Νέα έρευνα που διεξήχθη από την PayPal και την Ipsos καταγράφει ότι το κινητό ηλεκτρονικό εμπόριο (mobilecommerce) αναπτύσσεται με ρυθμό σχεδόν τρεις φορές ταχύτερα από την αύξηση του συνολικού ηλεκτρονικού εμπορίου. Από το 2013 έως το 2016, ο μέσος σύνθετος ρυθμός ετήσιας ανάπτυξης πολλαπλών χωρών για το κινητό εμπόριο υπολογίζεται σε ποσοστό 42 τοις εκατό έναντι του 13 τοις εκατό για το e-commerce συνολικά (συμπεριλαμβανομένου του mobilecommerce).
Η έρευνα, η οποία κατέγραψε τις κινητές αγοραστικές συνήθειες για πάνω από 17.500 καταναλωτές σε 22 χώρες, αποκαλύπτει επίσης σημαντικά στοιχεία για την κινητή αγοραστική συμπεριφορά, τα εμπόδια και τις αναπτυσσόμενες αγορές.Ως ποσοστό των διεθνών online αγορών, το κινητό εμπόριο έχει ακόμα σχετικά χαμηλά νούμερα: σύμφωνα με την έρευνα, οι αγορές μέσω έξυπνων κινητών συσκευών καλύπτουν το 9%, ενώ οι αγορές μέσω tablets ευθύνονται για μόλις το 5% των online αγορών. Εντούτοις, και οι δύο επισκιάζονται από τη χρήση laptops, desktops και notebooks, τα οποία αθροιστικά χρησιμοποιούνται για το 85% των online αγορών.
Ενώ τα νούμερα των αγορών μπορεί να είναι χαμηλά, η εξάπλωση της κινητής αγοράς είναι ιδιαίτερα σημαντική. Το ένα τρίτο (33%) των online αγοραστών που τέθηκε υπό έρευνα, δηλώνει ότι έχει αγοράσει ένα είδος μέσω smartphone το προηγούμενο 12μηνο, και το 20% αναφέρει αγορές μέσω tablet. Η αύξηση στο εμπόριο μέσω έξυπνων κινητών συσκευών οφείλεται σε νεαρούς ενήλικες. Το 59% των smartphoneshoppers είναι κατά μέσο όρο σε διεθνές επίπεδο μεταξύ 18-34 ετών, σε σχέση με το 44%, το συνολικό ποσοστό των online αγοραστών.
Η Κίνα, η Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα κυριαρχούν στο εμπόριο μέσω smartphones. Οι online αγοραστές στα Εμιράτα συμβάλλουν σε ένα ποσοστό 24% των ηλεκτρονικών αγορών τους που πραγματοποιούνται με τη χρήση έξυπνων κινητών, οι Κινέζοι καταναλωτές ακολουθούν κατά πόδας με ποσοστό 21%, ενώ οι Τούρκοι έρχονται τρίτοι στην κατάταξη με ποσοστό 19%. Οι τρεις αυτοί πληθυσμοί προηγούνται επίσης στην υψηλή αγορά smartphones.
Στην Κίνα, πάνω από τα δύο τρίτα (68%) των online αγοραστών έχουν κάνει χρήση ενός smartphone για να προβούν σε μια αγορά στο διάστημα των προηγούμενων 12 μηνών. Το ίδιο έπραξαν πάνω από τους μισούς (57% και 53% αντίστοιχα) των αγοραστών στα Εμιράτα και την Τουρκία.
Παγκοσμίως, το 64% των αγοραστών μέσω smartphone έχουν υλοποιήσει την αγορά μέσω μιας εφαρμογής (app) και το 52% μέσω του περιηγητή ιστού (browser). Ανάμεσα σε εκείνους που χρησιμοποίησαν και τις δύο πλατφόρμες, οι εφαρμογές είναι αυτές που προτιμούνται κυρίως (το 47% προτιμά να ψωνίζει μέσω εφαρμογής). Όταν όλοι οι χρήστες smartphone και tablet ερωτήθηκαν σχετικά με τα οφέλη χρήσης μιας εφαρμογής για την πληρωμή ειδών είτε online ή offline, οι περισσότεροι ανέφεραν ως οφέλη την άνεση (το 35% των χρηστών αυτών συμφωνούν ότι αυτό είναι ένα πλεονέκτημα) και την ταχύτητα (30%).
