Στις μέρες αναφερόμαστε στις λέξεις «περιστροφικός κινητήρας», μόνον όταν υπάρχει θέμα Mazda. Πριν μερικές ημέρες, η μάρκα γιόρτασε την επέτειο των 40 χρόνων από τη δημιουργία του πρώτου οχήματος με περιστροφικό κινητήρα. Από το 1967 έως και τον φετινό Απρίλιο, η ιαπωνική μάρκα έχει κατασκευάσει περίπου 1.970.000 οχήματα με περιστροφικούς κινητήρες. Γυρίζοντας το χρόνο πίσω, κοντά στα τέλη του 1950, πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες αφιέρωσαν χρόνο και χρήμα στην έρευνα και την ανάπτυξη του περιστροφικού κινητήρα (RE). Όμως, οι προσπάθειές τους δεν συνεχίστηκαν επειδή ή δεν μπόρεσαν να ξεπεράσουν τις πολύπλοκες τεχνικές προκλήσεις που υπήρχαν στην τεχνολογία ή δεν ήθελαν να μπουν στη διαδικασία να ξοδεύουν χρήματα για κάτι ειδικό. Αντίθετα, η Mazda επέμενε, ξεπερνώντας επιτυχώς αυτά τα εμπόδια και κατάφερε να θέσει τον περιστροφικό κινητήρα στη μαζική παραγωγή. Στις 30 Μαΐου 1967, η φίρμα ξεκίνησε τις πωλήσεις του πρώτου αυτοκινήτου παγκοσμίως με περιστροφικό κινητήρα (διπλό – ρότορα), του Cosmo Sport. Κατά καιρούς, η Mazda παρουσίασε στην αγορά και άλλα οχήματα με περιστροφικούς κινητήρες συμπεριλαμβανομένων των Familia Rotary Coupe και Savanna, του πασίγνωστου αυτοκινήτου - θρύλου RX-7 και του Eunos Cosmo. Με μία σειρά βελτιώσεων στην οικονομία καυσίμου και στην περιβαλλοντική απόδοση, η παραγωγή των οχημάτων Mazda με περιστροφικούς κινητήρες συνεχίστηκε. Το 1968 η τεχνολογία αυτή πέρασε και στους αγώνες με το Cosmo Sport. Μάλιστα, το 1991, το Mazda 787B έμεινε στην ιστορία ως το μοναδικό ιαπωνικό αυτοκίνητο με τέτοιο κινητήρα που κερδίζει στον 24ωρο αγώνα αντοχής του Le Mans. Συνολικά τα αγωνιστικά Mazda με περιστροφικούς κινητήρες, κατέγραψαν περισσότερες από 100 νίκες. Η εξέλιξη αυτού του κινητήρα ξεκίνησε από το Γερμανό εφευρέτη Φέλιξ Βάνκελ, ο οποίος χωρίς πτυχίο μηχανικού και άδεια οδήγησης, έγραψε ιστορία στο χώρο του αυτοκινήτου και το όνομά του μπήκε δίπλα σε άλλους μηχανικούς του χώρου, όπως: Αύγουστος Οτο, Καρλ Μπενζ, Γκότλιεμπ Ντέμλερ, Βίλχελμ Μέιμπαχ και Ρούντολφ Ντίζελ. Ποτέ δεν υπήρξε θεωρητικός διανοητής, αλλά εφευρέτης με διαφορετική άποψη. Ο περιστροφικός κινητήρας λειτουργεί διαφορετικά από τους συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης. Το έμβολο είναι στην ουσία ένας ρότορας που γυρίζει με γρανάζια στο κέντρο ενός περιβλήματος που μοιάζει με οβάλ αλλά στενεύει στη μέση. Ο έκκεντρος άξονας περιστρέφεται από τους ρότορες σαν ένα μηχανικό βαρούλκο. Με την αρχιτεκτονική του κινητήρα, δεν χρειάζονται στρόφαλος και βαλβίδες.

Εν συντομία…

Ο περιστροφικός κινητήρας είναι πιο συμπαγής σε όγκο, πιο ελαφρύς και με χαρακτηριστικό παραγόμενο ήχο. Ενας τέτοιος κινητήρας με δύο ρότορες, λειτουργεί το ίδιο ομαλά με ένα 6κύλινδρο κινητήρα με έμβολα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο σημερινός εξελιγμένος περιστροφικός κινητήρας Renesis (με διεθνή βραβεία) που φορά το Mazda RX-8. Εχει χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και πληροί τις προδιαγραφές ρύπων Euro4. Ο Renesis είναι υδρόψυκτος με διπλό ρότορα και δύο θαλάμους, 654 κ. εκ. έκαστος. Δεν χρησιμοποιεί τούρμπο και παράγει σε δύο εκδόσεις 192 και 231 ίππους! Αυτή τη περίοδο, η Mazda εξελίσσει την ανάπτυξη του περιστροφικού κινητήρα υδρογόνου, ο οποίος δεν εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα, ένα από τα αέρια που ευθύνονται για την υπερθέρμανση του πλανήτη. Η ανάπτυξη του περιστροφικού κινητήρα υδρογόνου ξεκίνησε το 1991 και οδήγησε στη δημιουργία του RX-8 Hydrogen RE, που κυκλοφόρησε πέρυσι τον Φεβρουάριο. Αυτή τη στιγμή, κυκλοφορούν 7 οχήματα με περιστροφικό κινητήρα υδρογόνου στους Ιαπωνικούς δρόμους.

Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube