Αν το 2011 ήταν η χρονιά των τίτλων, το 2012 ήταν η γενιά των εξελίξεων.
Αν και είδαμε και φέτος κάποιες εξαιρετικές και διαχρονικές κυκλοφορίες, τα σημαντικότερα στοιχεία αφορούσαν τη στάση του κοινού, την τακτική των εταιριών και τη σχέση ανάμεσα στους δύο.
Κυκλοφόρησε το Wii U, η πρώτη κονσόλα επόμενης γενιάς, σημειώθηκε η έκρηξη του Kickstarter, η indie σκηνή συνέχισε να μας δίνει διαμάντια και να αποκτά όλο και περισσότερη αποδοχή και το online gaming απέκτησε πολλούς νέους εκπροσώπους (Planetside 2 και Guild Wars 2 χωρίς πολλή σκέψη) με αιχμή του δόρατος το μοντέλο free-to-play. Από την άλλη, ήταν η χρονιά των αποτυχιών.
Το top ten αυτό είναι αφιερωμένο στα δέκα πιο αρνητικά γεγονότα, κινήσεις και αντιδράσεις του 2012, ξεφεύγοντας από τα αυστηρά gaming πλαίσια και εξετάζοντας τη βιομηχανία σα σύνολο.
Προβληματικές κυκλοφορίες, εξοργιστικές πρακτικές, καταστροφικές δημόσιες σχέσεις, εξοργισμένο κοινό και πάνω από όλα πολλά studios να κλείνουν ή να είναι στα πρόθυρα, με κυρίαρχο παράδειγμα την αγαπημένη και πολύπαθη THQ.
Κάθε γεγονός έχει επιλεγεί ώστε να αντιπροσωπεύει μια ευρύτερη πρακτική και άποψη της βιομηχανίας. Πάμε λοιπόν να δούμε τις πιο αρνητικές στιγμές του προηγούμενου χρόνου, με μια χιουμοριστική διάθεση στα videos!
No 10: Η Crytek και τα μεταχειρισμένα
Οι εκδότες και developers μπορούν να χωριστούν σε δυο κατηγορίες: τους «αντιδραστικούς», αυτούς που υπερασπίζονται το τρέχον μοντέλο και δομή της αγοράς, και αυτούς που αναζητούν διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης του καταναλωτή μέσω ψηφιακής διανομής ή εναλλακτικών τρόπων τιμολόγησης.
Η Crytek αυτοτοποθετήθηκε στο πρώτο στρατόπεδο με τις δηλώσεις της περί μεταχειρισμένων. Ούτε λίγο ούτε πολύ, ο Rasmus Hojengaard, υπεύθυνος δημιουργικής ανάπτυξης, δήλωσε σε συνέντευξη πως «από επιχειρηματικής πλευράς [η υιοθέτηση μέτρων κατά της χρήσης μεταχειρισμένων στις κονσόλες νέας γενιάς] θα ήταν πραγματικά υπέροχο.
Είναι περίεργο το ότι τα μεταχειρισμένα ακόμα επιτρέπονται επειδή δεν υπάρχει κάτι ανάλογο σε άλλες βιομηχανίες software, οπότε θα ήταν πολύ καλό να διορθωνόταν αυτό το θέμα».
Η κατακραυγή που ξεσηκώθηκε ήταν αντίστοιχη της τερατώδους δήλωσης (και σε άλλους κλάδους που περιλαμβάνουν πνευματικά δικαιώματα τα μεταχειρισμένα προϊόντα είναι καθ’όλα νόμιμα), με την Crytek να δηλώνει πως το σχόλιο ειπώθηκε «πάνω στην κουβέντα» και ο υπεύθυνος να λέει εκ των υστέρων πως είναι «προσωπική άποψη και όχι στάση όλης της ομάδας».
Θα περνούσε σαν απλό στραβοπάτημα αν δεν ήταν οι φήμες για σχετικές μεθόδους από τις μεγάλες εταιρίες του χώρου στην επόμενη γενιά (*γκουχγκουχ* Sony *γκουχγκουχ*) και μια περίεργη κινητικότητα στο χώρο γύρω από το ζήτημα.
Σε κάθε περίπτωση ήταν μια τουλάχιστον ατυχής δήλωση που βρίσκει αντίθετους πάρα πολλούς παίκτες.
No 9: Τα προβλήματα στο Season 2 World Championship του League of Legends
Τα eSports δεν απαιτούν μόνο δημοφιλία και χρηματοδότες αλλά και σοβαρότητα. H Riot του διάσημου League of Legends, εταιρία που καταξιώθηκε και κέρδισε την εκτίμηση του κοινού με το σπαθί της, ήρθε αντιμέτωπη με διάφορες δυσάρεστες καταστάσεις.
Την τρίτη ημέρα της πρώτης φάσης του τουρνουά είχαν προγραμματιστεί ο προημιτελικός ανάμεσα στους Counter Logic Gaming και τους World Elite, καθώς και οι δύο ημιτελικοί.
Μέσα σε εννέα ώρες streaming είχαν ολοκληρωθεί μόλις δύο παιχνίδια του προημιτελικού, με το τρίτο να διακόπτεται επανειλημμένα.
Την πρώτη φορά η διακοπή ήρθε στα 15 λεπτά με τους World Elite να έχουν προβάδισμα, ενώ τη δεύτερη ήρθε σε μια κρισιμότατη μάχη μετά από παιχνίδι μιας ώρας. Αποτέλεσμα ήταν το τρίτο ματς να επαναληφθεί άλλη μέρα και οι ημιτελικοί να αναβληθούν.
Σα να μην έφθανε αυτό (το συμβάν χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα σημαντικότερα τεχνικά προβλήματα σε τουρνουά eSports), στον τελικό ανάμεσα στους Azubu Frost και τους Team Solo Mid, ο Woong των AF συνελήφθη από τις κάμερες να κρυφοκοιτά το αντίπαλο mini map σε μια μεγάλη οθόνη και αμέσως μετά να κάνει σήμα στην ομάδα του για τις θέσεις των αντιπάλων.
Με δεδομένο πως το παιχνίδι είχε μόλις αρχίσει και ένα First Blood θα έδινε σαφές πλεονέκτημα, το συμβάν προκάλεσε πλήθος σχολίων που έφταναν ως την απαίτηση για αποκλεισμό της ομάδας.
Τελικά η Riot τιμώρησε τους Azubu Frost με πρόστιμο 30.000 δολαρίων, ενώ ανακοίνωσε τη δημιουργία LAN πλατφόρμας για μελλοντικά τουρνουά.
Είναι κρίμα, γιατί η Riot Games έχει αποδείξει τη σοβαρότητά της και το ότι ακούει και υιοθετεί απόψεις και ιδέες των παικτών.
Παρόλα αυτά τα περιστατικά αυτά κατέδειξαν έντονα την ανάγκη τόσο προηγμένης τεχνικής υποστήριξης σε eSports όσο και το ότι, όσο αυξάνουν οι χορηγοί, το κοινό και τα χρήματα που παίζονται, τόσο τα όρια θα δοκιμάζονται - οπότε απαιτείται και πολύ περισσότερη προσοχή.
No 8: To Metacritic στοιχίζει στην Obsidian ένα bonus
Όποιος θέλει να δει ανάγλυφα πολλά από τα κακώς κείμενα της βιομηχανίας, αρκεί να ρίξει μια ματιά στο Metacritic.
Το μεγάλο τσίρκο βαθμολογιών από Μέσα και χρήστες έχει γίνει στόχος κατά καιρούς και από το κοινό και από τους publishers/ developers και από τα ίδια τα Μέσα, με το δίκιο να βρίσκεται πότε στη μία και πότε στην άλλη πλευρά.
Εδώ, η αγαπητή Obsidian, εταιρία που έχει υμνηθεί για τα RPG της και έχει δεχτεί έντονη κριτική για τα τεχνικά προβλήματα των τίτλων της, έχασε το bonus που της αναλογούσε από τις πωλήσεις του Fallout: New Vegas.
Μετά από ερώτηση ενός οπαδού για τα κέρδη της εταιρίας από τον τίτλο, ο Chris Avellone απάντησε πως η Obsidian έλαβε μια εφ’άπαξ πληρωμή αλλά καθόλου δικαιώματα ή bonus, ενώ στους όρους του συμβολαίου με τη Bethesda (τον publisher) περιλαμβανόταν bonus αν ο τίτλος έφτανε ή ξεπερνούσε το 85 στο Metacritic. Το New Vegas έπιασε… 84, ενώ το ποσό παραμένει αδιευκρίνιστο.
Σε μια περίοδο που η Obsidian απέλυε προσωπικό και περνούσε οικονομικές δυσκολίες, η είδηση προκάλεσε πολύ άσχημη εντύπωση και έδειξε όχι απλά «το σκληρό πρόσωπο της βιομηχανίας» αλλά το πόσο επαχθείς μπορεί να είναι οι όροι δημιουργίας, διανομής και αξιολόγησης ενός παιχνιδιού.
Στην προκειμένη περίπτωση οι βαθμολογίες του Metacritic δεν είναι και το πιο καλύτερο μέτρο ποιότητας, πωλήσεων και αποδοχής, με πάμπολλα αρνητικά παραδείγματα, ενώ έχουν υπάρξει πολλές βολές για την αξιοπιστία των βαθμολογιών.
Όταν σε αυτά εισέρχεται ο χρηματικός παράγοντας (και η περίπτωση της Obsidian είναι απλά η πιο τρανταχτή μα όχι η μοναδική), τα πράγματα περιπλέκονται.
Διαβάστε τη συνέχεια του θέματος εδώ