Άλλα θεωρούμενα μοναδικά οφέλη της χρήσης εφαρμογών ανά χώρα περιλαμβάνουν: «αυτόματη επιβεβαίωση πληρωμής» στο Μεξικό (επιλέχθηκε από το 37% των Μεξικανών χρηστών smartphone/tablet)• «η ύπαρξη υπενθύμισης για τη χρήση προσφορών/εκπτώσεων/κουπονιών» στην Κίνα (30%)• και «η παρακολούθηση των ψηφιακών αποδείξεων» στο Ισραήλ (26%).Προς το παρόν, η πλέον συχνά αναφερομένη δραστηριότητα σχετικά με το κινητό ηλεκτρονικό εμπόριο ανάμεσα στους κατόχους ή χρήστες smartphone είναι η έρευνα προϊόντων: το 36% δήλωσε ότι «έψαξα για πληροφορίες σχετικά με προϊόντα στο smartphone μου» κατά το προηγούμενο 12μηνο, το 27% «χρησιμοποίησα το smartphone μου για να με βοηθήσει να εντοπίσω/βρω πληροφορίες σχετικά με ένα κατάστημα ή μια επιχείρηση» και το 25% «διάβασα κριτικές πελατών ή χρηστών στο smartphone μου».Ωστόσο, όταν οι χρήστες smartphone ερωτήθηκαν πως θα ήθελαν να χρησιμοποιούν τα έξυπνα κινητά τους στο μέλλον (αποκλείοντας όσα δεν έχουν ήδη κάνει), οι περισσότερες απαντήσεις σχετίζονταν με τα αναδυόμενα χαρακτηριστικά, συμπεριλαμβανομένων και των τρόπων πληρωμής. Το 16% των χρηστών smartphone επέλεξε την απάντηση «να χτυπήσω ελαφρά το smartphone μου στο ταμείο για να πληρώσω (π.χ. χρησιμοποιώντας την τεχνολογία επικοινωνίας κοντινού πεδίου / NFC)» και το 15% ανέφερε «την προπαραγγελία (π.χ. καφέ ή φαγητού) χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή ή τον περιηγητή στο smartphone μου».
Το βασικότερο εμπόδιο στην ταχύτερη ανάπτυξη του mobilecommerce είναι το γεγονός ότι οι καταναλωτές δεν αντιλαμβάνονται ακόμα τα πλεονεκτήματα σε σχέση με την αγορά με συσκευές που διαθέτουν μεγαλύτερες οθόνες.Ανάμεσα στους κατόχους/χρήστες smartphone που δεν έχουν κάνει χρήση των έξυπνων κινητών τους για να προβούν σε αγορές εντός του προηγούμενου 12μηνου, τα κυριότερα αναφερθέντα εμπόδια είναι: «προτιμώ να αγοράζω online από άλλες συσκευές (π.χ. laptop, desktop)» (επιλέχθηκε από το 39%), «το μέγεθος της οθόνης είναι πολύ μικρό» (34%), και «προτιμώ να μπαίνω στο Διαδίκτυο από άλλες συσκευές» (28%).
Εκείνοι που έκαναν αγορές μέσω smartphone κατά τη διάρκεια των προηγούμενων 12 μηνών αναφέρουν ελαφρώς διαφορετικούς λόγους γιατί δεν το πράττουν τόσο συχνά: «το μέγεθος της οθόνης είναι πολύ μικρό» (δηλώνει το 34%), «προτιμώ να αγοράζω online από άλλες συσκευές (π.χ. laptop, desktop)» (27%), και «ανησυχώ για την ασφάλεια των ηλεκτρονικών αγορών μέσω μιας κινητής συσκευής» (21%).
Παύλος Παπαπαύλου ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube