«Ενέργειες που γίνονται με κομπιούτερ».

Στις 15 Μαΐου του 1996 ο Νίκος Σαργκάνης, σε ρόλο σχολιαστή στον τελικό του Κυπέλλου Ελλάδος μεταξύ της ΑΕΚ και του Απόλλωνα Σμύρνης (τότε Αθηνών) στο ΟΑΚΑ, περιέγραφε με τον πλέον παραστατικό τρόπο τα όσα λάμβαναν χώρα από το σύνολο του Ντούσαν Μπάγεβιτς. Τόσο καθ' όλη τη διάρκεια εκείνης της σεζόν, όσο και στο εν λόγω ραντεβού των δύο προσφυγικών σωματείων, το οποίο βρήκε την «Ένωση» μεγάλη θριαμβεύτρια με 7-1. Στη μεγαλύτερη σε έκταση επικράτηση που έχει σημειωθεί στους τελικούς του θεσμού.

Οι «χρυσές» εποχές των δύο αντιπάλων

Επρόκειτο ουσιαστικά για το φινάλε μιας «ολόχρυσης» εποχής για τους «κιτρινόμαυρους». Στην τελευταία σεζόν της πρώτης θητείας του Σερβοέλληνα τεχνικού στο τιμόνι τους, πριν μετακομίσει στον Ολυμπιακό... αδειάζοντας συναισθηματικά τους οπαδούς της «Ένωσης».

Τι κι αν είχαν προηγηθεί τρία σερί πρωταθλήματα (1992, 1993, 1994), συμμετοχή στους ομίλους του Champions League και μια σειρά από διακρίσεις. Εκείνη η «έκδοση» της ΑΕΚ ήταν για την τεράστια πλειονότητα των φίλων της η θεαματικότερη που είχε να επιδείξει ο Μπάγεβιτς σε αυτήν την οκταετία: Συνδυαστικό και σύγχρονο ποδόσφαιρο που «έπνιγε» τον αντίπαλο, εξτρέμ με «ανάποδα» πόδια, πληθώρα προσωπικοτήτων. Στοιχεία που επιβραβεύτηκαν με το 10ο Κύπελλο στην ιστορία της (και πρώτο μετά το 1983), αλλά κυρίως με τον θαυμασμό φίλων και αντιπάλων.

Μάλιστα, μπορεί το τελικό σκορ να μην το αποδεικνύει, ωστόσο απέναντι στον «δικέφαλο» παρατάχθηκε ένας Απόλλων, ο οποίος συμπλήρωνε τη δική του «χρυσή» τριετία. Με τη «σφραγίδα» του Γιάννη Παθιακάκη η «Ελαφρά Ταξιαρχία» είχε δημιουργήσει ένα νεανικό και ποιοτικότατο σύνολο, που συμμετείχε για πρώτη -και μοναδική μέχρι και σήμερα- φορά σε τελικό της δεύτερης τη τάξη ελληνικής διοργάνωσης και το οποίο έναν χρόνο νωρίτερα εξασφάλισε την παρθενική συμμετοχή του στο Κύπελλο UEFA.

Ο δρόμος προς τον τελικό

Μπορεί η ΑΕΚ στο μεγάλο ραντεβού να αντιμετώπισε έναν -θεωρητικά- υποδεέστερο αντίπαλο, ωστόσο, είχαν προηγηθεί back-to-back προκρίσεις επί των Ολυμπιακού (3-1 στο ΟΑΚΑ και 1-1 στο «Νίκος Γκούμας») και Παναθηναϊκού (3-1 εντός έδρας και 2-2 εκτός). Για να εξαργυρώσει την προσπάθειά της στον ημιτελικό με το πιο εύκολο, όπως αποδείχτηκε και στην πράξη, εμπόδιο του Αθηναϊκού (6-0 συνολικό σκορ).

Από την πλευρά του ο Απόλλων έθεσε εκτός θεσμού αρχικά τον Παναιτωλικό και την Ξάνθη (4-3 και 5-2, αντίστοιχα, τα συνολικά σκορ). Για να έρθει η μεγάλη του στιγμή στα ημιτελικά με την πρόκριση επί του ΠΑΟΚ, η οποία σφραγίστηκε με το ιστορικό «διπλό» (1-3) και τη μοναδική «παράσταση» του Ντέμη Νικολαΐδη (δύο γκολ) στην Τούμπα.

Οι μεταπηδήσεις και η αθέτηση της «υπόσχεσης»

Στο συναπάντημα των δύο κλαμπ μία μέρα σαν και τη σημερινή πριν από 25 χρόνια αγωνίστηκαν αλλά και καθοδήγησαν ορισμένα πρόσωπα, τα οποία μετέπειτα άλλαξαν «στρατόπεδα». Από τον Νικολαΐδη, ο οποίος από την επόμενη σεζόν και για επτά συναπτά έτη δημιουργούσε αμέτρητες εικόνες που μεταφέρονταν στα δωμάτια των ΑΕΚτζήδων ως πόστερ, μέχρι τους Μπλένταρ Κόλα, Βαγγέλη Κεφαλά και Θόδωρο Αλέξη, που εν συνεχεία τον ακολούθησαν.

Το αντίθετο δρομολόγιο πραγματοποίησε ο Μιχάλης Βλάχος, ο οποίος επέστρεψε στον Απόλλωνα το 2002. Με τον Γιάννη Παθιακάκη να αναλαμβάνει το «τιμόνι» της ΑΕΚ τον Ιανουάριο του 2000, με την οποία έφτασε εντέλει (την ίδια σεζόν) στην κατάκτηση ενός Κυπέλλου που η ίδια του είχε στερήσει τέσσερα χρόνια νωρίτερα.

Βέβαια, η καταγραφή των «πήγαινε-έλα»… επισκιάζεται από την αποχώρηση του Μπάγεβιτς από την ΑΕΚ. Με τον 48χρονο, τότε, προπονητή να αφήνει την «Ένωση» για τον Ολυμπιακό, παρά την περίφημη υπόσχεσή του προς τους φίλους της ομάδας του ότι θα παρέμενε στον πάγκο της, εάν εκείνη κατακτούσε το Κύπελλο. Οι επευφημίες «Ντούσαν, Ντούσαν» που… δονούσαν το ΟΑΚΑ κατά τη διάρκεια -και ιδιαίτερα προς τη λήξη- του τελικού δεν μετέπεισαν τον Σερβοέλληνα τεχνικό και όλα τα υπόλοιπα αποτελούν ιστορία.

Το ματς

Μπροστά, λοιπόν, σε κάτι παραπάνω από 30.000 θεατές και με ώρα έναρξης τις 17:30 (το ίδιο βράδυ η ΕΡΤ θα μετέδιδε τον δεύτερο τελικό του Κυπέλλου UEFA μεταξύ των Μπάγερν Μονάχου και Μπορντό) στήθηκε μια ανεπανάληπτη «κιτρινόμαυρη» ποδοσφαιρική παράσταση.

Η ΑΕΚ μπήκε φουριόζα από το ξεκίνημα της αναμέτρησης και μόλις στο 34' προηγούταν ήδη 3-0 χάρη σε δύο «κεραυνούς» του Ντανιέλ Μπατίστα (11' και 34') και την ολοκλήρωση από πλευράς Βασίλη Τσιάρτα μιας υπέροχης συνδυαστικής προσπάθειας στο 22'.

Στο δεύτερο ημίχρονο ο «δικέφαλος» συνέχισε με το πόδι πατημένο στο γκάζι, με τον Τσιάρτα να γράφει το 4-0 από την άσπρη βούλα στο 48'. Μάλιστα, το σύνολο του Μπάγεβιτς δεν πτοήθηκε ούτε από την αποβολή (λόγω χτυπήματος εκτός φάσης) του Μπατίστα στο 52'. Στο 60' ο Τιμούρ Κετσπάγια ανέβασε τον δείκτη του σκορ στο 5-0. Για να έρθει ο Τσιάρτας στο 76' να σημειώσει με απευθείας εκτέλεση φάουλ το τρίτο προσωπικό του τέρμα στον αγώνα, λίγες εβδομάδες πριν μετακομίσει στην Ανδαλουσία για να φορέσει τη φανέλα της Σεβίλλης.

Σο 78' ο Απόλλων, ο οποίος σιγά-σιγά είχε αρχίσει να αναθαρρεί δημιουργώντας φάσεις, πέτυχε το γκολ της τιμής χάρη στο βολ πλανέ του Μπέρναρντ Μπάρνιακ. Με τον Χρήστο Κωστή, που είχε περάσει στον αγωνιστικό χώρο ως αλλαγή, να διαμορφώνει στο 89' το τελικό και ιστορικό 7-1 για την ΑΕΚ.

Οι συνθέσεις:

ΑΕΚ (Ντούσαν Μπάγεβιτς): Ατματσίδης, Μπορμπόκης, Κωστένογλου (66' Μαλαδένης) Μανωλάς, Βλάχος, Κασάπης, Σαμπανάτζοβιτς, Κετσπάγια (66' Κωστής), Σαβέβσκι, Τσιάρτας (82' Καραγιάννης), Μπατίστα.

Απόλλων Αθηνών (Γιάννης Παθιακάκης): Ράπτης, Ιωάννου, Μαυρίδης (55' Λαχανάς), Θεοδωρόπουλος (35' Αλέξης), Αποστόλου (46' Κεφαλάς), Τάτσης, Βελέντζας, Έρακ, Μπάρνιακ, Κόλα, Νικολαΐδης.

Τα highlights της αναμέτρησης:



Ολόκληρος ο αγώνας:


ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube