Απάντηση σε δύο καίρια ερωτήματα στην αλυσίδα της τροφοδοσίας καυσίμων, από το διυλιστήριο στον καταναλωτή, επιχειρεί να βάλει η ΕΚΟ. Το πρώτο ερώτημα είναι αν μπορεί να σταματήσει η νοθεία των καυσίμων για τα οχήματα (πέραν του πετρελαίου κίνησης – θέρμανσης που ίσως καταπολεμηθεί με την εξίσωση του φόρου) και το δεύτερο ερώτημα είναι αν μπορεί να σταματήσει το «πείραγμα» των αντλιών την ώρα που προμηθεύει με καύσιμα το όχημα.
Η ΕΚΟ λοιπόν, είναι η πρώτη εταιρεία που δημιούργησε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ελέγχου ποιότητας και ποσότητας στα καύσιμά της σε όλη την αλυσίδα διανομής τους.
Κατ’ αρχήν, διενεργεί συνεχείς ποιοτικές αναλύσεις καυσίμων στα διυλιστήρια και στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης. Στη συνέχεια, σφραγίζει τα βυτία με άρρηκτες αριθμημένες ταινίες ασφαλείας και τα παρακολουθεί με σύστημα GPS κατά τη διάρκεια μεταφοράς σε όλη τη διαδρομή τους.
Εν συνεχεία ελέγχει και σφραγίζει τις αντλίες των πρατηρίων της με ειδική ταινία(κίτρινο χρώμα – έλεγχος ΕΚΟ) διασφάλισης ποσότητας.
Κατόπιν, δίνει για πρώτη φορά τη δυνατότητα στον καταναλωτή να ελέγξει την ποιότητα των καυσίμων του με τα δωρεάν spot test kits, τα οποία βρίσκονται στο πρατήριο. Ετσι, ο ίδιος ο οδηγός μπορεί να διαπιστώσει στην πράξη αν το καύσιμο που βάζει εκείνη τη στιγμή στο όχημά του, είναι το ενδεδειγμένο.
Η ΕΚΟ, για να διασφαλίσει ότι το πρατήριο που συμμετέχει στο «πρόγραμμα εγγύηση ΕΚΟ» και έχει ειδική σήμανση, πραγματοποιεί απροειδοποίητους ποσοτικούς ελέγχους στα πρατήρια από ειδικά διαμορφωμένα συμβατικά οχήματα.
Επίσης, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Καυσίμων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, διεξάγει, με τα ειδικά εξοπλισμένα κινητά εργαστήρια, πολλαπλούς ελέγχους ποιότητας αλλά και ποσότητας.
Σε ποια καύσιμα εφαρμόζεται το «πρόγραμμα εγγύηση ΕΚΟ»
Η ΕΚΟ τόσο με τα δικά της ειδικά οχήματα όσο και με εκείνα του ΕΜΠ, διενεργεί συνεχείς ελέγχους σε όλα τα καύσιμα, βενζίνη και πετρέλαιο, για να εξασφαλίσει την ποιότητα αλλά και την ποσότητα. Ωστόσο, ειδικά για το «πρόγραμμα εγγύηση ΕΚΟ» οι έλεγχοι αφορούν τη βενζίνη 100 Speed και το πετρέλαιο Diesel ECONOMY κι αυτό διότι μέχρι στιγμής η 95άρα βενζίνη δεν έχει ιχνηθέτη ώστε να μπορεί με την πρόσμιξη προσθέτου να διαπιστωθεί η νοθεία.
Είναι αλήθεια ότι η ζήτηση για την 100άρα είναι πολύ μικρή (περίπου 2%) σε σχέση με την 95άρα. Όμως, ακριβώς επειδή είναι ακριβότερη, η νοθεία της 100άρας γίνεται με φθηνότερη 95άρα. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΚΟ, από τη στιγμή που ξεκίνησε το «πρόγραμμα εγγύησης», από το Νοέμβριο, η ζήτηση για 100άρα έχει αυξηθεί πολύ και μάλιστα σε πολλά πρατήρια φθάνει το 14%. Μακάρι σύντομα να μπορεί να ελεγχθεί από τον καταναλωτή και η 95άρα, διότι τότε θα μιλάμε για σπουδαία ενέργεια, η οποία τώρα ούτως ή άλλως είναι πολύ σημαντική.
Ποια πρατήρια συμμετέχουν
Ηδη 400 από τα 1.000 που υπάρχουν σε όλη την επικράτεια, ανήκουν στο πρόγραμμα το οποίο δεν είναι υποχρεωτικό. Όμως, υπάρχει μεγάλη ζήτηση να συμμετάσχουν κι άλλα και ίσως όλα. Προϋπόθεση συμμετοχής είναι οι αντλίες του πρατηρίου να μην μπορούν να «πειραχθούν». Αν κάποιο πρατήριο που είναι στο πρόγραμμα παρανομήσει, τότε βγαίνει αυτομάτως εκτός. Μάλιστα, η ΕΚΟ μέσω του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών έχει ζητήσει από το κράτος να κλείνει το πρατήριο όχι για 6 μήνες αλλά οριστικά και να μην μεταβιβάζεται σε συγγενικό πρόσωπο του ιδιοκτήτη του παρανόμησε.
Επίσης, έως τις 31 Μαρτίου όλα τα ιδιολειτουργούμενα και ελεγχόμενα από την ΕΚΟ πρατήρια, θα έχουν σύστημα εισροών – εκροών που αναμένεται να βοηθήσει στην καταπολέμηση της «κλοπής» στην αντλία.
Καταλήγοντας, σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΕΠΕ, έχει παρατηρηθεί όταν το κράτος διενεργεί ελέγχους μειώνεται πάρα πολύ η παραβατικότητα των πρατηριούχων. Δηλαδή ισχύει αυτό που λέμε ότι και «ο άγιος θέλει φοβέρα».
Δημήτρης Μπαλής