Επτά αισθητήρες, προηγμένη τεχνολογία και ένας αερόσακος που ανοίγει με αστραπιαία ταχύτητα στην περιοχή του παρμπρίζ. Αυτά είναι μερικά από τα κύρια στοιχεία της "Τεχνολογίας Αερόσακου Πεζού" (Pedestrian Airbag Technology) – του συστήματος που καθιστά την Volvo με το εντελώς νέο μοντέλο της, το V40, τον πρώτο κατασκευαστή στον κόσμο που προσφέρει αερόσακο πεζού. Και μάλιστα, σε ένα 5-θυρο μικρομεσαίο premium μοντέλο!

Στην Ευρώπη, το 14% των θανάσιμων τραυματισμών σε τροχαία ατυχήματα, αφορούν πεζούς. Περίπου 12% είναι το ποσοστό στις ΗΠΑ, ενώ στην Κίνα ανεβαίνει στο εξωπραγματικό 25%! Ακόμη μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των πεζών που τραυματίζονται. Οι πλέον σοβαροί τραυματισμοί πεζών στο κεφάλι, από αυτοκίνητα, προκαλούνται από τα σκληρά τμήματα που βρίσκονται κάτω από το εμπρός καπό, το κάτω μέρος του παρμπρίζ και τις μπροστινές κολόνες.

Αυτά ήταν μερικά μόνο από τα στοιχεία που ελήφθησαν υπόψη όταν η Volvo άρχισε την εξέλιξη της "Τεχνολογίας Αερόσακου Πεζού". Το σύστημα, αποτέλεσε μια παγκόσμια καινοτομία όταν ανακοινώθηκε επίσημα κατά την παρουσίαση του εντελώς νέου Volvo V40, πριν μερικούς μήνες, στην Γενεύη.

Πως λειτουργεί
Επτά αισθητήρες τοποθετημένοι στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου μεταδίδουν σήματα σε μια κεντρική μονάδα ελέγχου. Όταν το αυτοκίνητο έρχεται σε επαφή με κάποιο αντικείμενο, τα σήματα μεταβάλλονται. Η μονάδα ελέγχου αξιολογεί τα σήματα που δέχεται και εφόσον διαγνωστεί ότι αυτά αντιστοιχούν σε ανθρώπινο πόδι, ανοίγει ο αερόσακος πεζού.

Ανύψωση του καπό κατά 10 εκατοστά

Οι μεντεσέδες του καπό είναι εφοδιασμένοι με πυροτεχνικούς μηχανισμούς, που όταν το σύστημα ενεργοποιηθεί τραβούν μία περόνη και απελευθερώνουν το πίσω τμήμα του πλαισίου του καπό. Ταυτόχρονα ενεργοποιείται ο αερόσακος που βρίσκεται κάτω από το καπό και μπροστά από τη βάση του παρμπρίζ και αρχίζει να γεμίζει με αέριο. Καθώς φουσκώνει, ανασηκώνει το καπό, που ανυψώνεται κατά δέκα εκατοστά και παραμένει σε αυτή, την ανυψωμένη θέση.

Το επιπλέον κενό που δημιουργείται κατ’ αυτόν τον τρόπο, μεταξύ του καπό και των σκληρών τμημάτων του οχήματος στο χώρο του κινητήρα, προσφέρει στο καπό το χώρο που χρειάζεται για να παραμορφωθεί, απορροφώντας ενέργεια, όταν πέσει επάνω του ένας πεζός.

Ο αερόσακος έχει σχήμα αντεστραμμένου "Π" και αποτελείται από ένα σάκο και μία υβριδική γεννήτρια αερίου. Κατά την ενεργοποίησή του, ο σάκος γεμίζει με αέριο μέσα σε λίγα χιλιοστά του δευτερολέπτου. Όταν έχει φουσκώσει πλήρως, ο αερόσακος καλύπτει ολόκληρη την εσοχή των υαλοκαθαριστήρων, το ένα τρίτο περίπου του παρμπρίζ και το κατώτερο τμήμα των μπροστινών κολονών. Η όλη διαδικασία, από την ενεργοποίηση του συστήματος μέχρι το πλήρες φούσκωμα του αερόσακου διαρκεί μερικά εκατοστά του δευτερολέπτου.

Δοκιμές με πόδια ανδρείκελων

Το σύστημα λειτουργεί σε ταχύτητες μεταξύ 20 και 50 χλμ./ώρα. Είναι αξιοσημείωτο ότι το 75% των ατυχημάτων με πεζούς, συμβαίνει σε ταχύτητες κάτω των 40 χλμ./ώρα.

Το νέο Volvo V40 θα είναι στις εκθέσεις Volvo στην Ελλάδα τον Ιούλιο. Πριν από δύο χρόνια, το 2010, η Volvo Car Corporation είχε – πάλι πρώτη στον κόσμο - παρουσιάσει την "Ανίχνευση Πεζών με Πλήρως Αυτόματο Φρενάρισμα" (Pedestrian Detection with Full Auto Brake) στα Volvo S60 και V60. Το σύστημα μπορεί να αποτρέψει πλήρως μία σύγκρουση με ένα πεζό, σε ταχύτητες μέχρι 35 χλμ./ώρα, στην περίπτωση που ο οδηγός δεν αντιδράσει έγκαιρα, ακινητοποιώντας το όχημα. Το σύστημα φυσικά λειτουργεί και σε υψηλότερες ταχύτητες, όπου στόχος είναι η μεγαλύτερη δυνατή μείωση της ταχύτητας του αυτοκινήτου, πριν τη σύγκρουση.

Videos για τη λειτουργία του αερόσακου πεζού υπάρχουν διαθέσιμα και στη σελίδα της Volvo Greece στο Facebook https://www.facebook.com/VolvoGreece.

Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube