Τίποτα δεν καταλαβαίνουν οι αεροπορικές εταιρείες από τη Μέση Ανατολή και τα Εμιράτα, όσον αφορά την παγκόσμια οικονομική πίεση και τις υψηλές τιμές των καυσίμων, τις οποίες, για να μην ξεχνάμε, καθορίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό οι χώρες τους. Τρανό παράδειγμα λειτουργικότητας και κερδοφορίας, αποτελεί η Emirates.
Η αεροπορική εταιρεία από το Ντουμπάι, κατέγραψε καθαρά κέρδη ύψους 575 εκατ. δολαρίων το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος οικονομικού έτους, το οποίο έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου 2012, αυξημένα κατά 68% σε σχέση με τα 343 εκατ. δολάρια που είχε το αντίστοιχο διάστημα μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2011.
Επίσης, παρά τις θεμελιώδεις προκλήσεις, τα έσοδα του ομίλου και τα λοιπά έσοδα εκμετάλλευσης ανήλθαν στα 10,4 δισεκατομμύρια δολάρια, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 16% σε σχέση με τα αποτελέσματα του προηγούμενου έτους. Μάλιστα, είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του ομίλου όπου τα έσοδα ξεπέρασαν το φράγμα των 10 δισ. δολαρίων σε μια περίοδο έξι μηνών. Ταυτόχρονα, η ταμειακή θέση του ομίλου, την 30η Σεπτεμβρίου του 2012 παρέμεινε ισχυρή στα 4,1 δισ. δολάρια, σε σύγκριση με τα 4,8 δισ. δολάρια στα τέλη Μαρτίου 2012. Η διαφορά των 700 εκατομμυρίων δολαρίων στο ταμειακό υπόλοιπο, προκύπτει κυρίως από την αποπληρωμή 2 δισ. Ντίρχαμ (545 εκατομμύρια δολάρια) ομολόγων Sukuk τον Ιούνιο του 2012.
Ακόμη, μολονότι το λειτουργικό περιβάλλον είναι δύσκολο, ο όμιλος συνεχίζει να επενδύει στους εργαζομένους του, αυξάνοντας το συνολικό προσωπικό κατά 8% σε μόλις έξι μήνες, σε σχεδόν 68.000 άτομα.
Οσον αφορά το πτητικό υλικό, η Emirates το πρώτο εξάμηνο του οικονομικού έτους παρέλαβε 13 αεροσκάφη ευρείας ατράκτου, μεταξύ των οποίων 2 αεροσκάφη τύπου Α380, 10 Boeing 777 και 1 εμπορευματικό αεροσκάφος. Αξίζει να σημειωθεί ότι περισσότερα από 15 νέα αεροσκάφη έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν πριν από το τέλος του οικονομικού έτους (31 Μαρτίου 2013). Με δεδομένο την αύξηση του στόλου της, η Emirates επένδυσε περαιτέρω στο δίκτυό της, με την προσθήκη 5 νέων προορισμών που εντάχθηκαν στα 10 νέα δρομολόγια που είχαν ήδη προστεθεί από τις 30 Σεπτεμβρίου 2011, ανεβάζοντας το σύνολο των νέων δρομολογίων στα 15!
Η δυναμική ανοδική τροχιά της Emirates, χαρακτηρίζει πλέον μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο. Το πρώτο εξάμηνο της χρήσης 2012-13, τα καθαρά κέρδη της εταιρείας ανέρχονται στα 464 εκατομμύρια δολάρια, αύξηση 104% από το αντίστοιχο διάστημα της προηγούμενης χρήσης.
Εξοπλισμένη με το μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο σε αεροσκάφη τύπου Α380 (χαρακτηρίζεται ως το υπερωκεάνιο των αιθέρων) και Boeing 777, η Emirates συνεχίζει την ευρεία, παγκόσμια επέκτασή της με πτήσεις προς 126 προορισμούς, έναντι 114 πέρυσι, και σε 74 χώρες έναντι 67 το προηγούμενο έτος. Η αεροπορική εταιρεία ξεκίνησε πτήσεις προς 5 νέους προορισμούς από την 1η Απριλίου 2012, συμπεριλαμβανομένων των Χο Τσι Μινχ, Βαρκελώνη, Λισαβόνα, Ερμπίλ και Ουάσιγκτον. Νέα δρομολόγια που προστίθενται κατά το δεύτερο εξάμηνο του οικονομικού έτους, περιλαμβάνουν την Αδελαΐδα, πτήσεις προς την οποία ξεκίνησαν την 1η Νοεμβρίου, καθώς και οι επερχόμενες διαδρομές προς Λυόν, Πουκέτ, Βαρσοβία και Αλγέρι. Επίσης, οι νέοι προορισμοί των αεροσκαφών Α380 για το πρώτο εξάμηνο του οικονομικού έτους 2012 – 2013 περιλαμβάνουν το Τόκιο και το Άμστερνταμ, αυξάνοντας το συνολικό αριθμό των προορισμών τους σε 19.
Με όλα αυτά, η χωρητικότητα των αεροσκαφών, δηλαδή οι διαθέσιμες θέσεις ανά χιλιομετρική απόσταση, αυξήθηκε κατά 17,3%, ενώ το ποσοστό επιβατών ανά διαθέσιμες θέσεις διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα, κατά μέσο όρο 80%, ελαφρώς αυξημένος σε σχέση με το περσινό 79%. Από την 1η Απριλίου 2012, η Emirates μετέφερε 18,7 εκατ. επιβάτες, +15,4% από την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Επίσης, ο όγκος μεταφερόμενου φορτίου αυξήθηκε κατά 16%, μια σημαντική αύξηση αντίθετή προς την τάση της αγοράς.
Τα έσοδα της Emirates, συμπεριλαμβανομένων και άλλων λειτουργικών εσόδων, ανήλθαν στα 9,7 δισ. δολάρια, αυξημένα κατά 17% σε σύγκριση με τα 8,2 δισ. δολάρια που κατέγραψε πέρυσι.
Το καλοκαίρι του 2012, η οικονομική κοινότητα συνέχισε να δείχνει εμπιστοσύνη στην Emirates, καθώς η αεροπορική εταιρεία εξασφάλισε με επιτυχία χρηματοδότηση για τέσσερα A380, αντλώντας δανειακά κεφάλαια από την αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής - τα πρώτα για μια μη αμερικάνικη αεροπορική εταιρεία!
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής