Η βιομηχανική πόλη του ιταλικού βορρά, η έδρα της FIAT και της Γιουβέντους, έζησε προχθές ανεπανάληπτες στιγμές. Η συνήθη γκρίζα ατμόσφαιρα απέκτησε ένα τόνο γκρι μεταλλικό, εξαιτίας μιάς ιστορικής στιγμής. Στις 4 Ιουλίου του 1957 γεννήθηκε ένα μικρό αυτοκινητάκι, που αποτέλεσε αναφορά στην ιταλική μηχανολογία μαζί με τη δίτροχη Vespa. Ηταν το Fiat 500, το γνωστό «πεντακοσιαράκι», που χώραγε παντού και τα χώραγε όλα. Ιδανικό για την πόλη, φιλοξενούσε τέσσερις επιβάτες, ενώ τραβούσε ακόμη και τροχόσπιτο! Με συμπαγείς διαστάσεις και κινητήρα μισού λίτρου, το Fiat 500 πέρασε και στη μεγάλη οθόνη. Χθες βλέποντας τα αποσπάσματα από φιλμ, ένιωσα λίγο σαν Μαρσέλο Μαστρογιάννι, Ούγκο Τονιάτσι, Ζαν Πολ Μπελμοντό και τόσους άλλους που φιλοξενήθηκαν στο κοκιπιτ αυτού του απίθανου μοντέλου. Προχθές, ακριβώς πενήντα χρόνια μετά, επιστρατεύτηκε ένας πυροσβέστης, που γεννήθηκε την 4η Ιουλίου του 1957, να σβήσει με το πυροσβεστικό 500αράκι τη φωτιά που έμελλε να ανάψει.
Τα ατέλειωτα πυροτεχνήματα έκαναν τη νύχτα μέρα. Το μοναδικό σόου με τραγούδι, βεγγαλικά και παρέλαση σκηνών της τότε καθημερινότητας, μετέβαλαν το ήρεμο ποτάμι του Πάδου στο Τορίνο σε χείμαρρο συναισθημάτων. Τη φροντίδα είχε αναλάβει ο υπεύθυνος των τελετών έναρξης και λήξης των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων του Τορίνου, που έγιναν φέτος, και τα πήγε θαυμάσια. Εκείνη τη στιγμή γεννήθηκε το νέο μωρό της Fiat. Το οποίο 50 χρόνια μετά, μεγάλωσε κάπως στη διάρκεια της κύησης, αλλά διατήρησε τη φιλοσοφία του παρελθόντος. Το νέο Fiat 500 εδώ και δύο χρόνια δουλευόταν στα εργαστήρια της μάρκας. Στην εξέλιξή του βοήθησαν για πρώτη φορά περίπου 3 εκατ. επισκέπτες μιάς ειδικά διαμορφωμένης, δίνοντας γνώμες για την διαμόρφωση του αυτοκινήτου. Στην αποκάλυψη του τελικού σχεδίου, έγινε ξεκάθαρο ότι το στιλ του αυτοκινήτου, με ρετρό στοιχεία και τεχνολογικό εξοπλισμό του σήμερα και του αύριο, όχι μόνο πρόκειται να πρωταγωνιστήσει αλλά να βάλει νέα στάνταρ στην κατασκευή των μικρών αυτοκινήτων πόλης.
Εχοντας μήκος 3,55 μ., πλάτος 1,63 μ., ύψος 1,49 μ. και μεταξόνιο 2,3 μ., παραμένει σχεδόν πιστό αντίγραφο του μοντέλου του παρελθόντος. Με στρογγυλά φανάρια και προβολείς ομίχλης, μικρή μάσκα και φαρδιά εισαγωγή αέρα, διαθέτει μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και οβάλ σχεδίαση. Στο εσωτερικό, όλα τα στοιχεία είναι άκρως νεανικού χαρακτήρα, με φρέσκα χρώματα, δίχρωμα πλαστικά, λεβιέ ταχυτήτων στο ταμπλό για ευελιξία και ημιμπάκετ καθίσματα. Ντουλαπάκια εκατέρωθεν στις πόρτες, στο ταμπλό και μέσα στο κάθισμα του οδηγού φιλοξενούν μικροαντικείμενα, ενώ στο πορτμπαγκάζ χωρούν άνετα 185 λίτρα αποσκευών. Φθάνουν για την πόλη και για ένα κοντινό ταξίδι.
Εν συντομία
Οδήγησα για περίπου μία ώρα το νέο 500αράκι και οφείλω να ομολογήσω ότι ενθουσιάστηκα. Μαζί με πολλούς Ιταλούς που το έβλεπαν για πρώτη φορά στο δρόμο και το περιεργάζονταν. Καλοστημένο, με γόνατα McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, δεν παρουσίασε τριγμούς και εν γένει ήταν στιβαρό, δείγμα της δουλειάς της μάρκας. Το αμάξωμα σχετικά βαρύ με στάνταρ 7 αερόσακους και ABS με ηλεκτρονικό κατανεμητή πέδησης, δεν βοηθούσε τον κινητήρα των 1.2 lt – 69 hp να τα «δώσει» όλα στο δρόμο. Ωστόσο θα διατίθεται και κινητήρας 1.4 lt 16v – 100 hp όπως και diesel 1.8 Multijet – 75 hp. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι κλασικό 5άρι και καλό σε διαδρομές, ενώ διατίθεται και 6άρι μηχανικό (αργότερα και 5άρι ημιαυτόματο εν σειρά). Το μοντέλο θα έρθει στην Ελλάδα στις αρχές του επόμενου έτους με πολλές εκδόσεις, χρώματα και πλούσιο εξοπλισμό. Οι τιμές θα αρχίζουν περίπου από τα 10.500 ευρώ.
Εξάλλου, με τους υπόλοιπους κινητήρες και ανάλογα την έκδοση, υπάρχουν νέες τεχνολογίες σε εξοπλισμό, όπως: προσαρμοζόμενο ρυθμιστή ταχύτητας (ανάλογα την απόσταση), έλεγχο δυναμικής συμπεριφοράς οχήματος και υποβοήθηση εκκίνησης σε ανηφόρα.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής