Οδηγούμε το νέο Audi A3 Sportback στο Μονακό

Το ζητούμενο για την παραγωγή ενός νέου μοντέλου Audi, είναι να ακολουθήσει την ίδια φιλοσοφία σχεδίασης, εφόσον η προηγούμενη έκδοση είναι επιτυχημένη. Εμπορικά, το A3 πουλά καλά διαχρονικά, από το 1999 και αυτό ήταν αρκετό στη γερμανική φίρμα, ώστε να διατηρήσει το στυλ του A3 Sportback στα γνώριμα καλούπια, προσθέτοντας, ωστόσο, πινελιές ανανέωσης και τεχνολογίες αιχμής.

Για τους Γερμανούς του ομίλου της VW, υπάρχει μια ακόμη παραδοχή: δεν θέλουν η επόμενη γενιά ενός μοντέλου να απέχει σχεδιαστικά πολύ από την επόμενη για δύο λόγους. Πρώτον, για να είναι εύκολα αναγνωρίσιμο στο δρόμο το μοντέλο και δεύτερον, για να έχει καλή μεταπωλητική αξία, δηλαδή το παλιό να μην δείχνει παλιό, ώστε αφενός αυτός που θα το πουλήσει να πάρει χρήματα κοντά στην αξία αγοράς και αυτός που θα το αγοράσει να πάρει ένα μεταχειρισμένο που να δείχνει καινούργιο σε λίγο χαμηλότερη τιμή. Αντίληψη είναι αυτή, ασχέτως αν προσωπικά θέλω το καινούργιο να είναι πολύ καινούργιο και όχι μόνο σε τεχνολογία. Ένα ακόμη στοιχείο άξιο αναφοράς, είναι ότι η 5θυρη έκδοση του A3, δηλαδή το Sportback, στην πρώτη έκδοση του 1999 πήρε το 50% των αγοραστών του Α3, ενώ στη δεύτερη έκδοση του 2004 τα 2/3 των πελατών.

Σχεδιαστικά, οι αλλαγές παρατηρούνται, στη μάσκα, στα φωτιστικά εμπρός και πίσω, στο πλάι με τις γραμμές και σε μικροαλλαγές στους προφυλακτήρες. Γενικά, δείχνει πιο φαρδύ πίσω και πιο στιβαρό. Πάντως, το αμάξωμα μεγάλωσε τόσο σε απόλυτο μέγεθος όσο και σε μεταξόνιο, με τους μηχανικούς να επιτυγχάνουν καλύτερη κατανομή βάρους που βοήθησε πολύ για την τοποθέτηση του δεύτερου κινητήριου άξονα στην τετρακίνητη έκδοση. Η αύξηση των χώρων είναι εμφανής στη καμπίνα, ειδικά στο πίσω μέρος και στο χώρο αποσκευών. Στη καμπίνα, η διαρρύθμιση παραμένει σχεδόν ίδια, με λειτουργικά χειριστήρια και εργονομία.

Αρκετά μεγάλη βελτίωση παρουσιάζεται στο βάρος. Ένα σημαντικό παράγοντα για τον περιορισμό της κατανάλωσης και βέβαια των ρύπων. Οι μηχανικοί της Audi μείωσαν το βάρους του συνόλου του αυτοκινήτου κατά 90 κιλά, σε σχέση με την προηγούμενη έκδοση, χρησιμοποιώντας νέα υλικά σε μέταλλο, ειδικό ατσάλι υπερ-υψηλής αντοχής που ενισχύει τη δομή του αμαξώματος. Ο αεροδυναμικός συντελεστής περιορίστηκε και αυτό είχαμε την ευκαιρία να το διαπιστώσουμε στις διαδρομές από τη Νίκαια προς το Μονακό, αλλά και πέριξ του μικρού πριγκιπάτου.

Εξαιρετική η ηχομόνωση, τόσο στη δίλιτρη πετρελαιοκίνητη έκδοση που οδήγησα, όσο και στη βενζινοκίνητη 1.4 lt. Οι καλοστρωμένοι δρόμοι δεν βοηθούν στην εξαγωγή συμπερασμάτων, διότι εκεί όχι απλώς κινούταν το A3 Sportback, αλλά ουσιαστικά χάιδευε απαλά το δρόμο σαν ερπετό. Το γνώριμο καλό τιμόνι, ανταποκρίθηκε στις εντολές χωρίς δισταγμό, ενώ στην έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο το «κούμπωμα» των ταχυτήτων ήταν όπως πρέπει: άμεσο και αθόρυβο. Μου άρεσε ιδιαίτερα το κιβώτιο S-tronic που οδήγησα στην έκδοση 1.4 lt – 140 hp. Με αυτόματη επιλογή αλλά και χειροκίνητη από το τιμόνι, οι 7 σχέσεις, έδιναν αυτό που θέλει ο οδηγός: σβέλτες κινήσεις.

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει στο σύστημα ενημέρωσης/ψυχαγωγίας ΜΜΙ navigation plus. H 7 ιντσών οθόνη και ο στρογγυλός επιλογέας, είναι απλά τα όργανα τα οποία χρησιμοποιείς για απίστευτες πληροφορίες. Θέλεις να μάθεις τις αεροπορικές πτήσεις της ημέρας; Συνδέεσαι αμέσως. Θέλεις να ασχοληθείς με την αλληλογραφία μέσω του ηλεκτρονικού σου ταχυδρομείου, μέσω του Facebook ή του Twitter; Είναι διαθέσιμη, όμως μόνο όταν είναι σταματημένο το όχημα, για λόγους ασφαλείας, και όχι εν κινήσει. Θέλεις να δεις φωτογραφίες που έχει αποθηκεύσει ή μέσω εξωτερικής πηγής; Η ανάλυση είναι μεγάλη (800 Χ 480 pixels). Εντύπωση μου προκάλεσε και το σύστημα πλοήγησης, που δεν δείχνει απλά τη διαδρομή και τις περιοχές σε εικονική πραγματικότητα, αλλά σε πραγματική απεικόνιση, με φωτογραφίες μέσω Google Earth. Δεν θα παραλείψω να αναφέρω τις πληροφορίες για: καιρό, βενζινάδικα, εκδηλώσεις στο κέντρο, νέα on-line και για την κίνηση στους δρόμους κ.α.

Τεχνολογικά, το νέο πεντάθυρο Audi A3 Sportback, είναι εξοπλισμένο με διάφορα συστήματα: από αυτό που σε τρία στάδια μειώνει την ταχύτητα του αυτοκινήτου ώστε να μην πέσει στο προπορευόμενο και προειδοποιεί τους επερχόμενους οδηγούς (αναβοσβήνει τα φλας) για να μην πέσουν αυτοί πάνω του, αυτό που ενημερώνει μέσω του καθρέπτη για ύπαρξη οχήματος από την τυφλή γωνία, αυτό που σε βοηθάει να μην παρεκκλίνεις της πορείας σου (χωρίς να έχεις ανάψει φλας), αυτό που σε ενημερώνει για τα όρια ταχύτητας στην περιοχή μέσω ενδείξεων στην οθόνη, αυτό που διατηρεί σταθερή την ταχύτητα από το προπορευόμενο όχημα αυξομειώνοντας ανάλογα ή και αυτό που αντιλαμβάνεται ότι είσαι κουρασμένος, μέσω αισθητήρων στο σύστημα διεύθυνσης και σου βγάζει… φλυτζάνι καφέ στην οθόνη για να σταματήσεις και να συνέλθεις, εφόσον συντρέχει λόγος.

Σε επίπεδο παθητικής ασφάλειας, φουλ εξοπλισμένο με αερόσακους οδηγού, συνοδηγού, πλευρικούς και τύπου οροφής. Στην ενεργητική διαθέτει στάνταρ το ESP με Traction control, τα συστήματα πρόσφυσης και ευστάθειας.

Σε κινητήρες, υπάρχουν όλα τα καλά μοτέρ διαθέσιμα. Στην Ελλάδα θα βρει ανταπόκριση, λόγω της οικονομικής κατάστασης, ο κινητήρας βενζίνης 1.2 lt – 105 hp που συνδυάζεται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Έχει χαμηλή κατανάλωση και ρύπους. Θα προσφέρονται και τα μοτέρ βενζίνης 1.4 lt – 140 hp και 1.8 lt – 180 hp. Το δεύτερο και σε τετρακίνητη έκδοση Quattro. Άξιο λόγου είναι το μοτέρ 1.4 lt που έχει λειτουργία να μην λειτουργούν οι δύο κύλινδροι, όταν το αυτοκίνητο κινείται ομαλά, περιορίζοντας την κατανάλωση. Όταν χρειαστεί γκάζι, μπαίνουν ξανά σε λειτουργία. Επίσης, λόγω των νέων δεδομένων με την πετρελαιοκίνηση, απόλυτα προσιτό σε αγορά είναι το μοτέρ πετρελαίου 1.6 lt – 105 hp που έχει μέση κατανάλωση 3,8 λίτρα ανά 100 χλμ.

Εξάλλου, η Audi αναπτύσσει μια έκδοση (e-gas) που θα χρησιμοποιεί φυσικό αέριο, είτε από απλό πρατήριο, είτε από διαδικασία της ίδιας της εταιρείας. Θα το παράγει η ίδια με παρακράτηση διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα και μέσω αιολικής ενέργειας θα ακολουθείται μια διαδικασία παραγωγής μεθανίου που θα μετατρέπεται σε φυσικό αέριο. Ως αποτέλεσμα, η έκδοση 1.4 TCNG των 110 ίππων, θα εκπέμπει κάτω από 30 γρ./χλμ. διοξείδιο του άνθρακα.

Το νέο Audi A3 Sportback αναμένεται τον Φεβρουάριο στην Ελλάδα. Παραγγελίες γίνονται από τώρα, με τιμές από 21.500 ευρώ (1.2 lt – 105 hp).


Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube