Θα περίμενε κάποιος, η 40ή έκδοση του Ημερολογίου της Pirelli, να ήταν σύμφωνη με τις προηγούμενες, όπου τα καλοσχηματισμένα γυμνά κορμιά διάσημων μοντέλων και ηθοποιών, τέντωναν τη φαντασία όσων έβλεπαν τις φωτογραφίες, σαν... λάστιχο. Ενίοτε, ανάλογα το πνεύμα και τις συνθήκες της εποχής, η Pirelli πρόβαλε και τον ανθρωπιστικό της χαρακτήρα και αυτό είναι που παρουσιάζει κατ' εξοχήν στο Ημερολόγιο του 2013.

Το Ημερολόγιο της Pirelli για τη νέα χρονιά, παρουσιάστηκε σήμερα στο «Pier Maua», στο Ρίο ντε Τζανέιρο στο παλιό λιμάνι της «Cidade Maravilhosa» (Θαυμάσια Πόλη) – όπως είναι η άλλη ονομασία της πόλης.

Δημιουργός της 40ής έκδοσης του «The Cal™» είναι ο Steve McCurry, ένας από τους πιο διάσημους φωτογράφους σε όλο τον κόσμο, ο οποίος επιχειρεί μία αφηγηματική απεικόνιση της πρόσφατης κοινωνικής και οικονομικής μεταμόρφωσης της Βραζιλίας. Η δουλειά του τιμά και αναδεικνύει την αισθητική και τα χρώματα που ντύνουν την ψυχή αυτής της συγκλονιστικής χώρας της Νοτίου Αμερικής η οποία κοσμεί για τρίτη φορά ως θέμα το ημερολόγιο της Pirelli, μετά την έκδοση 2005 του Patrick Demarchelier και 2010 του Terry Richardson, με φωτογραφίες γυμνών μοντέλων, αμφότερα.

Στις δύο εβδομάδες που διήρκεσε η φωτογράφηση στους δρόμους και τις φαβέλες του Ρίο, ο McCurry έκανε ένα από τα πιο συναρπαστικά ταξίδια εξερεύνησης, απαθανατίζοντας ιστορίες, εμπειρίες και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ανθρώπων και των απομακρυσμένων συνοικιών της. Το Ημερολόγιο Pirelli 2013 αφηγείται τις ιστορίες του μέσα από πρόσωπα ζωγραφισμένα σε γκράφιτι και ανθρώπους της καθημερινότητας, με τη συμβολή και των φετινών μοντέλων που έχουν ένα κοινό στοιχείο: την ισχυρή δέσμευση σε θεμελιώδεις αξίες, ανθρωπιστικά projects και μη κυβερνητικούς οργανισμούς.

«Προσπάθησα να απεικονίσω τη Βραζιλία, το τοπίο, την οικονομία και την κουλτούρα της μαζί με το ανθρώπινο στοιχείο», δήλωσε ο McCurry. «Αυτή την ιστορία θέλησα να αφηγηθώ μέσα από το φακό μου. Για μένα, η φωτογραφία είναι ένα σημαντικό μέσον έκφρασης για να διηγούμαι μεγάλες και μικρές ιστορίες της καθημερινής ζωής». Αυτή τη φορά, το σκηνικό στήθηκε στο Ρίο, ένα τόπο που σφύζει από ζωή, με ιστορικές γειτονιές όπως η Lapa και η Santa Teresa, οι φαβέλες, τα μπαρ και τα nightclub, οι αγορές, τα κέντρα χορού και τα γυμναστήρια, τα σχολεία και οι στάσεις λεωφορείων. Η πόλη αποτυπώνεται στην πιο αυθεντική μορφή της, διαφορετικά από τα συνήθη στερεότυπα. «Περπάτησα πολύ μέσα στους δρόμους, παρατηρώντας όλες τις στιγμές της καθημερινότητας, και τραβώντας πάρα πολλές φωτογραφίες» δήλωσε ο McCurry. «Αναζητώ τη "φευγαλέα στιγμή", εκείνη όπου αποκαλύπτεται η ένταση της εικόνας».

Ο McCurry, με όπλο την πολυετή ταξιδιωτική εμπειρία του και με οδηγό την έμφυτη περιέργειά του, μπήκε στο πνεύμα του Ρίο και προσέγγισε τους ανθρώπους του, αποτυπώνοντας πρόσωπα και διαθέσεις. Στο Ημερολόγιο εναλλάσσονται πορτρέτα μοντέλων και ηθοποιών με εικόνες ηρώων της καθημερινότητες: ένας νεαρός μποξέρ σε ώρα προπόνησης, ένα κορίτσι που πουλά φρούτα στην αγορά, χορευτές σάμπα, δάσκαλοι καποέιρα (capoeira) εξασκούν την τέχνη τους, μία γυναίκα που κάνει τζόκινγκ, ένας δάσκαλος εικαστικών τεχνών, ένας τουρίστας σε μουσείο, μία γραμματέας που κοιτάζει από το παράθυρο, ερωτευμένοι που περπατούν μαζί στο ηλιοβασίλεμα. Οι σκηνές αυτές μιας λίγο-πολύ συνηθισμένης ζωής αφηγούνται την εξέλιξη ενός έθνους που αλλάζει, χωρίς να χάνει τη φυσιογνωμία και τα χαρακτηριστικά που το κάνουν μοναδικό.

«Θα έλεγα ότι είμαι ένας φωτογράφος του δρόμου με ρεαλιστική ματιά. Μπορείς να φωτογραφήσεις γυμνά οπουδήποτε. Αλλά αυτά τα μοντέλα είναι ντυμένα και το καθένα έχει τη δική του φιλανθρωπική δράση. Είναι άτομα με θέληση και όραμα. Θέλησα λοιπόν να τα φωτογραφήσω σε ένα ιδιαίτερο μέρος και το Ρίο ήταν τέλειο για το συγκεκριμένο σκοπό», πρόσθεσε ο McCurry.

Στο Ημερολόγιο Pirelli 2013, υπάρχουν 34 έγχρωμες φωτογραφίες συγκεντρωμένες σε ένα βιβλίο-ημερολόγιο: 23 πορτρέτα ηθοποιών και μοντέλων, εννέα φωτογραφίες που απεικονίζουν στιγμές και κομμάτια της καθημερινής ζωής και δύο εικόνες αποκλειστικά με γκράφιτι και τοιχογραφίες. Αυτές παραπέμπουν στη δημοφιλή μορφή τέχνης που ενέπνευσε τον McCurry, καθώς εκφράζουν την κοινωνική διάσταση που ο ίδιος θέλησε να ερμηνεύσει και γι αυτό χρησιμοποιήθηκαν σαν φόντο σε πολλές φωτογραφίες.

Στο Ημερολόγιο το παρών δίνουν 11 μοντέλα, ηθοποιοί και τραγουδίστριες: Οι Βραζιλιάνες Isabeli Fontana που εμφανίστηκαν στο Ημερολόγιο Pirelli 2003 (Bruce Weber), 2005 (Patrick Demarchelier), 2009 (Peter Beard), 2011 (Karl Lagerfeld) και 2012 (MaΡίο Sorrenti)] και Adriana Lima (επίσης στην έκδοση 2005 του Patrick Demarchelier), η ηθοποιός Sonia Braga και η τραγουδίστρια Marisa Monte. Η Ιταλο-αιγυπτιακής καταγωγής ηθοποιός Elisa Sednaoui, η Petra Nemcova - μοντέλο από την Τσεχία, το μοντέλο Hanaa Ben Abdesslem από την Τυνησία, το μοντέλο Liya Kebede από την Αιθιοπία, και οι Αμερικανίδες Karlie Kloss, Kyleigh Kuhn και Summer Rayne Oakes, επίσης μοντέλα.

Δεν πειράζει που το φετινό ημερολόγιο δεν έχει γυμνό. Βλέπω τα προηγούμενα στο γραφείο μου και αρκεί. Ας σκεφτούμε και λίγο την... καθημερινότητα.

Pirelli και Βραζιλία

Η Βραζιλία είναι μία χώρα ζωτικής σημασίας για τη στρατηγική ανάπτυξης της Pirelli, όπου δραστηριοποιείται από το 1929. Η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων και βιομηχανικών οχημάτων στη Ν. Αμερική και από της μεγαλύτερες στο κόσμο, εύλογα φιλοξενεί τους παγκοσμίως μεγαλύτερους κατασκευαστών αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και βιομηχανικών οχημάτων.

Αυτή τη στιγμή, η Pirelli έχει 22 εργοστάσια ελαστικών σε όλο τον κόσμο. Από αυτά, επτά βρίσκονται στη Ν. Αμερική και παράγουν ελαστικά αυτοκινήτων, βιομηχανικών οχημάτων, μοτοσικλετών, γεωργικών μηχανημάτων και μηχανημάτων έργων. Πέντε βρίσκονται στη Βραζιλία (Feira de Santana στο βόρειο τμήμα, Santo Andre, Sumare και Campinas στο κρατίδιο του San Paolo, Gravatai νότια), ένα στη Βενεζουέλα, κοντά στο Καράκας, και ένα στην Αργεντινή, κοντά στο Μπουένος Άιρες. Τα κεντρικά γραφεία της Pirelli στη Ν. Αμερική βρίσκονται στην πόλη του San Paolo.

Η καρδιά της τεχνολογικής και βιομηχανικής δραστηριότητας της Pirelli στη Ν. Αμερική – μιας περιοχής που συμβάλλει κατά το ένα τρίτο (34%) στις συνολικές πωλήσεις του γκρουπ, πάνω από 5,6 δις ευρώ το 2011 – είναι το Βραζιλιάνικο εργοστάσιο του Santo Andre, το οποίο πλαισίωσε το γκρουπ πριν από 83 χρόνια και ασχολείται με την παραγωγή ελαστικών για βιομηχανικά και γεωργικά οχήματα. Σήμερα, ο κόμβος Santo Andre έχει αναβαθμιστεί με την πίστα δοκιμών του Sumare, επιφάνειας 200.000 τετραγωνικών μέτρων που έχει γίνει σημείο αναφοράς για δοκιμές ελαστικών όλων των κατηγοριών (αυτοκινήτων, μοτοσικλετών, SUV, γεωργικών και βιομηχανικών οχημάτων.). Συνολικά, η Pirelli απασχολεί περίπου 11.000 εργαζόμενους στη Βραζιλία και 14.000 συνολικά στη Ν. Αμερική.

Όλα αυτά τα χρόνια, η βιομηχανική και εμπορική παρουσία του γκρουπ γνωρίζει συνεχή αύξηση με αποτέλεσμα σήμερα να είναι ο απόλυτος ηγέτης σε Βραζιλία και Ν. Αμερική. Η Pirelli είναι πρώτη τόσο σε εξοπλισμό πρώτης τοποθέτησης (ΟΕ) όσο και σε όλες τις βασικές αγορές αντικατάστασης, κυρίως στη Βραζιλία όπου το δίκτυο διανομής της περιλαμβάνει πάνω από 550 αποκλειστικά σημεία πώλησης. Το 2012, για τέταρτη συνεχή χρονιά, η Pirelli κέρδισε το βραβείο της πλέον αναγνωρίσιμης μάρκας από τους Βραζιλιάνους αναγνώστες της καθημερινής εφημερίδας Folha de Sao Paulo, ενώ για δέκατη συνεχή χρονιά επικράτησε ως η πλέον γνωστή μάρκα στον τομέα των ελαστικών. Εξάλλου στη Βραζιλία, η στρατηγική Premium ελαστικών της Pirelli σημειώνει τη μεγαλύτερη αύξηση, σύμφωνα με την ανάπτυξη της αγοράς ανώτερων οχημάτων, κάτι που υπογραμμίζει την πρόσφατη κοινωνικο-οικονομική εξέλιξη της Χώρας. Στη Ν. Αμερική, τους πρώτους εννέα μήνες της χρονιάς, τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 7% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2011, ενώ στην κατηγορία Premium τα έσοδα σχεδόν διπλαστιάστηκαν.

Κοινωνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες

Σύμφωνα με τη φιλοσοφία του γκρουπ σε όλες τις περιοχές του κόσμου, να εργάζεται, να συνεργάζεται και να ενοποιείται με τις τοπικές κοινότητες, η Pirelli στη Βραζιλία προάγει πολυάριθμες πρωτοβουλίες σχετικές με την κουλτούρα, την κοινωνική πρόνοια, την εκπαίδευση, την υγεία και τον αθλητισμό. Πάνω από 20 χρόνια, η Pirelli υποστηρίζει τη φωτογραφική έκθεση “Colecao Pirelli-MASP” στο Μουσείο Τέχνης του San Paolo. Η έκθεση φιλοξενεί φωτογραφίες των σημαντικότερων σύγχρονων φωτογράφων της Βραζιλίας και συνολικά η συλλογή περιλαμβάνει περίπου 1.100 φωτογραφίες.
Στην πολιτιστική αρένα, η Pirelli υποστηρίζει μία σειρά δραστηριοτήτων όπως θεατρικές παραγωγές και μουσικές συναυλίες καθώς και το Φεστιβάλ Ιταλικού Σινεμά στην πόλη του San Paolo.

Στο κοινωνικό πεδίο, η Pirelli σε συνεργασία με τις κεντρικές και τοπικές κυβερνητικές αρχές δραστηριοποιείται σε διάφορους τομείς. Ειδικότερα, το group υποστηρίζει projects για την αποκατάσταση και επανένταξη εκατοντάδων αναξιοπαθούντων παιδιών και εφήβων από όλη τη χώρα και προγράμματα διαπαιδαγώγησης, επαγγελματικής και πολιτικής εκπαίδευσης.

Στη Βραζιλία, η έρευνα της Pirelli είναι αφιερωμένη στη βιώσιμη ανάπτυξη, σύμφωνα με τους στόχους Πράσινων Επιδόσεων του γκρουπ. Ειδικότερα, η Pirelli υποστηρίζει το εθνικό πρόγραμμα ανακύκλωσης της Βραζιλίας για τα χρησιμοποιημένα ελαστικά.

Εκτός από χορηγός στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, συχνά ως μοναδικός προμηθευτής, (συνολικά 13 πρωταθλήματα μαζί με Formula3, ράλι και Βραζιλιάνικου Gt3), η Pirelli ήταν χορηγός της Palmeiras, μιας από τις κύριες ποδοσφαιρικές ομάδες της χώρας, τέσσερις φορές πρωταθλήτριας Βραζιλίας και μία φορά πρωταθλήτριας Ν. Αμερικής. Μέχρι τη δεκαετία του 1980, η Pirelli είχε επίσης ενεργό αθλητική δράση με την ClubeAtletico Pirelli που σημείωσε πολλές επιτυχίες σε εθνικό και διεθνές επίπεδα στο βόλεϊ, το μποξ, το τζούντο και την ποδηλασία.


Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube