Από τα περίπου 36 δισεκατομμύρια ευρώ που δαπανούνται σε ευρωπαϊκά λιμάνια από την παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας, η Ελλάδα είναι αποδέκτης μόνο 600 εκατομμυρίων ευρώ, λόγω περιορισμένων δυνατοτήτων home-porting, όπως επίσης και λόγω έλλειψης κατάλληλων υποδομών στα περισσότερα από τα συνολικά 57 λιμάνια της χώρας. Αυτό ήταν το κεντρικό μήνυμα του "2ου Posidonia Sea Tourism Forum", το οποίο πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στην Αθήνα.
Σύμφωνα με τον Κ. Μουσουρούλη, υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, τα μέχρι σήμερα εννέα ελληνικά λιμάνια που μπορούν να φιλοξενήσουν διεθνή κρουαζιερόπλοια θα αυξηθούν στο μέλλον, όταν η επίδραση των πρόσφατων νομοθετικών ρυθμίσεων γίνει αισθητή, συμπεριλαμβανομένης και της άρσης του καμποτάζ. Ο υπουργός παρευρέθη χθες ανάμεσα σε ένα πάνελ ομιλητών, όπου το κύριο θέμα συζήτησης ήταν οι προοπτικές ανάπτυξης της βιομηχανίας της κρουαζιέρας και η επίδραση της στην ευρύτερη περιοχή της Αν. Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας.
«Η Ελλάδα έχει πολλά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα ως τουριστικός προορισμός και η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει να εξελίσσει το νομοθετικό πλαίσιο που ρυθμίζει τις δραστηριότητες που άπτονται του θαλάσσιου τουρισμού», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός μεταξύ άλλων.
Εξάλλου, η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, η οποία και αυτή ήταν παρούσα στην πρώτη μέρα του συνεδρίου, επικαλούμενη πρόσφατα στοιχεία ερευνών, ανάφερε ότι η Μεσόγειος θάλασσα θα έχει τα επόμενα χρόνια μια εκρηκτική ανάπτυξη στο θαλάσσιο τουρισμό. «Η αγορά της Ρωσίας, για παράδειγμα, μπορεί το επόμενο διάστημα να δώσει νέα ώθηση στην αγορά της Ανατολικής Μεσογείου. Εμείς, από την πλευρά μας, θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε σε όλες αυτές τις διαρκείς προκλήσεις. Υπάρχει ξεκάθαρη πολιτική βούληση να αλλάξουμε ότι κρατούσε για τόσα χρόνια καθηλωμένο το θαλάσσιο τουρισμό. Επιδιώκουμε να γίνουν επενδύσεις στη χώρα μας. Τα ξένα κρουαζιερόπλοια να έλθουν στα λιμάνια μας. Χρειαζόμαστε συνεννόηση, κοινωνική ειρήνη, υπευθυνότητα. Σκηνές ταλαιπωρημένων τουριστών σε λιμάνια της χώρας ή κλειστούς αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία δεν πρέπει να επαναληφθούν στην Ελλάδα. Στιγματίζουν την εικόνα της, λειτουργούν υπέρ των ανταγωνιστών μας, γκρεμίζουν κάθε προσπάθεια που με κόπο και θυσίες γίνεται το τελευταίο διάστημα. Η πολιτεία θα κάνει ότι της αναλογεί στο θέμα της βελτίωσης των υποδομών. Ομως να πράξουν το ίδιο η Τοπική Αυτοδιοίκηση και οι τοπικοί φορείς», τόνισε χαρακτηριστικά
Οι εκπρόσωποι των δύο μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας στον κόσμο που παρευρίσκονται στο συνέδριο, συμφώνησαν ότι η Ελλάδα είναι ένας εξαιρετικά δημοφιλής προορισμός για τις εταιρείες τους, ενώ τόνισαν ότι η χώρα χρειάζεται να προβεί σε περαιτέρω μεταρρυθμίσεις προκειμένου να αποκομίσει μέγιστα οφέλη από τη διεθνή κρουαζιέρα.
«Το περασμένο έτος η Carnival έφερε στην Ελλάδα συνολικά 2,8 εκατομμύρια επισκέπτες, κυρίως σε προορισμούς όπως η Κέρκυρα, το Κατάκολο, ο Πειραιάς, η Σαντορίνη και η Μύκονος. Είμαστε ωστόσο πεπεισμένοι ότι αυτός ο αριθμός θα μπορούσε να είναι αρκετά υψηλότερος», είπε ο G. Israel, Α’ αντιπρόεδρος Ανάπτυξης Λιμένων και Προορισμών της Carnival Corporation, η οποία είναι η μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο.
Εξέφρασε επίσης την αυτοπεποίθηση του ότι το μέλλον έχει να αποφέρει ακόμα περισσότερα οφέλη για την Ελλάδα στον τομέα της κρουαζιέρας, λόγω των ευεργετικών αποτελεσμάτων της άρσης του καμποτάζ, τα οποία θα αρχίσουν να φαίνονται σύντομα με το home porting κρουαζιερόπλοιων εκτός ευρωπαϊκής σημαίας.
Ο John Fox, αντιπρόεδρος και υπεύθυνος Κυβερνητικών Σχέσεων, ΗΠΑ & Ευρώπης της Royal Carribbean Crouises Ltd. η οποία μεταφέρει τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατών στην Ελλάδα από κάθε άλλη ανταγωνίστρια εταιρεία, συμφώνησε με την άποψη ότι η άρση του καμποτάζ είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση και συμπλήρωσε πως προκειμένου η Ελλάδα να μεγιστοποιήσει τα οφέλη από την κρουαζιέρα, πρέπει να προσπαθήσει να βελτιώσει ορισμένα εναπομείναντα θέματα. Επίσης, είπε πως η χώρα θα μπορούσε να συνεργαστεί με όμορες αγορές της εγγύς περιοχής σε θέματα διαφήμισης και marketing.
Στο σύνολο, η περιοχή της Αν. Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας, αποτελεί τον ιδανικότερο προορισμό κρουαζιέρας στο κόσμο και πιο συγκεκριμένα η Ελλάδα είναι ο μοναδικός ευρωπαϊκός κόμβος που μπορεί να προσφέρει μία μεγάλη ποικιλία προϊόντων κρουαζιέρας που συνδυάζουν μικρές αποστάσεις μεταξύ των λιμανιών, κάτι το οποίο για την βιομηχανία της κρουαζιέρας είναι πολύ σημαντικό από οικονομικής άποψης λόγω του υψηλού κόστους καυσίμων.
Η συνεχώς μεταβαλλόμενη υψηλή τιμή καυσίμων θεωρείται ως τροχοπέδη για την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας σύμφωνα με τον R. Ashdown, γεν. γραμματέα της CLIA Europe, ο οποίος επίσης συμμετείχε στην συζήτηση, ο οποίος συμπλήρωσε ότι: «η Ελλάδα είναι ο τρίτος πιο δημοφιλής προορισμός κρουαζιέρας στην Ευρώπη, θέση την οποία μπορεί να βελτιώσει, εφόσον εισαγάγει πολιτικές και πρακτικές ελλιμενισμού, οι οποίες είναι στρατηγικά σχεδιασμένες με στόχο την αποσυμφόρηση των λιμένων και εφόσον επίσης γίνει περισσότερο ανταγωνιστική σε θέματα λιμενικών τελών.»
Το "2ο Posidonia Sea Tourism Forum" διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, της CLIA Europe, του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, της Ένωσης Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας (MEDCRUISE), της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ), της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδας, της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (HATTA) και του Ελληνικού Συνδέσμου Μεσιτών και Εμπειρογνωμόνων Θαλαμηγών (HYBA).
Στη φωτογραφία εικονίζονται (από τα αριστερά προς τα δεξιά):
Κ. Παλάση (Συνέταιρος CTM Hellas), ?N. Lingard (Σύμβουλος Διοίκησης εταιρειών Κρουαζιέρας & Ταξιδιών), ?Κ. Μουσουρούλης (υπουργός Ναυτιλίας & Αιγαίου), ?J. Fox, Αντιπρόεδρος (υπεύθυνος Κυβερνητικών Σχέσεων, ΗΠΑ & Ευρώπη, Royal Caribbean Cruises Ltd), ?G. Israel (Α’ αντιπρόεδρος Ανάπτυξης Λιμένων & Προορισμών, Carnival Corporation) και ?R. Ashdown (γεν. γραμματέας, CLIA Europe).
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής