Είναι αλήθεια ότι η τεχνολογία των αυτοκινήτων έχει εξελιχθεί προς όφελος της ασφάλειας σε μέγιστο βαθμό. Ωστόσο, δεν παύει να υπάρχει ο ανθρώπινος παράγοντας, όσο ασφαλή κι αν είναι τα Ι.Χ., που καθορίζει την κατάσταση στο δρόμο. Είναι επίσης αλήθεια ότι πολλές εταιρείες έχουν εξελίξει συστήματα ασφάλειας που μερικά χρόνια πριν δεν θα μπορούσε κάποιος να διανοηθεί ότι θα εφαρμοστούν. Ακόμα και ραντάρ που αναγνωρίζουν ανθρώπους και ζώα έχουν εφεύρει, ώστε το αυτοκίνητο να ακινητοποιείται και να αποφεύγεται πιθανό ατύχημα.

Πάντως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με χθεσινή της απόφαση, καθιερώνει αυστηρότερους και συχνότερους τεχνικούς ελέγχους στα αυτοκίνητα, τα δίκυκλα και τα μοτοποδήλατα, διότι –όπως αναφέρει- κάθε μέρα χάνουν 5 άνθρωποι τη ζωή τους από τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη λόγω τεχνικών αστοχιών. Το ζήτημα έχει δύο παραμέτρους. Η πρώτη αφορά τους ενδελεχείς ελέγχους στα εργοστάσια των οχημάτων, ώστε να αποφεύγονται αστοχίες και η δεύτερη αφορά στους τεχνικούς ελέγχους που γίνονται αφότου κυκλοφορήσει το όχημα. Στην Ευρώπη οι κάτοχοι οχημάτων είναι πιο συνεπείς στο σέρβις, αλλά και στον τεχνικό έλεγχο. Στην Ελλάδα, περίπου 1,5 εκατομμύρια οχήματα παραμένουν ανέλεγκτα, δηλαδή δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ. Η οικονομική κρίση επέτεινε το πρόβλημα, ενώ έχουν ατονήσει και οι έλεγχοι στους δρόμους από την Τροχαία.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει ότι για το 6% των ατυχημάτων ευθύνονται τεχνικά ελαττώματα και βλάβες (περίπου 2.000 νεκροί και πολύ περισσότεροι τραυματίες ετησίως), ενώ στα δίκυκλα το ποσοστό φθάνει στο 8%.
Αξίζει να επισημανθεί ότι τα πρότυπα των τεχνικών ελέγχων που ισχύει τώρα, είναι από το 1977! Κι όμως, έχουν τόσα αλλάξει.

Προτείνεται λοιπόν:
- Να γίνονται πιο τακτικοί οι περιοδικοί έλεγχοι των παλαιών οχημάτων, διότι όσο παλιώνουν τα οχήματα θέλουν περισσότερη φροντίδα.
- Να ελέγχονται περισσότερο όσα ΙΧ και ελαφρά επαγγελματικά κάνουν πάρα πολλά χιλιόμετρα.
- Να γίνονται πιο ποιοτικοί έλεγχοι στα οχήματα και να καθοριστούν ελάχιστα πρότυπα καταλληλότητας.
- Να ελέγχονται υποχρεωτικά τα ηλεκτρονικά στοιχεία ασφαλείας.
- Να σταματήσει το φαινόμενο που κάποιοι πειράζουν το χιλιομετρητή, με ηλεκτρονική ένδειξη των διανυθέντων χιλιομέτρων.
Αν όλα αυτά γίνουν, η Ε.Ε. θεωρεί ότι θα σωθούν περίπου 1.200 το χρόνο και θα αποφευχθούν 36.000 ατυχήματα λόγω τεχνικής αστοχίας.


Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube