Μολονότι διανύουμε πολύ δύσκολες εποχές και οι φοιτητές που θέλουν να ξεχωρίσουν παραμένουν χωρίς βοήθεια από την πολιτεία, εντούτοις οι Ελληνες μηχανολόγοι διέπρεξαν γιοα μία ακόμη φορά σε διεθνές επίπεδο. Στο 28ο Ευρωπαϊκό Μαραθώνιο Οικονομίας της Shell, που διεξήχθη από τις 17 έως τις 19 Μαΐου στους δρόμους του Ρότερνταμ, δύο ελληνικά Πανεπιστήμια και ένα ΤΕΙ, ξεχώρισαν με τις επιδόσεις τους, ανάμεσα σε 217 ομάδες με πάνω από 3.000 φοιτητές από 23 χώρες της Ευρώπης.
Στόχος όλων ήταν να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν οχήματα με σκοπό να καλύψουν τη μεγαλύτερη απόσταση με όσο το δυνατόν λιγότερη κατανάλωση καυσίμου και χαμηλότερες εκπομπές!
Οσον αφορά στην στην ελληνική αποστολή, η χώρα μας εκπροσωπήθηκε από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Πολυτεχνείο Κρήτης και από το Τμήμα Μηχανολογίας του ΤΕΙ Πειραιά!
Συγκεκριμένα:
- Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με την ομάδα Προμηθέας της σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΗΜΜΥ) κατάφερε, σπάζοντας το περσινό ρεκόρ τους, να διανύσει 390 χλμ./kwh που ισοδυναμεί με το εντυπωσιακό 2.706 χλμ./λίτρο καυσίμου, με το πρωτότυπο ηλεκτρικό όχημα Πυρφόρος στην κατηγορία Battery Electric Prototype. Η ομάδα συμμετείχε για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, ενώ η επίδοση αυτή τους χάρισε την 11η θέση στην κατηγορία τους και βέβαια το πανελλήνιο ρεκόρ οικονομίας καυσίμου.
Η εμπειρία των προηγουμένων τριών ετών, η τεχνογνωσία και οι τεχνολογίες που έχουν αναπτυχθεί εξ’ ολοκλήρου στο εργαστήριο ηλεκτρικών μηχανών της σχολής, ενσωματώθηκαν φέτος από την ομάδα σε ένα βελτιωμένο τρίτροχο όχημα τροφοδοτούμενο από μπαταρίες υψηλής απόδοσης, ανταμείβοντας την προσπάθειά τους.
Αξίζει να μνημονεύσουμε τους χορηγούς, διότι χωρίς αυτούς δεν θα υπήρχαν πόροι για τη συμμετοχή: ΟΠΑΠ, Attica Bank, Ginis ταξίδια, EΛ.ΙΝ.Η.Ο και Cybernetics.
- Το Πολυτεχνείο Κρήτης, κατάφερε επίδοση 34 χλμ./KWh που αντιστοιχεί σε περίπου 328 χλμ./λίτρο, και κατέκτησε την 4η θέση στην κατηγορία του. Η ομάδα συμμετείχε για πέμπτη χρονιά στη κατηγορία μεγάλων οχημάτων Urban Concept, φέτος με το καινοτόμα εξελιγμένο όχημα πόλης ΕR12, το οποίο διαθέτει κυψέλες υδρογόνου και κινείται με ηλεκτρικό κινητήρα. Η συγκεκριμένη ομάδα έχει καταφέρει να κερδίσει το βραβείο Ασφάλειας οχημάτων (ADAC Safety Award) στις δυο προηγούμενες διοργανώσεις.
Ορισμένα τεχνικά προβλήματα και η πρόκληση της νέας πίστας ,στέρησαν από την ομάδα μια καλύτερη επίδοση στην οποία στόχευε. Ωστόσο, οι σημαντικές βελτιώσεις σχετικά με το βάρος, την αεροδυναμική και τον κινητήρα του νέου οχήματος επέτρεψαν στο Πολυτεχνείο της Κρήτης να σκαρφαλώσει από την 8η θέση που κατείχε πέρυσι, στην 4η θέση της κατηγορίας της.
Χορηγοί της ομάδας ήταν οι: ΤΤ, ΑΝΕΚ LINES, Aegean Airlines, EADS 3 SIGMA, Simple City, ΚΤΕΟ Γλαύκου, ΚΤΕΟ Κρήτης, Μιχαηλάκης Sport και FIBERMAX COMPOSITES.
- Η ομάδα QUATTRO ECO MECHANICS που εκπροσώπησε το Τμήμα Μηχανολογίας του ΤΕΙ Πειραιά και που συμμετείχε φέτος για πρώτη φορά, διαγωνίστηκε με το όχημα Dominator στην κατηγορία Battery Electric Prototype διανύοντας 90 χλμ./KWh ή αλλιώς, 624,6 χλμ./λίτρο.
Η ομάδα, με στόχο σε πρώτη φάση την εμπειρία συμμετοχής, ολοκλήρωσε την κατασκευή του οχήματος με τη βοήθεια προηγμένων μεθόδων μοντελοποίησης CAD/CAE εντός 35 ημερών και με ελάχιστο προϋπολογισμό. Σε μηχανολογικό επίπεδο δοκιμάστηκαν ιδιαίτερα συστήματα μείωσης τριβών, ελαχιστοποίησης του βάρους και αυτόματων ρυθμίσεων του σασί. Η ομάδα αποκόμισε πολύ θετικές εντυπώσεις από τη συμμετοχή και προσβλέπει στην επόμενη χρονιά, με πολλές νέες ιδέες βελτιστοποίησης του οχήματος και μεγάλη συμμετοχή από πλευράς φοιτητών που έχουν δείξει ενδιαφέρον. Ελάττωμα στην πλακέτα ελέγχου τάσης κινητήρα δεν επέτρεψε στην ομάδα να τερματίσει και να ενταχθεί στα επίσημα αποτελέσματα του αγώνα.
Χορηγοί της ομάδας ήταν οι: Msc in Advanced Industrial & Manufacturing Systems, Ilion Εnergy, Centro Solar, Σελαχας ΑΒΕΕ, Bizzare Stickers, Omega Executive Movers, A-Code Advertising, Recycling S. Pirpiris, Doxakis Paintings, Lygnos Machinery, www.gocar.gr και Driving Academy.
Τα συνολικά αποτελέσματα του Ευρωπαϊκού Μαραθωνίου Shell 2012
Ο Ευρωπαϊκός Μαραθώνιος Οικονομίας της Shell ολοκληρώθηκε το Σάββατο 19 Μαΐου μετρώντας τρία νέα ρεκόρ, νικητές από δέκα χώρες και έχοντας για πρώτη φορά ανοίξει τις πόρτες του τόσο μαζικά προς το κοινό με περίπου 40.000 επισκέπτες.
Παρά την ιδιαίτερη πρόκληση που είχαν να αντιμετωπίσουν φέτος οι ομάδες λόγω του αστικού δρόμου, σημειώθηκαν δύο νέα ρεκόρ στην κατηγορία Urban Concept και ένα στην κατηγορία Prototype.
Urban Concept:
- Η ομάδα Electrical Solution από τη Γαλλία σχεδίασε και κατασκεύασε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ικανό να ταξιδέψει την εξαιρετική απόσταση των 262,6 χλμ./kWh.
- Η ομάδα DTU Roadrunners από τη Δανία κατέρριψε το ρεκόρ που ούτως ή άλλως κατείχε στην υποκατηγορία Ethanol, οδηγώντας 611,1 χλμ./λίτρο.
Prototype:?
- Η ομάδα MAC Eco Team από την Ολλανδία κατάφερε να σημειώσει την καταπληκτική επίδοση των 416,3 χλμ./λίτρο με το GTL όχημά τους, καταρρίπτοντας το ρεκόρ των 138 χλμ./λίτρο, που οι ίδιοι κατείχαν από πέρυσι.
Συνολικά τα αποτελέσματα:
Ομάδα Κατηγορία Prototype Νικητής Αποτέλεσμα
201 Fuel Cell Prize POLYTECH NANTES (FRA) 540.9 χλμ./kWh
314 Battery Electric Prize Hochschule Lausitz (GER) 732.3 χλμ./kWh
402 Solar Prize Phillip-Matth (GER) 769.7 χλμ./kWh
206 Petrol (gasoline) Prize La Joliverie (FRA) 2832.8 χλμ./λίτρο
8 Diesel Prize IUT Valenciennes (FRA) 1481.1 χλμ./λίτρο
2 Alternative Gasoline Prize INSA (FRA) 2388.8 χλμ../λίτρο
83 Alternative Diesel Prize ROC ter Aa (NL) 416.3 χλμ./λίτρο
Ομάδα Κατηγορία Urban Concept Νικητής Αποτέλεσμα
618 Fuel Cell Prize Universiteit Twente (NL) 74.7 χλμ./kWh
702 Battery Electric Prize Lycees des Metiers(FRA) 262.6 χλμ./kWh
801 Solar Prize Phillip-Matth (GER) 156.8 χλμ./kWh
502 Petrol (gasoline) Prize Lycee Louis Delage (FRA) 395.7 χλμ./λίτρο
532 Diesel Prize Universitat Polit (SPA) 241.6 χλμ./λίτρο
501 Alternative Gasoline Prize DTU (DEN) 611.1 χλμ./λίτρο
519 Alternative Diesel Prize ITIP ”L.Bucci” (ITA) 244.9 χλμ./λίτρο
Shell Eco-marathon Europe 2012 Off-Track Awards
Ομάδα Νικητής
602 Eco-Design Award Aston University Team (UK)
534 Safety Award UrbanConcept Lulea University of Technology (SWE)
86 Safety Award Prototype SKAP 1 (POL)
206 Technical Innovation Award Zero C (ITA)
720 Design Award EcoEmotion (GER)
67 Best Team Spirit Award EMIteam (MOR)
520 Communication Award Team H2politO (ITA)
70 Perseverance in the Face of Adversity Green-H (MOR)
Το 2013 οι ομάδες θα συναντηθούν ξανά στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής