Αχτίνα φωτός στο τούνελ, μοιάζει η έναρξη των εργασιών κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου από τη Λαμία μέχρι τη Θεσσαλονίκη (Αιγαίου Α.Ε.).

Για περισσότερο από ένα χρόνο τα έργα έχουν σταματήσει σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους, πλην εκείνου που συνδέει την Τρίπολη με την Καλαμάτα. Κι εκεί απομένει ένα σημαντικό τμήμα να κατασκευαστεί, από το Δημόσιο, το τμήμα Παραδείσια που είχε κατασκευαστεί αλλά το 2003 με τις πλημμύρες και τις κατολισθήσεις γκρεμίστηκε και τώρα φτιάχνεται εκ νέου. Μάλιστα η μία πλευρά του δρόμου θα παραδοθεί στην κυκλοφορία στα τέλη Σεπτέμβρη, ενώ για το άλλο τμήμα χρειάζεται ακόμα χρόνος.

Τώρα, όσον αφορά τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, πρόσφατα το Δημόσιο εκταμίευσε 32,5 εκ. ευρώ, από το κονδύλι που προορίζονταν για τη Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) στις σήραγγες.
Αυτά τα χρήματα δόθηκαν από την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου άμεσα για την έναρξη τμήματος των υπολειπόμενων εργασιών.
Εως τώρα έχει προσληφθεί το απαιτούμενο εργατικό δυναμικό για την εκτέλεση αυτού του τμήματος των εργασιών, δηλαδή περίπου 200 άτομα.

Οι εργασίες που ξεκίνησαν αφορούν σε:

- Εργασίες εγκατάστασης Ηλεκτροφωτισμού στη σήραγγα Τ1 των Τεμπών.
- Σκυροδέτηση στην δεύτερη σήραγγα Τ2 των Τεμπών, για την ολοκλήρωση της υπολειπόμενης τελικής επένδυσης της σήραγγας (400 μέτρα ανά κατεύθυνση).
- Εργασίες Πολιτικού Μηχανικού στην Τ2 για την εγκατάσταση των Η/Μ συστημάτων.
- Εργασίες στο ανοικτό τμήμα στην περιοχή του Ευαγγελισμού.
- Εργασίες στο ανοικτό τμήμα από την έξοδο της Τ2 (Ομόλιο) έως τον Πυργετό.
- Εκσκαφή και σκυροδέτηση στη σήραγγα Τ3 για την ολοκλήρωση της διάνοιξης και τελικής επένδυσης του νοτίου τμήματος της σήραγγας.

Πάντως, οι εργασίες που προγραμματίστηκαν να εκτελεστούν με το συγκεκριμένο ποσό (32,5 εκ. ευρώ) θα διαρκέσουν έως το τέλος του έτους. Στο διάστημα αυτό η εταιρεία κατασκευής, λειτουργίας και εκμετάλλευσης του έργου, αναμένει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την επανεκκίνηση των έργων. Αξίζει να σημειωθεί ότι εάν έως το τέλος του έτους δεν έχει πραγματοποιηθεί η επανεκκίνηση, τότε το έργο δεν θα μπορεί να συνεχιστεί, δηλαδή θα παραμείνει ημιτελές και άντε μετά ξανά διαγωνισμοί, νέοι τρόποι χρηματοδότησης και όλα από την αρχή..

Σύμφωνα με την εταιρεία κατασκευής, με τα συγκεκριμένα χρήματα έχουν επιλεγεί εργασίες στις οποίες το διαθέσιμο κονδύλι μπορεί να αξιοποιηθεί με τον καλύτερο τρόπο.

Ωστόσο, η διαδικασία για την επανεκκίνηση των έργων εξελίσσεται ικανοποιητικά. Απομένει ακόμα αρκετή δουλειά αφού τα εμπλεκόμενα μέρη (η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε., το Δημόσιο και οι Σύμβουλοί του, η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι Τράπεζες) αλλά και οι τυπικές διαδικασίες (γραφειοκρατία) είναι πολύπλοκες.

Με όλη αυτή τη καθυστέρηση, για την ολοκλήρωση της κατασκευής των νέων τμημάτων απαιτείται πλέον χρόνος εργασίας περίπου 3 ετών – αν φυσικά δεν υπάρξει άλλη διακοπή εργασιών.

Για τις εργασίες Λειτουργίας και Συντήρησης – αυτές συνεχίζονται κανονικά και επιμελώς σε όλο το μήκος του αυτοκινητόδρομου κάνοντας την μεγάλη διαφορά από την προηγούμενη κατάσταση. Το ίδιο ισχύει και για τις υπηρεσίες που προσφέρει η εταιρεία στους οδηγούς.

Σχετικά με το ζήτημα των διοδίων, η εταιρεία όσα χρήματα μάζεψε από τα διόδια – κατά το διάστημα που δεν πραγματοποιούνταν εργασίες κατασκευής – αποτέλεσαν και θα συνεχίσουν να αποτελούν την μόνη πηγή χρηματοδότησης για τις εργασίες συντήρησης που συνεχίζονται επί του αυτοκινητόδρομου.

Καταλήγοντας, με την επανεκκίνηση των εργασιών θα ανακοινωθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης, Μεταφορών και Υποδόμών και η νέα πολιτική διοδίων – δηλαδή μια νέα συνολική προσέγγιση για τα διόδια που αφορά στον εξορθολογισμό των χρεώσεων σε συνδυασμό με την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του έργου.

Αν μιλάμε για ανάπτυξη, αποτελεί επιτακτική ανάγκη η επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητοδρόμους. Πρώτον, διότι θα αποκτήσουμε σύγχρονο οδικό δίκτυο στην Ελλάδα, ασφαλέστερο και πιό άνετο στις μετακινήσεις και στις μεταφορές. Δεύτερον, δημιουργούνται συνθήκες αποκέντρωσης από τα μεγάλα αστικά κέντρα (κυρίως της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης) και τρίτον, θα πιάσουν αμέσως δουλειά πάνω από 30.000 άτομα.

Εν αναμονή λοιπόν των εξελίξεων.

Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube