτροκίνησης στην Αστική Κοινότητα του Στρασβούργου.

(1) Υπολογισμοί με βάση την τιμή βενζίνης 1.64 Ευρώ/L και τιμή ηλεκτρικού ρεύματος 0,12 ευρώ/kWh


Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube