Μετά την ανακοίνωση των απογοητευτικών αποτελεσμάτων της Meta, η οποία μέχρι πρότινος ήταν γνωστή ως Facebook, στα μέσα της εβδομάδας, επήλθε η μεγάλη πτώση του 26% την Πέμπτη στην τιμή της μετοχής της, η οποία ήταν η μεγαλύτερη ημερησία στην ιστορία της. Η δε χρηματιστηριακή αξία της απώλεσε άνω των 230 δισ. δολαρίων, ως αποτέλεσμα, ενώ ο διευθύνων σύμβουλός της Μαρκ Ζούκερμπεργκ περιέγραψε το πώς θα την οδηγήσει στην περίπλοκη μετάβασή της από το πλαίσιο του κοινωνικού δικτύου στο λεγόμενο ψηφιακό μετασύμπαν.
Υπάρχουν έξι λόγοι που η Μeta βρίσκεται σήμερα σε δύσκολη θέση και ο πρώτος έχει να κάνει με το ότι η αύξηση στον αριθμό των χρηστών της έφθασε στο ανώτατο σημείο. Πάντως, υπήρξε μέτρια αύξηση στους χρήστες στη λεγόμενη οικογένεια των εφαρμογών της, των Instagram, Messenger και WhatsApp συμπεριλαμβανομένων. Ωστόσο, στο κομβικό κοινωνικό της δίκτυο, το Facebook, παρατηρήθηκε απώλεια σχεδόν μισού εκατομμυρίου χρηστών το τέταρτο τρίμηνο σε σύγκριση με το τρίτο. Πρόκειται για την πρώτη τέτοια πτώση στη 18χρονη ιστορία του ομίλου, ο οποίος είχε ταυτιστεί με την ικανότητά του να προσελκύει ολοένα και περισσότερους νέους χρήστες. Ο δε τριμηνιαίος ρυθμός αύξησης χρηστών ήταν ο χαμηλότερος για τουλάχιστον τρία χρόνια. Στελέχη της Meta έχουν υπογραμμίσει άλλες ευκαιρίες ανάπτυξης, όπως η ενίσχυση της εφαρμογής μηνυμάτων WhatsApp, η οποία ακόμη δεν έχει αποφέρει αξιόλογα έσοδα. Ωστόσο, αυτές οι προσπάθειες είναι νεοπαγείς και οι επενδυτές πιθανώς να εξετάσουν ενδελεχώς άλλες εφαρμογές του ομίλου, όπως το Instagram, και το εάν και αυτό φθάσει στην αποκορύφωση του αριθμού χρηστών.
Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με αλλαγές στη στρατηγική της Αpple, η οποία πέρυσι την άνοιξη έκανε ανανέωση στο λειτουργικό της σύστημα των κινητών τηλεφώνων, δίνοντας στους κατόχους των iPhone την ουσιαστική επιλογή να διαλέξουν εάν θα επιτρέπουν π.χ. στο Facebook να παρακολουθεί τη δραστηριότητά τους. Οπότε σήμερα τόσο το εν λόγω κοινωνικό δίκτυο όσο και άλλες εφαρμογές οφείλουν να ζητούν άδεια για να παρακολουθούν τη συμπεριφορά των χρηστών – πολλοί χρήστες αρνούνται. Αυτό σημαίνει λιγότερα δεδομένα χρηστών για το Facebook, το οποίο τα χρησιμοποιεί για στοχευμένες διαφημίσεις, από όπου πρωτίστως έχει έσοδα. Η Μeta υπολογίζει τις φετινές απώλειές της από αυτήν την αλλαγή της Apple στα 10 δισ. δολάρια. Μιλώντας για διαφημίσεις, ο έτερος κολοσσός της Google τής αποσπά μερίδιο από τη δραστηριότητα αυτή – και αυτός είναι ο τρίτος λόγος της προβληματικής κατάστασης της Μeta. O γενικός οικονομικός διευθυντής της, Ντέιβιντ Βένερ, επισήμανε ότι οι αλλαγές αυτές δίνουν μικρότερα περιθώρια στους διαφημιστές για να αντιληφθούν τις συμπεριφορές των χρηστών, οπότε μετακίνησαν τους προϋπολογισμούς τους σε άλλες πλατφόρμες, όπως η Google, η οποία δεν εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την Apple για λήψη δεδομένων χρηστών.
Ο τέταρτος λόγος αφορά την κινεζική πλατφόρμα μοιράσματος βίντεο TikTok, η οποία έχει ένα δισεκατομμύριο και πλέον χρήστες, δημιουργώντας εθισμό, ενώ ανταγωνίζεται σκληρά με το Instagram της Μeta. Ο Ζούκερμπεργκ δημιούργησε ως αντίπαλο την εφαρμογή Reels στο Instagram, η οποία αποφέρει έσοδα αλλά όχι τόσα όσο άλλα χαρακτηριστικά του κοινωνικού δικτύου. Οι δύο τελευταίοι λόγοι της δυσπραγίας της Μeta αφορούν το αβέβαιο μέλλον των επενδύσεών της σε αυτήν, ενώ ήδη πέρυσι διοχέτευσε εκεί ο Ζούκερμπεργκ 10 δισ. δολάρια, καθώς και τη σωρεία ερευνών που έχουν αναλάβει οι Αρχές των ΗΠΑ για το εάν η Meta δρα κατά τρόπο μονοπωλιακό.
Πηγή: kathimerini.gr