Πολλές φορές θα έχετε αναρρωτηθεί πως λειτουργεί ή πόσοι τύποι κιβωτίων ταχυτήτων υπάρχουν σήμερα. Στο συγκεκριμένο άρθρο θα αναλύσουμε με απλό και περιεκτικό λόγο τον τρόπο που λειτουργεί η μετάδοση σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο. Ως γνωστόν υπάρχει ένα πολύπλοκο σύστημα μετάδοσης ώστε η ροπή να φτάσει στο διαφορικό και από εκεί στους τροχούς και τα ελαστικά τα οποία είναι ουσιαστικά το μοναδικό στοιχείο που βρίσκεται σε συνεχή επαφή με το οδόστρωμα. Από τα μηχανικά συστήματα μετάδοσης, στα κλασικά αυτόματα και από εκεί στα διπλοσύμπλεκτα, τα τελευταία χρόνια τα συστήματα μετάδοσης έχουν εξελιχθεί σημαντικά προσφέροντας ολοένα ομαλότερη μεταφορά της ισχύος, δίχως κραδασμούς και δονήσεις, με στρωτή και ταχύτερη μετάβαση της ροπής αλλά και λιγότερες απώλειες προς όφελος της κατανάλωσης και της απόδοσης.
Τα κιβώτια ταχυτήτων (σασμάν) ονομάζονται έτσι γιατί ουσιαστικά μοιάζουν με «κουτιά που περιέχουν γρανάζια» (εξού και ο αγγλικός ορισμός «gearbox»). Σκοπός τους είναι να μεταφέρουν την ισχύ από τον συμπλέκτη στοο διαφορικό και από εκεί στους τροχούς και να δημιουργούν μεταβλητή σχέση μετάδοσης με εμπλοκή γραναζιών διαφορετικής διαμέτρου ή με διαφορετικό αριθμό οδοντώσεων ώστε οι στροφές του κινητήρα να διατηρούνται κοντά στην ωφέλιμη περιοχή. Μεγαλύτερη διάμετρος σημαίνει μικρότερη ταχύτητα αλλά μεγαλύτερη στρεπτική ροπή, δηλαδή «…ότι χάνουμε σε ταχύτητα το κερδίζουμε σε δύναμη». Με λίγα λόγια τα κιβώτια μεταβάλουν την ροπή στρέψης και την ελκτική δύναμη του αυτοκινήτου (του κινητήρα), απομονώνουν την κίνηση (νεκρά) και φυσικά προσφέρουν δυνατότητα οπισθοπορείας (όπισθεν). Χωρίζονται σε πέντε μεγάλες κατηγορίες: στα μηχανικά κιβώτια (τα γνωστά χειροκίνητα), στα κλασικά αυτόματα, στα «ρομποτικά», στα «διπλοσύμπλεκτα» και στα τύπου CVT. Περισσότερα - πηγή: caroto.gr
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής