Αποστολή σε Λισαβόνα - Κασκάις
Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως ολική επαναφορά για την Toyota, η παρουσία του νέου Auris στην αγορά. Το μοντέλο που ήδη βρίσκεται καθ’ οδόν για τους Ελληνες πελάτες του, μια και οι παραγγελίες έχουν ξεκινήσει εδώ και σχεδόν ένα μήνα, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε σε διαφορετικές εκδόσεις, πέριξ της Λισαβόνας, κοντά στο τουριστικό θέρετρο Κασκάις (Cascais) και στην Πουσάντα (Pousada).

Με τη μάχη της ελληνικής αγοράς να κορυφώνεται στη μικρή κατηγορία (του Yaris, για παράδειγμα), η οποία συγκεντρώνει το 50% των προτιμήσεων λόγω της οικονομικής κρίσης, η μικρομεσαία, του Auris, βρίσκεται στη σκιά με περίπου 20%. Διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό, αλλά με απίστευτα μικρό απόλυτο νούμερο πωλήσεων. Αξίζει να σημειώσω ότι το Νοέμβριο πουλήθηκαν κάτι παραπάνω από 4.000 καινούργια αυτοκίνητα, με την αγορά συνολικά από την αρχή της χρονιάς μέχρι το φινάλε να μην υπερβαίνει τα 60.000 αυτοκίνητα. Πλέον, στη διαδικασία αγοράς η τιμή έχει τον πρώτο λόγο και οι προσφορές, ωστόσο ουδείς παραγνωρίζει τους παράγοντες της ποιότητας και του εξοπλισμού. Σε κάθε περίπτωση, ο υποψήφιος αγοραστής είναι πολύ «ψαγμένος» και θέλει ένα μοντέλο που να τον καλύπτει σε κάθε επίπεδο.
Η Toyota έχει μεγάλη ιστορία στην Ελλάδα, ειδικά τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, όπου ανέπτυξε ένα εξαιρετικό δίκτυο διανομέων, το οποίο σε συνδυασμό με έξυπνη εμπορική πολιτική οδήγησε τη μάρκα στην κορυφή της ελληνικής αγοράς. Τα τελευταία 4-5 χρόνια μπορεί η Toyota να έχασε την πρωτοκαθεδρία στις πωλήσεις, λόγω της επιθετικής πολιτικής άλλων μαρκών, εντούτοις διαθέτει πλούσιο χαρτοφυλάκιο πελατών που μπορεί να θέλουν να αλλάξουν το μοντέλο τους με ένα νέο Toyota. Ωστόσο, αναζητούν και νέους πελάτες και με το νέο Auris στοχεύουν στο ηλικιακό κοινό 35-45, δηλαδή μια νέα σχετικά οικογένεια και σε ηλικίες πάνω από 55 ετών που έχουν ξεπεράσει κάποιες υποχρεώσεις. Βέβαια, στην Ελλάδα, όλα αυτά είναι σχετικά.

Στο προκείμενο τώρα, στο νέο Auris, που πράγματι είναι πολύ νέο. Μπορεί να μην βασίζεται σε νέα πλατφόρμα (διατηρεί το ίδιο μεταξόνιο των 2,6 μ. με το προηγούμενο μοντέλο), αλλά αυτή έχει εξελιχθεί και έχει βελτιωθεί η αρχιτεκτονική της. Ταυτόχρονα, η Toyota επέλεξε να βάλει ημιάκαμπτο άξονα στην πίσω ανάρτηση των εκδόσεων με μικρούς κινητήρες (1.33 lt βενζίνης και 1.4 lt πετρελαίου), ενώ στις εκδόσεις με τα μεγαλύτερα μοτέρ (1.6 lt βενζίνης, 2.0 λτ πετρελαίου και στην υβριδική) έβαλε πολλαπλούς συνδέσμους, οι οποίοι στην περίπτωση της Toyota μεταφράζονται σε διπλά ψαλίδια. Ετσι, οι εκδόσεις αυτές έχουν καλύτερη απορρόφηση κραδασμών και είναι πιο άνετη η φιλοξενία των επιβατών. Οι εκδόσεις με ημιάκαμπτο άξονα έχουν πιο σφικτή, πιο σπορτίφ συμπεριφορά.

Σχεδίαση

Το νέο Auris είναι σαφώς πιο δυναμικό και πιο «επιθετικό» σχεδιαστικά. Με σφηνοειδές στυλ στο ρύγχος, που καταλήγει στο σήμα της μάρκας και τραπεζοειδή μάσκα, ξεχωρίζει από τα LED φώτα ημέρας μπροστά και από τα τονισμένα LED φώτα πίσω, με το νέο προφυλακτήρα, που θυμίζουν κάπως το Lexus CT200h. Ειδικά σχεδιασμένο για την Ευρώπη, παράγεται στο βρετανικό εργοστάσιο μαζί με το Avensis, ενισχύοντας τη δέσμευση της εταιρείας στις ευρωπαϊκές της δραστηριότητες.
Η πιο τολμηρή σχεδίαση συνοδεύεται από περαιτέρω αλλαγές αεροδυναμικής, όπως η μείωση του ύψους κατά 5,5 εκ.. Ετσι έγινε το χαμηλότερο μοντέλο της μικρομεσαίας κατηγορίας αυτοκινήτων. Μακρύτερο λίγο (κατά 3 εκ.), αλλά και ελαφρύτερο κατά πάνω από 50 κιλά (μέσος όρος), πατά καλύτερα στο δρόμο, διότι οι μηχανικοί μείωσαν την απόσταση του κέντρου βάρους με το κέντρο περιστροφής ανάρτησης.

Νέα καμπίνα

Διάχυτη είναι στη καμπίνα η ανανέωση: στο φινίρισμα, στα πλαστικά και τις ταπετσαρίες, στη διαρρύθμιση και στους χώρους. Οι 5 επιβάτες έχουν πολλή άνεση με τα καθίσματα εμπρός και πίσω να παρέχουν καλή στήριξη, ενώ η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ αυξήθηκε ούτε λίγο ούτε πολύ κατά 360 λίτρα! Το νέο ταμπλό, με νέα σχεδίαση και φινίρισμα πλαστικού, αλουμινίου ή δέρματος, αναβαθμίζει την εικόνα. Νέο και το τιμόνι με τα χειριστήρια για το ηχοσύστημα, το τηλέφωνο κ.α., ενώ ο λεβιές ταχυτήτων βρίσκεται σχετικά ψηλά τοποθετημένος. Μου άρεσε η έκδοση στην οποία τα πλαίσια των οργάνων και των αεραγωγών, η κεντρική κονσόλα και το διακοσμητικό πλαίσιο του τούνελ μετάδοσης, τα χειριστήρια του κλιματιστικού και του ηχοσυστήματος καθώς και οι επενδύσεις των θυρών έχουν ασορτί φινίρισμα, ένα ποιοτικό σατινέ ασημί.
Θα προτιμούσα λίγο χρώμα στη καμπίνα, κάποιο κρυφό φωτισμό, περισσότερο «παιχνίδι» στη διαρρύθμιση των χειριστηρίων. Ωστόσο, κάθε… σχολή έχει τις δικές της απόψεις και οι Ιάπωνες αρέσκονται σε πιο κλασσικές φόρμες και σκούρα χρώματα.

Βελτιωμένοι κινητήρες

Νέο Auris δεν σημαίνει απαραίτητα και νέα μοτέρ. Ωστόσο, οι μηχανικοί αν και διατήρησαν την ίδια γκάμα κινητήρων, κατάφεραν να μειώσουν την κατανάλωση κατά περίπου 13% (μέσος όρος) και να φθάσουν τα 109 γρ./χλμ. (μέσος όρος) εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Αναμφίβολα σημαντική δουλειά σε ένα τομέα με περιβαλλοντικό χαρακτήρα. Ο βασικός κινητήρας βενζίνης των 1.33 lt εξακολουθεί να αποδίδει 99 ίππους, έχοντας μέση μικτή κατανάλωση 5,5 λίτρα ανά 100 χλμ. και εκπομπές CO2 στα 128 γρ./χλμ. Δεν βάζει φωτιά στην άσφαλτο, όμως είναι δοκιμασμένος και αξιόπιστος. Το δεύτερο μοτέρ βενζίνης των 1.6 lt με τους 132 ίππους έχει 5,9 λίτρα μέση κατανάλωση και εκπέμπει 138 γρ./χλμ. διοξείδιο του άνθρακα. Αμφότεροι οι δύο κινητήρες συνδυάζονται με χειροκίνητα κιβώτια 6 ταχυτήτων, ενώ ο 1.6 lt προσφέρεται και με κιβώτιο CVT (αυτόματο, συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων).

Προς το παρόν, η Toyota εμμένει πιστή στα ατμοσφαιρικά μοτέρ βενζίνης και δεν μπαίνει στον πειρασμό να κατασκευάσει turbo εκδόσεις μικρού κυβισμού, όπως έχουν κάνει άλλες μάρκες (VW, Ford, Fiat κ.α.). Αυτό δεν είναι κακό, από τη στιγμή που μπορεί να έχει υψηλή απόδοση και χαμηλούς ρύπους. Πάντως, δεν θα μπορούσε να αποφύγει τη χρήση turbo στα μοτέρ πετρελαίου. Ετσι, ο 1.4 lt με τους 90 ίππους και την τεράστια ροπή των 205 Nm μεταξύ 1.800 – 2.800 σ.α.λ., έχει μέση κατανάλωση 3,8 λίτρα και εκπομπές 99 γρ./χλμ. στην έκδοση με το σύστημα Eco (Start/Stop) και τις 15άρες ζάντες. Αν φορέσει 16άρες και χωρίς Eco, τότε αυξάνει λίγο η κατανάλωση και οι ρύποι ξεπερνούν το όριο των 100 γρ./χλμ., κάτι που σημαίνει ότι η έκδοση επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας. Ο 1.4 lt συνδυάζεται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων και με 6άρι αυτοματοποιημένο. Η παρούσα έκδοση είναι πολύ αποδοτική και αναμένεται να βρει πολλούς αποδέκτες στην αγορά.

Η Toyota θεωρεί ότι πανευρωπαϊκά από 1/3 θα έχουν στις πωλήσεις οι εκδόσεις βενζίνης, πετρελαίου και η υβριδική. Στην Ελλάδα, η οικονομική κατάσταση αλλάζει τα δεδομένα και επειδή η υβριδική έκδοση είναι λίγο ακριβή, ίσως δεν προτιμηθεί ιδιαίτερα. Όπως βέβαια και η έκδοση πετρελαίου των 2.0 lt με τους 124 ίππους με 4,3 λίτρα κατανάλωση και 112 γρ./χλμ. ρύπους, η οποία δεν θα εισαχθεί στη χώρα μας, λόγω φορολογίας.

Υβριδική έκδοση

Εδώ η κατάσταση είναι ενδιαφέρουσα. Διότι ναι μεν η Toyota μεγάλωσε από την προηγούμενη γενιά του Prius το μοτέρ βενζίνης, από τα 1.5 lt στα 1.8 lt, εντούτοις λόγω των απαλλαγών στην Ελλάδα (μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, ελεύθερη πρόσβαση στο δακτύλιο) κάπως ισοσκελίζεται η αυξημένη τιμή, σε συνάρτηση και με τη χαμηλή κατανάλωση που είναι με 15άρες ζάντες 3,8 λίτρα ανά 100 χλμ. και μόλις 87 γρ./χλμ. οι εκπομπές ρύπων! Οποιος κάνει χιλιόμετρα, κάνει και υπολογισμούς: πόσα χιλιόμετρα διανύει, πόσα γλιτώνει σε καύσιμα και τέλη και σε πόσο καιρό «αποπληρώνει» τη διαφορά από μια έκδοση βενζίνης (5.300 ευρώ με ίδιο εξοπλισμό) και από μια έκδοση πετρελαίου (περίπου 2.600 ευρώ). Προσωπικά μου αρέσει η υβριδική έκδοση. Βγάζει ισχύ στο δρόμο, έχει βελτιωμένη ηχομόνωση, ειδικά στις υψηλές στροφές, αθόρυβη λειτουργία σε χαμηλές στροφές, αρκετά καλό τιμόνι και βέβαια υψηλή τεχνολογία. Το νέο είναι ότι η μπαταρία τοποθετήθηκε κάτω από το πίσω κάθισμα, απελευθερώνοντας χώρο στο πορτμπαγκάζ. Παιχνιδιάρικος ο μικρός λεβιές, σαν joystick λες και παίζεις ηλεκτρονικά.

Κατά τα λοιπά, σε ανώτερη έκδοση προσφέρεται η έγχρωμη οθόνη αφής 6.1" Toyota Touch & Go, η οποία περιλαμβάνει σύστημα πλοήγησης πλήρους χάρτη με online λειτουργία τοπικής αναζήτησης (στην Πορτογαλία είχαμε πλοήγηση στα ελληνικά), live δελτίο κυκλοφορίας, προειδοποίηση μόνιμων καμερών ασφαλείας και αναζήτηση σημείων ενδιαφέροντος. Επίσης, συνδέεται με κάμερα οπισθοπορείας για πιο άνετη και ασφαλέστερη κίνηση με όπισθεν, αλλά και παρέχει τη δυνατότητα αποστολής/λήψης SMS στην οθόνη, απεικόνιση φωτογραφικών βασισμένη σε USB και πολλές άλλες επιλογές.

Οδηγική εμπειρία

Το νέο Auris στέκεται καλά στο δρόμο. Εχουν περιοριστεί οι κλίσεις στο αμάξωμα, έχει πιο σπορτίφ συμπεριφορά σε όλες τις εκδόσεις, καλή ποιότητα κύλισης και υψηλού επιπέδου άνεση η υβριδική. Θα είναι σκληρός ανταγωνιστής και λόγω τιμής/εξοπλισμού. Θα ήθελα λίγο καλύτερο τιμόνι στο υβριδικό (έχει μεν ηλεκτρική υποβοήθηση), λίγο παραπάνω γκάζι στον 1.33 lt, λίγο ζωντάνια στην καμπίνα. Γούστα είναι αυτά και ερί ορέξεως… κολοκυθόπιτα!
Βασική έκδοση

Αρκετά, έως πολύ πλούσια η βασική έκδοση των 15.950 ευρώ (14.990 με απόσυρση). Διαθέτει: φώτα ημέρας LED, αυτόματο κλιματισμό, χειριστήρια στο τιμόνι, ένδειξη αλλαγής ταχύτητας, ηλεκτρικά παράθυρα μπροστά, ηχοσύστημα με MP3, θύρα USB, ABS με υποβοήθηση πέδησης, VSC- σύστημα ευστάθειας, Traction Control –σύστημα πρόσφυσης, 7 αερόσακους κ.α.

Στο Auris θα προσφέρεται και κιτ υγραεριοκίνησης με συν 2.000 ευρώ και εργοστασιακή εγγύηση, το οποίο θα τοποθετείται στην Ελλάδα.


Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube