το Opel Monza Concept γίνεται πρότυπο για την επόμενη γενιά αυτοκινήτων Opel και κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, 12 - 22 Σεπτεμβρίου, όπως και το παλιό Opel Monza στην ίδια έκθεση του 1977. Εκείνο ήταν ένα μεγάλο coupe με εξακύλινδρο κινητήρα και βελούδινη λειτουργία. Το Monza κατασκευαζόταν μέχρι το 1986 και ανήκει εδώ και καιρό στην ελίτ των θρυλικών αυτοκινήτων. Το νέο Monza Concept ακολουθεί τώρα τα χνάρια του προκατόχου του: καλαίσθητο καπό, μεγάλοι αεραγωγοί σχήματος μπούμερανγκ μπροστά από τους θόλους των τροχών και χρωμιωμένη μπάρα με λογότυπο Opel. Οι ανάγλυφες επιφάνειες του 4θυρου Monza Concept μήκους 4,69 μ. παραπέμπουν στα κύματα του ωκεανού που «σβήνουν» στις ακτές. Το μοναδικό στυλιστικό στοιχείο είναι εμπνευσμένο από το λιπόσαρκο και λεπτό στην περιοχή της μέσης σώμα ενός λαγωνικού, που τρέχει πατώντας στις άκρες των δακτύλων του!
Όπως το πρώτο Monza ήταν πρωτοποριακό με ψηφιακές ενδείξεις στο κοκπιτ, έτσι και το νέο καινοτομεί με ένα φαρδύ, ανάγλυφο ταμπλό που εκτείνεται από τη μία πόρτα μέχρι την άλλη, και χρησιμοποιείται σαν επιφάνεια προβολής. Πληροφορίες και διακοσμητικά στοιχεία προβάλλονται στην επιφάνεια που ο οδηγός μπορεί να διαμορφώσει ανάλογα με τις ανάγκες, τα γούστα ή τη διάθεσή του. Συνολικά 18 προτζέκτορες LED δημιουργούν μία συνεχή, προσαρμοζόμενη, πολυλειτουργική απεικόνιση.
Η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο σε παγκόσμιο επίπεδο. Έχοντας ήδη καθιερωθεί κατά τη διεξαγωγή διαφόρων διοργανώσεων, δημιούργησε αίσθηση σε σημαντικά γεγονότα όπως το Αδαμάντινο Ιωβηλαίο της Βασίλισσας Ελισάβετ, και οι σχεδιαστές της Opel ήταν οι πρώτοι που τόλμησαν να την εφαρμόσουν σε επιβατικό αυτοκίνητο.
Τα τρισδιάστατα (3D) γραφικά είναι εντυπωσιακά και αντικατοπτρίζουν όλες τις σημαντικές λειτουργίες, από ακριβείς πληροφορίες οχήματος και οδηγού μέχρι σύνδεση στο διαδίκτυο, δυνατότητες επικοινωνίας και διακοσμητικά στοιχεία. Τόσο η περιοχή απεικόνισης πληροφοριών όσο και το φόντο μπορούν να διαμορφώνονται ξεχωριστά και ο έλεγχος γίνεται μέσω φωνητικών εντολών και των χειριστηρίων στο τιμόνι.
Η απόδοση και η ευκρίνεια ήταν επίσης προτεραιότητες στο συγκεκριμένο τομέα: όταν έφτασε η ώρα να σχεδιάσουν τον τρόπο παρουσίασης των πληροφοριών, οι μηχανικοί της Opel επικεντρώθηκαν στον καλύτερο και πιο προσωπικό τρόπο για την προβολή των σχετικών στοιχείων στον οδηγό. Επιδιώκοντας να περιορίσουν τις προσλαμβάνουσες εικόνες για τους οδηγούς, οι πληροφορίες του οχήματος, οι ρυθμίσεις πλοήγησης και smartphone και η συνδεσιμότητα εμφανίζονται μόνον όταν είναι απαραίτητο ή επιθυμητό. Επομένως, οι οδηγοί μπορούν να χρησιμοποιούν μεγάλο εύρος πληροφοριών χωρίς να κατακλύζονται από κείμενα ή εικόνες. Αυτό καθιστά το Monza Concept πρότυπο των μελλοντικών συστημάτων HMI (Human-Machine-Interface), καθώς η εσωτερική του σχεδίαση βασίζεται σε ευρήματα τελευταίων ερευνών.
Το ίδιο ισχύει και για την ολοκληρωμένη συνδεσιμότητα ενός smartphone στο Monza Concept. Με ποικίλους τρόπους συνδεσιμότητας που αντιπροσωπεύουν τρεις διαφορετικούς κόσμους – ME, US και ALL – οι οδηγοί μπορούν να συγκεντρώνονται αποκλειστικά στην οδηγική εμπειρία, ή να επικοινωνούν με τους φίλους και την οικογένεια ή ακόμα και να συνδέονται με ολόκληρη την διαδικτυακή κοινότητα.
Με το ME το σύστημα infotainment ουσιαστικά αποσυνδέει το smartphone των οδηγών και δίνει προτεραιότητα σε πληροφορίες σχετικές με την οδηγική εμπειρία. Το US επιτρέπει στους επιβάτες του Monza Concept να συνδέονται με μία ομάδα επιλεγμένων ατόμων, όπως με φίλους και μέλη της οικογένειας: αυτοί μπορούν να συνδέονται στο σύστημα infotainment του αυτοκινήτου με τη δική τους συσκευή επικοινωνίας και να ανταλλάσσουν πληροφορίες, μουσικές και φωτογραφίες, να συνομιλούν και να κλείνουν ραντεβού, κλπ. Το ALL προχωρά πέρα από το US. Επιτρέπει τη σύνδεση του οδηγού με όλο σχεδόν τον εξωτερικό κόσμο. Οι οδηγοί μπορούν για παράδειγμα να μοιράζονται αυθόρμητα την προγραμματισμένη διαδρομή τους online μέσω ταμπλέτας ή smartphone, έτσι ώστε να εξυπηρετήσουν κάποιους άλλους με τον ίδιο προορισμό – σηματοδοτώντας ένα νέο είδος ‘car-sharing’. Με αυτή την πρωτοποριακή τεχνολογία infotainment και συνδεσιμότητας, το Monza Concept προδίδει το καινοτόμο πνεύμα των σχεδιαστών και μηχανικών της Opel, με στόχο η επόμενη γενιά αυτοκινήτων να μπορεί να συμβάλλει σε μία αρμονική και δικτυωμένη κοινωνία.
Η καινοτόμος τεχνολογία ανίχνευσης και συνδεσιμότητας του Monza Concept έχει ακόμα περισσότερα να προσφέρει: επιβεβαιώνει την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στα συστήματα επικοινωνίας “Car-to-Car” & “Car-to-X” – προϋποθέσεις για μελλοντική αυτόνομη οδήγηση και τομείς στους οποίους η Opel ήδη εργάζεται εντατικά. Με την ολοκληρωμένη σύνδεση των χρηστών των δρόμων, η λεγόμενη ‘διεπικοινωνία’ μπορεί να βελτιωθεί όπως και η ασφάλεια, επειδή επικίνδυνες κυκλοφοριακές συνθήκες καταγράφονται νωρίτερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια από πριν.
Παρά τη σπορ εμφάνιση και το επίπεδο σχήμα με ύψος μόλις 1,31 μ., δεν θίγεται καθόλου ο χώρος αποσκευών (500 λίτρα) – ούτε ο χώρος για το κεφάλι των επιβατών. Αυτό οφείλεται στο ότι ολόκληρη η δομή του κόκπιτ είναι περίπου 15 εκ. χαμηλότερη σε σχέση με τα συμβατικά μοντέλα. Στην πραγματικότητα, το Monza Concept προσφέρει την ίδια ευρύχωρη και ευάερη καμπίνα επιβατών με ένα μεσαίο αυτοκίνητο.
Οι μεγάλες πόρτες προσφέρουν μέγιστη λειτουργικότητα, ενώ εντυπωσιάζουν ανοικτές, αφού ανοίγουν προς τα πάνω και το αμάξωμα δεν έχει μεσαία κολόνα. Το Monza Concept στη Φρανκφούρτη θα συνδυάζει ηλεκτροκίνηση με σύστημα επέκτασης αυτονομίας με καύσιμο CNG από έναν νέο τρικύλινδρο κινητήρα 1.0 SIDI turbo νέας γενιάς.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής