Ως «Σχέδιο διάσωσης ελληνικού του τουρισμού» παρουσίασε η Ryanair τις προτάσεις της για την Ελλάδα. Σε συνέντευξη που παραχώρησε προς τον Τύπο της χώρας μας, ζήτησε να καταργηθεί το λεγόμενο σπατόσημο από τα περιφερειακά αεροδρόμια (12 ευρώ) και να μειωθεί στο αεροδρόμιο της Αθήνας από τα 12 στα 5 ευρώ. Προφανώς πρόκειται για μιά απαίτηση - ειδική μεταχείριση που δεν θα τύχει της αποδοχής της ελληνικής πλευράς.

Η μεγαλύτερη εταιρεία "χαμηλού κόστους" της Ευρώπης, ανακοίνωσε ότι προτίθεται να φέρει 4 εκατ. τουρίστες στην Αθήνα, άλλους τόσους στα περιφερειακά αεροδρόμια και 2 εκατ. στη Θεσσαλονίκη. Ομως αυτό προϋποθέτει επιδότηση από την Ελλάδα. Ηδη, η Ryaiair πετώντας από τη Ρόδο, την Κω, τη Θεσσαλονίκη και το Βόλο (Νέα Αγχίαλο), έπαιρνε επιχορήγηση από περιφέρειες και τοπικές ενώσεις, προκειμένου να διατηρεί τα δρομολόγια. Πάντως, συνεχώς μεγάλωνε τις απαιτήσεις της με αποτέλεσμα, μόλις πρόσφατα, στο Βόλο να διακόψει τις πτήσεις επειδή η περιφέρεια δεν ήθελε να δώσει παραπάνω χρήματα από τα συμφωνηθέντα (περίπου 2 εκατ. ευρώ). Με τέτοια τακτική και με το "μαχαίρι στο λαιμό" για αύξηση του τουρισμού στην Ελλάδα, όλες οι εταιρείες θα μπορούσαν να επωφεληθούν, αλλά αυτό δεν είναι σωστή πολιτική.

Η Ryaiar ανέφερε ότι με το σχέδιό της θα δημιουργηθούν 10.000 εργασίας και ότι τα χρήματα που θα χάσει το κράτος από τα τέλη των αεροδρομίων, θα αντικατασταθούν από τα χρήματα που θα ξοδεύουν οι ταξιδιώτες. Μάλιστα ανέφερε ότι κατά κεφαλήν ανέρχοντας στα 1.000 ευρώ, αλλά η Τράπεζα της Ελλάδος με τα δικά της στοιχεία επισημαίνει ότι δεν ξεπερνούν τα 650 ευρώ. Αρα, κι εκεί υπάρχει ζήτημα.

Εξάλλου, σκληρή ήταν η αντίδραση του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, που σε ανακοίνωσή του (την παραθέτω αυτούσια) επισημαίνει τα εξής:

1) Το αεροδρόμιο της Αθήνας λειτουργεί βάσει ενός συγκεκριμένου επιχειρηματικού μοντέλου, όπως όλα τα διεθνή μητροπολιτικά αεροδρόμια, που στηρίζεται στην ανάπτυξη και διατήρηση μακροχρόνιων σχέσεων με τους αερομεταφορείς.

2) Είναι χρέος του αεροδρομίου της Αθήνας να περιβάλλει με ίσες αποστάσεις τους αεροπορικούς συνεργάτες του όχι μόνο εξαιτίας του ευρύτερου περιβάλλοντος, αλλά και βάσει κοινοτικού δικαίου.

3) Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών έχει επιλέξει να στηρίζει έμπρακτα τις αεροπορικές εταιρείες που επενδύουν σε διαρκή, μακροχρόνια παρουσία, προσβλέποντας σε ανάπτυξη.

4) Το επιχειρηματικό αυτό μοντέλο δεν συμβαδίζει με τις πρακτικές της Ryanair, η οποία ακολουθεί ως πολιτική την ανάπτυξη μέσω περιφερειακών αεροδρομίων, όπου και δεν επενδύει μακροχρόνια. Η πρακτική αυτή, ιδιαίτερα σε μικρού μεγέθους αγορές, όπως είναι η ελληνική, οδηγεί σε «κανιβαλισμό» της υπάρχουσας κίνησης με άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στις υπάρχουσες εταιρείες που έχουν επενδύσει σε διαρκή παρουσία.

5) Δεν υπάρχει άμεσος συσχετισμός μεταξύ των αεροδρομιακών χρεώσεων, της αεροπορικής κίνησης και της διατηρήσιμης ανάπτυξής της, δεδομένου ότι οι χρεώσεις των αεροδρομίων αποτελούν ένα πολύ μικρό τμήμα του άμεσου λειτουργικού κόστους μιας αεροπορικής εταιρείας, της τάξεως μόλις 4% έως 7%. Η αεροπορική και τουριστική κίνηση διαμορφώνεται από α) το ΑΕΠ της χώρας/περιοχής, β) την ελκυστικότητα του προορισμού, καθώς και γ) το δίκτυο και την πολιτική του βασικού αερομεταφορέα.

6) Σε ό,τι αφορά τις χαμηλού κόστους εταιρείες θα πρέπει να επισημανθεί ότι στο αεροδρόμιο της Αθήνας επιχειρούν ήδη 10 χαμηλού κόστους αερομεταφορείς, οι οποίοι αποτελούν το 11% της διεθνούς επιβατικής κίνησης και εξυπηρετούν 20 προορισμούς – 22 αεροδρόμια. Η συνεργασία με όλους είναι εξαιρετική, αξιόπιστη, συνεχώς αναπτυξιακή και σύμφωνη με το γενικότερο επιχειρηματικό μοντέλο του αεροδρομίου. Για παράδειγμα, η easyJet αποτελεί τον 3ο μεγαλύτερο αερομεταφορέα και εξυπηρετεί 8 προορισμούς ετησίως από την Αθήνα.

7) Αναφορικά με τον εισερχόμενο τουρισμό, όσο και αν η εταιρεία Ryanair επιθυμεί να προϊδεάσει την αγορά για τη σημαντική συμβολή της, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ήδη λαμβάνονται συγκεκριμένες δράσεις, τόσο από ιδιωτικούς, όσο και από δημόσιους φορείς για την ανάδειξη του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, που φαίνεται ότι έχουν αποτελέσματα. Ήδη για το 2013 τα μηνύματα είναι αισιόδοξα από τις περισσότερες αγορές του εξωτερικού.

8) Στο πλαίσιο αυτών των πρωτοβουλιών και σύμφωνα με τη φιλοσοφία του επιμερισμού του επιχειρηματικού ρίσκου με τις αεροπορικές εταιρείες, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών συνεχίζει και κατά τη θερινή περίοδο 2013 την πολιτική των στοχευμένων κινήτρων του, παρέχοντας εκπτώσεις από 20% έως 30% επί των χρεώσεων του αεροδρομίου.
Η Ryanair θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί τα κίνητρα αυτά και συγκεκριμένα τα κίνητρα α) χαμηλών ναύλων, β) συντελεστή πληρότητας, γ) νέων αγορών και δ) ανάπτυξης ειδικών αγορών.

9) Από πλευράς δρομολογίων και αεροπορικών εταιρειών, οι νέες εξελίξεις στο αεροδρόμιο της Αθήνας είναι σημαντικές και είναι οι ακόλουθες:

- Νέα δρομολόγια για το Baku και τη Lyon από την Aegean.
- Επίσης, η Aegean ξεκινά πτήσεις σε 6 ακόμη δρομολόγια: Βερολίνο, Γενεύη, Κίεβο, Μάντσεστερ, Αγ. Πετρούπολη & Βαρσοβία.
- Η Vueling ξεκινά δρομολόγια προς Bilbao.
- Η Pegasus ξεκινά καθημερινές πτήσεις προς την Κωνσταντινούπολη, ενώ η Turkish θα εκτελεί 25 πτήσεις την εβδομάδα από την Αθήνα, προσθέτοντας 4 επιπλέον συχνότητες από/προς την Κωνσταντινούπολη, από φέτος το καλοκαίρι.
- Η Norwegian ξεκινά πτήσεις από/προς το Ελσίνκι.
- Η SAS ξεκινά πτήσεις από/προς το Όσλο και το Ελσίνκι.
- Η Ukraine International Airlines ξεκίνησε πτήσεις από/προς το Κίεβο.
- Η Iberia ξεκινά πτήσεις προς τη Μαδρίτη, το ίδιο και η Iberia Express
- Η εταιρεία S7 Airlines ξεκινά δραστηριότητα στην αγορά της Αθήνας, με πτήσεις από/προς τη Μόσχα
- Η εταιρεία Khors ξεκινά πτήσεις σε 2 δρομολόγια, Κίεβο & Λβιβ.
- Η Ural Airlines θα συνδέει την Αθήνα με το Κρασνοντάρ
- Η Cyprus Airways επεκτείνει τη δραστηριότητά της στην εγχώρια αγορά με 2 καθημερινές συχνότητες για το Ηράκλειο και 2 καθημερινές συχνότητες για τη Ρόδο
- Αναμένεται η επίλυση του ζητήματος καθήλωσης των αεροσκαφών B787, έτσι ώστε η Qatar να ξεκινήσει τη δραστηριότητά της στην Αθήνα, με το καθημερινό δρομολόγια Αθήνα-Νέα Υόρκη

Μόνο με συνεργασία και κοινές δράσεις μπορούμε να προσδοκούμε και να διαμορφώσουμε ένα ευνοϊκότερο πλαίσιο λειτουργίας, τόσο για τον κλάδο των αερομεταφορών, όσο και για την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Σε αυτή την κατεύθυνση συμβάλλουν έμπρακτα όσοι μπορούν πραγματικά να οδηγήσουν την ανάπτυξη και όχι κάποιοι που επιχειρούν να επωφεληθούν από εποχιακές συγκυρίες και συνθήκες.

10) Αναφορικά με όσα αναφέρονται για το παράδειγμα του αεροδρομίου της Αθήνας ως μοντέλο ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων σημειώνεται ότι η βαρύτητα και το είδος των αναγκαίων επενδύσεων και οι αποτελεσματικές και ποιοτικές αεροδρομιακές υποδομές και υπηρεσίες, ειδικότερα δε η προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών και επιβατών συναρτώνται άμεσα και πρωτίστως καθορίζονται από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε αεροδρομίου – προορισμού (φαινόμενο εποχικότητας, τουριστική, εμπορική και επιχειρηματική κίνηση, συνολικότερο τουριστικό προϊόν, κ.λπ.).

11) Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών αποτελεί καινοτόμο Σύμπραξη Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) με 55% συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου και 45% των Ιδιωτών Μετόχων.

Ο ΔΑΑ εισφέρει σημαντικά στα οικονομικά του κρατικού προϋπολογισμού με τη μορφή α) μερισμάτων από το 2004, β) φόρων επί των μερισμάτων, γ) 25% του ΤΕΑΑ Αθηνών και δ) ειδικών εισφορών. Το Ελληνικό Δημόσιο έχει εισπράξει διαχρονικά (2002-2011) με την μορφή μερισμάτων, φόρων επί των μερισμάτων και ειδικών εισφορών, ποσό ύψους 871 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο δηλαδή μέρος των θετικών οικονομικών επιδόσεων (της τάξεως του 75%) του ΔΑΑ. Αντίθετα με διάφορες απόψεις που έχουν διατυπωθεί, το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος των χρηματικών αποδόσεων του ΔΑΑ κατέληγε και καταλήγει στο Ελληνικό Δημόσιο- και όχι στους ιδιώτες (αναλογία 15 – 5 ευρώ ανά επιβάτη υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου).

Επιπλέον, το αεροδρόμιο συμβάλλει ουσιαστικά στην ελληνική οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας. Σε επίπεδο θέσεων εργασίας, στην αεροδρομιακή κοινότητα απασχολούνται 15.000 εργαζόμενοι, ενώ οι συνολικές θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν στην Ελλάδα από το σύνολο των δραστηριοτήτων του αεροδρομίου ανέρχονται σε 63.000 περίπου, σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.

12) Αναφορικά με το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης («Σπατόσημο»), το ύψος του οποίου, όπως είναι γνωστό, είναι 12 και 22 ευρώ για επιβάτες αναχωρούντες προς προορισμούς Ε.Ε. και εκτός Ε.Ε. αντίστοιχα, η οποιαδήποτε μεταβολή του δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα / δικαιοδοσία του αεροδρομίου της Αθήνας. Είναι τέλος που επιβάλλεται από το Ελληνικό Δημόσιο, όπως και το Τέλος Τερματικής Περιοχής.

13) Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών προσφέρει εξαιρετικά γενναιόδωρα κίνητρα σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες, στο πλαίσιο της μη διακριτικής μεταχείρισης.

"Η Ryanair είναι ευπρόσδεκτη να αξιοποιήσει τα κίνητρα αυτά για την ανάπτυξή της από το αεροδρόμιο της Αθήνας", καταλήγει η αναοίνωση του Διεθνή Αεριλιμένα Αθηνών.


Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube