Επί δεκαετίες παρέμενε ρημαγμένο το κτίριο όπου στεγαζόταν το εργοστάσιο παραγωγής μπύρας Φιξ, η οποία πήρε το όνομά της από την οικογένεια του Ιωάννη Φιξ που ξεκίνησε το 1863 από το Κολωνάκι την επιχείρηση. Το 1893, ο γιός του Κάρολος μετέφερε τις εγκαταστάσεις στο τωρινό σημείο, επί της Λεωφόρου Συγγρού, το 1920 οι εγκαταστάσεις επεκτάθηκαν, στα μέσα της δεκαετίας του 1950 ανακαινίστηκαν (τελική μορφή), ενώ στα τέλη της δεκαετίας του 1970 το εργοστάσιο μεταφέρθηκε εκτός Αθηνών.
Μολονότι σε άριστη κατάσταση, όταν εγκαταλείφθηκε, περιήλθε στην ιδιοκτησία της Αττικό Μετρό Α.Ε. το Δεκέμβριο του 1994 και μόνο το Φεβρουάριο του 2000 στο ειδικά διαμορφωμένο ισόγειο φιλοξενήθηκε η έκθεση "Γιάννης Τσαρούχης, Μεταξύ Ανατολής και Δύσης".
Τον Ιούνιο του 2000, ο χώρος αυτός παραχωρήθηκε ως προσωρινή στέγη στο νεοσύστατο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Δύο χρόνια αργότερα, στις 29 Οκτωβρίου 2002 υπογράφηκε σύμβαση μίσθωσης του κτιρίου μεταξύ της Αττικό Μετρό Α.Ε. και του ΕΜΣΤ διάρκειας 50 ετών με την προοπτική το πρώην εργοστάσιο Φιξ να αναπλαστεί και να αποτελέσει τη μόνιμη στέγη του Μουσείου.
Σήμερα, λοιπόν, επισκέφθηκε το χώρο ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΙΘΠΑ αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας, προκειμένου να δει το εργοτάξιο και να ενημερωθεί για την εξέλιξη των εργασιών αποπεράτωσης του έργου. Τα εγκαίνια του νέου Μουσείου αναμένεται να πραγματοποιηθούν τον Μάρτιο του 2014 και όπως ανέφερε ο υπουργός είναι «ευτυχής σύμπτωση που ένα τόσο λαμπρό έργο, το οποίο είναι βέβαιο ότι θα συγκαταλέγεται μεταξύ των ξεχωριστών Μουσείων Μοντέρνας Τέχνης σε όλη την Ευρώπη, θα έχει τη δυνατότητα να φιλοξενεί εκδηλώσεις της ελληνικής προεδρίας στην Ε.Ε., κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014».
Ο εκπρόσωπος της μελετητικής ομάδας του Μουσείου αρχιτέκτονας Βαγγέλης Στυλιανίδης εξήγησε στον αναπληρωτή υπουργό τις αισθητικές επιλογές που έγιναν ώστε, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, να υπάρχει αναγωγή της εξωτερικής μορφής του κτιρίου με τα φυσικά και αισθητικά στοιχεία της κοίτης του Ιλισού.
Στην συνέχεια ο Κώστας Τζαβάρας προήδρευσε σύσκεψης στην οποία μετείχαν ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος, ο γενικός γραμματέας Μέσων Ενημέρωσης Ιωάννης Παναγιωτόπουλος, ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης Ανδρέας Κατσανιώτης ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Χρήστος Τσίτουρας και εκπρόσωποι της αναδόχου εταιρείας και τέθηκαν υπόψιν του μία σειρά θεμάτων που πρέπει να επιλυθούν.
Είναι πρωτίστως τεχνικά, ενώ υπάρχει ζήτημα με το στέγαστρο και θέμα αναπροσαρμογής της μελέτης στα νέα δεδομένα που υπάρχουν για τη λειτουργία του κτιρίου με βάση τη νομοθεσία που ισχύει για τον περιβαλλοντικό του εκσυγχρονισμό. Το Υπουργείο θέλει ένα έργο βιοκλιματικό και όχι ενεργοβόρο το οποίο θα αξιοποιεί τις σύγχρονες τεχνολογίες και δεν θα λειτουργεί με δαπανηρό τρόπο για το ελληνικό δημόσιο.
Στη σύσκεψη εξετάστηκαν και δυνατότητες χρηματοδότησης, ώστε ο σταθμός του Μετρό Αθηνών που βρίσκεται δίπλα στο Μουσείο, να ενσωματωθεί αισθητικά στην εικόνα του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.
«Η χώρα είναι 6 χρόνια σε κρίση. Για αυτή τη χώρα είναι πάρα πολύ μεγάλος χρόνος, αν σκεφτείτε κι ότι κινούμεθα με άλλες ταχύτητες. Όμως οι χώρες που είναι σε κρίση, ξέρουμε όλοι ότι γεννούν τέχνη. Και μάλιστα σύγχρονη τέχνη. Περιμένουμε, λοιπόν τα αποτελέσματα αυτής της κρίσης να εμφανιστούνε κι εδώ, με τη γέννηση της σύγχρονης τέχνης που θα στεγαστεί σε αυτόν τον υπέροχο χώρο. Τέτοιοι χώροι, δεν υπάρχουν στην Αθήνα. Θα είναι, θα το δείτε και σας το υπόσχομαι, ένας πάρα πολύ κομψός χώρος. Την άνοιξη του 2014 θα είναι έτοιμο το κτίριο. Θα είναι ένα κτίριο το οποίο στοχεύουμε σήμερα να έχει ενεργειακή κατανάλωση μειωμένη κατά 60% σε σχέση με αυτό το οποίο είχε σχεδιαστεί και μάλιστα θα είναι ένα "πράσινο" κτίριο, πανέμορφο, σε ένα συγκρότημα το οποίο θα είναι αντάξιο της χώρας μας», ανέφερε ο εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας Παναγιώτης Μαλαμίτσης.
Καταλήγοντας, τα έργα ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2011 και προχωρούν αδιάκοπα.
Δημήτρης Μπαλής