Ο κ. Γ. Βασιλάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, ανέφερε ότι είμαστε μια αμιγώς τουριστική χώρα, όπου ο τουρίστας προσγειώνεται σε ένα από τα καλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης. Από εκεί μπορεί να επιλέξει ένα από τα ΜΜΜ που διαθέτει η χώρα μας είτε αυτό είναι ένα λεωφορείο είτε ένα ταξί.
Του Άρη Γαλανόπουλου
Οσον αφορά την τελευταία περίπτωση, η μέγιστη ζωή των ταξί είχε αυξηθεί από τα 12 στα 15 χρόνια, ενώ η τωρινή κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο μεγαλύτερης αύξησης της ηλικίας των ταξί που φτάνει στον παρανοϊκό αριθμό 22. Ο πρόεδρος του ΣΕΑΑ συνέχισε λέγοντας ότι τα αυτοκίνητα δεν φτιάχνονται για να κρατάνε τόσα χρόνια.
Τα αυτοκίνητα-ταξί έχουν εκατομμύρια χιλιόμετρα, είναι παλιάς τεχνολογίας diesel μιας και έχουν αγοραστεί λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, η συντήρηση γίνεται με αρκετές ελλείψεις και συντηρούνται από κομμένα αυτοκίνητα ή ανταλλακτικά που έρχονται από το εξωτερικό.
Επίσης, ο κ. Βασιλάκης δήλωσε χαρακτηριστικά, ότι το 15ετίας και κακοσυντηρημένο ταξί μπορεί να ρυπαίνει πάνω από 10 φορές σε σχέση με ένα καινούργιο όχημα (έως 5ετίας).
Ακόμα, τεκμηρίωσε τη θέση του πάνω στο ότι δεν είναι καθόλου δίκαιο και για τους ίδιους τους επαγγελματίες όταν κάποιος επενδύει πάνω σε ένα καινούργιο όχημα, ενώ αντίθετα κάποιος να κρατάει το «σάπιο» ταξί με το οποίο χρεώνει τον πελάτη στην ίδια τιμή με τον πρώτο.
Σε ένα στόλο που αγγίζει τον αριθμό των 16.900 ταξί στην Αττική, σύμφωνα με τα ισχύοντα μέτρα απόσυρσης ταξί (15 ή 18 έτη μέγιστη ηλικία, νόμος 4070/2012), οι συνολικοί ρύποι που εκπέμπονται από τους κινητήρες στη διάρκεια ζωής τους φθάνουν σε 46.000 τόνους αιωρούμενα σωματίδια και 600.000 τόνους οξείδια του αζώτου και υδρογονάνθρακες. Μια παράταση απόσυρσης 7 χρόνων, όμως, αναμένεται να έχει ουσιαστικές επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων των αστικών περιοχών σύμφωνα με τις ιατρικές μελέτες των τελευταίων χρόνων. Αναλυτικότερα, προβλέπεται μείωση του προσδόκιμου ζωής, αύξηση πρόωρων θανάτων και εμφάνιση αναπνευστικών προβλημάτων, κυρίως από τις εκπομπές των παλαιών πετρελαιοκίνητων κινητήρων.
Οι επιπτώσεις των ρύπων αυτών έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας, καθώς σε πρόσφατη έρευνα αποδείχθηκε πως το πετρέλαιο κίνησης και οι πρόωροι θάνατοι είναι άμεσα συσχετισμένοι παράγοντες. Πιο συγκεκριμένα, σε πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύθηκε στην αγγλική εφημερίδα Daily Mail, τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και ειδικά τα παλαιότερης τεχνολογίας ευθύνονται για 38.000 πρόωρους θανάτους ετησίως.
Τι πρωτοβουλίες πρέπει να ληφθούν από την πολιτεία για τον στόλο κυκλοφορούντων ταξί:
• Καλύτερος έλεγχος της σωστής λειτουργίας των κινητήρων των ταξί στα ΚΤΕΟ και «στον δρόμο».
• Παροχή κινήτρων για την ευρύτερη χρήση των εναλλακτικών καυσίμων.
• Θέσπιση πιστοποιητικών περιβαλλοντικής απόδοσης για τα ταξί, ώστε τα καθαρά οχήματα να απολαμβάνουν μπόνους (π.χ. χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας κ.λπ.).
• Ουσιαστική, αποφασιστική επιδότηση για την αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων ταξί με νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 6. Μέρος της επιδότησης μπορεί να καλυφθεί από κοινοτικούς πόρους ή και από την εφαρμογή κυκλοφοριακών μέτρων (π.χ. αναμόρφωση πράσινου δακτυλίου).