Η 90η επέτειος του «Quadrifoglio Verde» (πράσινο τετράφυλλο τριφύλλι), το θρυλικό σύμβολο σε μερικά από τα πιο σπορ μοντέλα της Alfa Romeo, γιορτάζεται φέτος. Αυτό αναφέρεται όχι μόνο στα αυτοκίνητα που προορίζονται για τις πίστες αγώνων, αλλά και σε ορισμένες ειδικές εκδόσεις παραγωγής.
Η προέλευση αυτού του συμβόλου έχει χαθεί στο μύθο, αλλά είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί η σύνδεσή της με τη σημαία που βρισκόταν στα αεροπλάνα της «10ης Μοίρας Βομβαρδισμού Caproni» στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Σήμερα, το Quadrifoglio είναι μέρος της Ιταλικής Πολεμικής Αεροπορίας και την ίδια στιγμή παραμένει το σύμβολο της φιλοσοφίας της Alfa Romeo, με βάση τη σταθερή επιδίωξη της αριστείας που εφαρμόζεται σε αγώνες και στη συνέχεια μεταφέρεται σε οχήματα παραγωγής.
Το πρώτο αυτοκίνητο της Alfa Romeo που κοσμήθηκε με το Quadrifoglio Verde ήταν η «RL» του Ugo Sivocci. Με αυτό κέρδισε το 14ο Targa Florio το 1923. Από τότε, όλα τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της Alfa Romeo είχαν αυτό το έμβλημα και «φυλαχτό», γνωστό σε όλο τον κόσμο. Το ίδιο έμβλημα χαρακτήριζε ορισμένες Alfa Romeo παραγωγής από το 1960 και μετά. Το «Quadrifoglio Verde» επιστρέφει στις Giulietta και MiTo, τα νέα μοντέλα, τα οποία έχουν αποκτήσει μια θέση στην παράδοση των καλύτερων Alfa Romeo, αντλώντας από την κληρονομιά των δυναμικών επιδόσεων, χωρίς συμβιβασμούς στην απόδοση, το σεβασμό για το περιβάλλον και την άνεση στην καθημερινή χρήση. Μια sport παράδοση που ζει στην ολοκαίνουργια Alfa Romeo MiTo SBK Limited Edition 1.4 170 HP QV, ένα συμπύκνωμα τεχνολογίας και σχεδιασμού που προέρχονται από την έκδοση «Quadrifoglio Verde» και παράγεται μόνο σε 200 αυτοκίνητα.
Το σύμβολο που αναγνωρίζεται στις πίστες και στους δρόμους όλου του κόσμου
Το «Quadrifoglio» έγινε έμβλημα άρρηκτα συνδεδεμένο με την Alfa Romeo το 1923, όταν ο Ugo Sivocci ήταν ο πρώτος που αποφάσισε να αγωνιστεί στην Targa Florio με αυτό το σύμβολο ζωγραφισμένο στο καπό της «RL» του, πετυχαίνοντας την πρώτη από τις δέκα νίκες της μάρκας σε αυτό το διάσημο αγώνα.
Η επιτυχία της Alfa Romeo ήταν τόσο προφανής που οι άλλοι οδηγοί της ομάδας Alfa Romeo – συμπεριλαμβανομένων των Enzo Ferrari, Antonio Ascari και Giulio Ramponi – αποφάσισαν να υιοθετήσουν το «Quadrifoglio Verde» για όλους τους υπόλοιπους αγώνες. Από εκείνη τη στιγμή το «Quadrifoglio Verde» έγινε το σύμβολο των αγωνιστικών αυτοκινήτων της Alfa Romeo και αργότερα χρησιμοποιήθηκε επίσης για την ειδική σειρά των μοντέλων παραγωγής για να δείξει τη συνέχεια ανάμεσα στα αυτοκίνητα «touring» της Alfa Romeo και αυτών που προορίζονται για αγώνες.
Ήταν το «Quadrifoglio Verde» που ξεχώριζε στην κόκκινη «P2» του Brilli Peri, όταν κέρδισε το πρώτο «World Car Racing Championship» στη Μόντσα το 1925, τον πρώτο από τους πέντε παγκόσμιους τίτλους που κέρδισε η Alfa Romeo. Στο τέλος της δεκαετίας του 1920 ήταν το «Quadrifoglio Verde» που διακρίνεται τις Alfa Romeo που είχαν κατασκευαστεί από τη μητρική εταιρεία από εκείνες με το αλογάκι, που διαχειριζόταν η «Scuderia Ferrari», στην πίστα.
Το 1950 και το 1951, οι Giuseppe «Nino» Farina και Juan Manuel Fangio οδήγησαν τις Alfa Romeo 158 και 159 – τις περίφημες «Alfettas» – στη νίκη στα δύο πρώτα Παγκόσμια Πρωτάθληματα Formula 1. Στη συνέχεια, στη δεκαετία του 1960, το «Quadrifoglio Verde» ήταν το σήμα κατατεθέν της έκδοσης αγώνων της «Giulia», της «TI Super», και στη συνέχεια μπήκε δίπλα στο μπλε τρίγωνο Autodelta για πολλές δεκαετίες, από την «GTA», στην «33» και μέχρι τα δύο παγκόσμια πρωταθλήματα της «33 TT 12» (1975) και της «33 SC 12» (1977). Η αγωνιστική δραστηριότητα της Alfa Romeo συνεχίστηκε τη δεκαετία του 1980: μετά την επιστροφή στη F1 το 1980, οι επιτυχίες στους αγώνες για αυτοκίνητα τουρισμού επαναλήφθηκαν («GTV 6 2.5») μέχρι την ηχηρή νίκη στο «DTM» («Deutsche Tourenwagen Mesterschaft») με την «155 V6 Ti» το 1993 και τη μεγάλη σειρά από νίκες με την «156 Superturismo» (1998-2004).
Ωστόσο και Alfa Romeo παραγωγής έχουν επίσης το «Quadrifoglio Verde». Πρόκειται για μοντέλα υψηλών επιδόσεων που κατασκευάστηκαν από το 1960 έως τη δεκαετία του 1980. Από το 1980 και μετά, οι Alfa Romeo «Quadrifoglio Verde», είχαν το «Quadrifoglio Verde» μέσα στην ονομασία τους, όπως η «Alfasud ti Quadrifoglio Verde», η «Sprint Quadrifoglio Verde», οι διάφορες εκδόσεις της «33 Quadrifoglio Verde», η «75 Quadrifoglio Verde», η Spider 2.0 «Quadrifoglio Verde», η «164 Quadrifoglio Verde» και η «145 Quadrifoglio Verde».
Το «Quadrifoglio Verde» επιστρέφει στις Giulietta και MiTo
Φέροντας το θρυλικό έμβλημα, οι «Quadrifoglio Verde» εκδόσεις της MiTo και της Giulietta έχουν καταλάβει μια θέση στην παράδοση των καλύτερων Alfa Romeo, αντλώντας από την κληρονομιά των δυναμικών επιδόσεων, χωρίς συμβιβασμούς στην απόδοση, το σεβασμό για το περιβάλλον και την άνεση στην καθημερινή χρήση.
Ειδικότερα, η Giulietta των 235 HP «Quadrifoglio Verde» με τον 1750 TBi έχει τον κινητήρα με τις υψηλότερες επιδόσεις της σειράς και ένα αυθεντικό σπορ στήσιμο που εξασφαλίζει κορυφαία για την κατηγορία οδηγική απόλαυση με εκπληκτικά περιορισμένη κατανάλωση και χαμηλές εκπομπές ρύπων για αυτή την ονομαστική ισχύ.
Ο 1750 TBi μπορεί να υπερηφανεύεται για μια ροπή 195 Nm/λίτρο (την υψηλότερη από όλους τους κινητήρες βενζίνης στην κατηγορία) και - ένα εξαιρετικό χαρακτηριστικό - ροπή 340 Nm, που επιτυγχάνεται σε μόλις 1.900 rpm. Ο κινητήρας διαθέτει κάποιες πρωτοποριακές τεχνολογικές λύσεις, όπως άμεσο ψεκασμό βενζίνης, διπλό συνεχή μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και έναν υπερσυμπιεστή τεχνολογίας «scavenging», το επαναστατικό σύστημα ελέγχου που εξαλείφει το «turbo lag».
Η 1.4 170 HP MiTo «Quadrifoglio Verde» MultiAir Turbo εξασφαλίζει, επίσης, εξαιρετική απόδοση, προσφέροντας μια τιμή ισχύος (124 ίπποι/λίτρο) μεταξύ των υψηλότερων στην κατηγορία της και ένα πλαίσιο αντάξιο μιας ανώτερης κατηγορίας. Επιπλέον, το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αυτής της έκδοσης του κινητήρα είναι η εξαιρετική αναλογία βάρους/ισχύος του (6,7 kg/HP), η οποία ήταν ανέκαθεν ένας από τους βασικούς παράγοντες πίσω από την επιτυχία της Alfa Romeo στα αυτοκίνητα δρόμου και πίστας.
Χάρη στον ασφαλή και σπορ χαρακτήρα τους, οι «Quadrifoglio Verde» εκδόσεις των MiTo και Giulietta έχουν παίξει το ρόλο του επίσημου αυτοκινήτου ασφαλείας στο SBK Superbike World Championship. Η Alfa Romeo είναι ο κορυφαίος Χορηγός του πρωταθλήματος από το 2007, μοιραζόμενη τις ίδιες αξίες της ευγενούς άμιλλας, της τεχνολογίας και της ασφάλειας στα υψηλότερα επίπεδα. Φέτος, η σκυτάλη έχει ληφθεί από τη MiTo SBK Limited Edition 1.4 170 HP QV.
Alfa Romeo MiTo SBK Limited Edition 1.4 170 HP QV
Η νέα MiTo SBK Limited Edition διακρίνεται από ορισμένα στοιχεία που αναδεικνύουν την extreme σπορ εμφάνιση της: από τις πλαϊνές ποδιές στο πίσω σπόιλερ, καθώς και τις εντυπωσιακές κόκκινες δαγκάνες φρένων Brembo πίσω από τις ζάντες αλουμινίου 18". Η αποκλειστική έκδοση υιοθετεί επίσης τον πιο ισχυρό κινητήρα της σειράς, τον 170 HP 1.4 MultiAir Turbo, με επιτάχυνση από 0 στα 100 km/h σε μόλις πάνω από τα 7 δευτερόλεπτα.
Η MiTo SBK Limited Edition μπορεί να «φορέσει» δύο χρώματα αμαξώματος (Alfa Black και Red), σε συνδυασμό με τρία χρώματα οροφής: Black, Alfa Red και το νέο Cristallo White. Το ίδιο σπορ αποτύπωμα έχει δοθεί στο εσωτερικό, ενισχυόμενο από τα Sabelt καθίσματα με wraparound πλάτη από ανθρακονήματα. Το λογότυπο της Alfa Romeo ξεχωρίζει από το κεντρικό ύφασμα Alcantara®. Είναι όλα στολισμένα με νέα κόκκινη ραφή που αναδεικνύει την δεξιοτεχνία στην κατασκευή του αυτοκινήτου. Η κόκκινη ραφή βρίσκεται στο κιβώτιο ταχυτήτων και στο τιμόνι, που περιλαμβάνει και χειριστήρια του ηχοσυστήματος και τηλεφώνου. Τέλος, η κεντρική οθόνη του ταμπλό γίνεται πραγματικά μοναδική με τη SBK Limited Edition επιγραφή με προοδευτική αρίθμηση 1 έως 200.
Ο πλούσιος στάνταρ εξοπλισμός περιλαμβάνει: σπορ πεντάλ, δίχρωμη βαφή, πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος, αυτόματο διζωνικό σύστημα κλιματισμού, χειριστήρια ηχοσυστήματος και τηλεφώνου στο τιμόνι, σύστημα Blue & Me με φωνητικές εντολές και MP3 media player με θύρα USB και υποδοχή AUX-IN, ειδικά Titanio Grey «SBK Limited Edition» αυτοκόλλητα και εγκατάσταση για φορητό σύστημα πλοήγησης.
Οι εκδόσεις SBK θα είναι σύντομα διαθέσιμες στην ελληνική αγορά με τους κινητήρες 0.9 Twinair Turbo 105HP και 1.3 JTDM-2 Turbo 85HP. Είναι δύο κινητήρες οικονομικοί, με χαμηλή κατανάλωση και εκπομπές ρύπων, που απαλλάσσονται τελών κυκλοφορίας, ενώ παράλληλα εξασφαλίζουν την οδηγική απόλαυση και τις επιδόσεις που μόνο η Alfa Romeo μπορεί να προσφέρει.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής