Η διαφαινόμενη μείωση των Γερμανών τουριστών στην Ελλάδα, φέτος, εντείνει την προσπάθεια Ελλήνων και Γερμανών επαγγελματιών στο χώρο του τουρισμού, για την αναστροφή του αρνητικού κλίματος που υπάρχει στη Γερμανία για την Ελλάδα.

Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε χθες στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία της Αθήνα, το ετήσιο Workshop του κορυφαίου τουριστικού ειδησεογραφικού Οργανισμού της Ευρώπης FVW, εκδήλωση στην οποία συνδιοργανωτής ήταν το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος. Στο Workshop, συμμετείχαν οι σπουδαιότεροι Tour Operators και διοργανωτές συνεδρίων της Γερμανίας, οι οποίοι μέχρι και τις 7 Μαϊου θα επισκεφθούν κορυφαία ξενοδοχειακά συγκροτήματα της χώρας.

Στην εναρκτήρια ομιλία του στο πλαίσιο του Workshop, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου της Ελλάδας Γιώργος Τσακίρης, κατέδειξε τη σπουδαιότητα που διαδραματίζει η γερμανική τουριστική αγορά στον ελληνικό τουρισμό, καθώς και την ανέλιξη της υποδομής φιλοξενίας της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια. Ο Γιώργος Τσακίρης επισήμανε ότι οι Έλληνες αγαπούν τους Γερμανούς και επιθυμούν την αύξηση του τουριστικού ρεύματος από τη συγκεκριμένη αγορά, παρά τα όσα γίνονται σε πολιτικό επίπεδο και το κλίμα που δημιουργείται από τα Μέσα Ενημέρωσης.

Η Ελλάδα είναι από τις ασφαλέστερες χώρες

Εχουν συμβεί κατά καιρούς τραγικά γεγονότα στην Αθήνα, με φωτιές, θανάτους και καταστροφές κτιρίων. Σε άλλες περιοχές της χώρας δεν έχουν γίνει εκτεταμένα επεισόδια, ωστόσο οι εικόνες από τις καταστροφές στην Αθήνα που έκαναν το γύρο του κόσμου από τα διεθνή Μέσα Ενημέρωσης, δημιουργούν της αίσθηση ότι η Αθήνα και γενικότερα η Ελλάδα δεν παρέχουν ασφάλεια στους πολίτες της, αλλά και στους επισκέπτες της. Η κατάσταση δεν είναι ρόδινη, όμως αυτά τα ακραία φαινόμενα δεν μπορούν να αμαυρώσουν την εικόνα της Ελλάδας και για το λόγο αυτό οφείλει η πολιτική ηγεσία να λάβει τα μέτρα της. Μιλώντας στο Workshop ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Λευτέρης Οικονόμου, τόνισε ότι η αστυνόμευση έχει αυξηθεί, οι έλεγχοι εντείνονται και η Ελλάδα παραμένει ανάμεσα στις πιο ασφαλείς χώρες του κόσμου. Πάντως, χρειάζονται να γίνουν πολλά για το μεταναστευτικό και τα κέντρα συγκέντρωσης ή φιλοξενίας μέχρι της απέλαση ορισμένων εκατοντάδων ή χιλιάδων δεν λύνουν το μείζον αυτό ζήτημα της πατρίδας μας.

Η Ελλάδα, η πιο ελκυστική τουριστική χώρα

Αίσθηση προκάλεσε η έρευνα που παρουσίασε ο πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής της Ένωσης των Γερμανών Τουριστικών Πρακτόρων, διευθυντής τoυ γερμανικού κολοσσού TUI A.G., Gunter Ihlau. Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε: Γερμανία, Γαλλία, Μ. Βρετανία, Ολλανδία, Αυστρία και Ιταλία, κατέδειξε ότι η Ελλάδα σε ποσοστό 67% είναι πρώτη σε αναγνωρισιμότητα ως ελκυστικός τουριστικός προορισμός!

Σημαντικές ομιλίες έγιναν και από άλλα κορυφαία στελέχη. Τον Thomas Cook εκπροσώπησε ο διευθυντής Νοτιοανατολικής Ευρώπης Markus Leutner ακτινογραφώντας την οπτική των Γερμανών Tour Operators για την Ελλάδα. Παράλληλα, o Διευθύνων Σύμβουλος του Studiosus, Peter Strub ανέδειξε την ανεκμετάλλευτη δυναμική του πολιτισμικού και εκπαιδευτικού τουρισμού της χώρας μας, όπως και οι εκπρόσωποι των: Rewe Touristik, FTI, Alltours και Attica Reisen. Επίσης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Γερμανικής Ένωσης Συνεδριακού Τουρισμού Gerhard Bleile ανέλυσε τις προοπτικές διοργάνωσης και ανάπτυξης του συνεδριακού τουρισμού στη χώρα του.

Η σχετική πρωτοβουλία του Ξ.Ε.Ε. εντάσσεται σε σχέδιο δράσης άμεσης απόδοσης για τον τουρισμό, επικεντρωμένο στις αγορές που παρουσιάζουν σημαντική υστέρηση στις κρατήσεις. Σημειώνεται ότι η Αθήνα επελέγη ως χώρος υποδοχής του Workshop, με σκοπό να δοθεί το μήνυμα στους προσκεκλημένους, αλλά και στους εκατοντάδες χιλιάδες αναγνώστες του FVW ότι η πρωτεύουσα, ως η πρώτη αντανάκλαση της χώρας, δεν κλυδωνίζεται, ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι ελκυστική.

Sexy πόλη την Αθήνα θέλουν οι Γερμανοί

Αυτό ήταν κάτι που ομολογουμένως ξάφνιασε. Πολλοί Γερμανοί ταξιδιωτικοί πράκτορες επισήμαναν ότι χρειάζεται η Αθήνα να αποκτήσει ταυτότητα. Όπως η Βαρκελώνη θεωρείται κοσμοπολίτικη πόλη, η Κωνσταντινούπολη το σταυροδρόμι Ευρώπης και Ανατολής, έτσι και η Αθήνα θέλει κάτι ιδιαίτερο. Και τι είναι αυτό; Να γίνει…sexy. Μια πόλη που να χαίρεσαι να βλέπεις μέρα και νύχτα. Ζωντανή, κεφάτη, δραστήρια κα πάνω από όλα όμορφη. Ετσι τη θέλουν οι Γερμανοί, προκειμένου να αναπτύξουν το λεγόμενο city break και στην Αθήνα. Να την κάνουν προορισμό ολιγοήμερων διακοπών ή ακόμα και του Σαββατοκύριακου. Δεν είναι δυνατόν να πηγαίνουν στη Ρώμη, το Μιλάνο, το Παρίσι, τη Βαρκελώνη, τη Μαδρίτη και το Λονδίνο για weekend και να μην επισκέπτονται οι Ευρωπαίοι γενικά και οι Γερμανοί ειδικά την Αθήνα. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο Workshop, μόνο το 2% των Γερμανών επισκέπτονται τις ελληνικής πόλης και δη την Αθήνα, το 13% την ύπαιθρο, το 15% πηγαίνει σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και το 75% αποκλειστικά στα νησιά. Πολλοί ξένοι γνωρίζουν ότι Ελλάδα είναι η Ρόδος, η Κρήτη, η Κως, η Μύκονος και «αγνοούν» την ύπαρξη της Αθήνας!

Η πρωτεύουσα της Ελλάδας, λοιπόν, έχει πεδίον δόξης λαμπρόν, αρκεί να αναδειχθεί και να μην μαστίζεται από απεργίες που νεκρώνουν την πόλη. Οι ξένοι δεν λένε να μην γίνονται απεργίες και διαδηλώσεις, αλλά να μην παρενοχλείται η απρόσκοπτη μετακίνηση, να μην κλείνουν η Ακρόπολη και τα μουσεία. Χρειάζεται συντονισμένη προσπάθεια από τη πολιτεία, το Δήμο και τις τουριστικές επιχειρήσεις κάθε είδους, ώστε η Αθήνα να προβληθεί στο μέγιστο βαθμό. Οι Γερμανοί τουριστικοί πράκτορες τόνισαν ότι μπορεί πολιτιστικά η Αθήνα να είναι η πρωτεύουσα όλου του κόσμου, όμως λείπουν οι εκδηλώσεις που θα την καταστήσουν ως τέτοια στο κοινό. Η Αθήνα θέλει συμβολισμό, τόνισαν χαρακτηριστικά και εκσυγχρονισμό.

Δεν φθάνει ο ήλιος και η θάλασσα

Πράγματι Ελλάδα δεν είναι μόνο ήλιος και θάλασσα. Είναι χώρα για 12 μήνες επίσκεψη, με απίθανα ηπειρωτικά μέρη. Εντάξει, στα νησιά δεν θα πας τον Ιανουάριο ή το Φεβρουάριο, όμως στην Κρήτη, την Κέρκυρα, τη Ρόδο γιατί όχι αν μπορείς να κάνεις κάτι ξεχωριστό. Αυτό ακριβώς θέλουν και οι τουριστικοί πράκτορες που πουλάνε ταξίδια: να έχουν την ευκαιρία να προσφέρουν ποικιλία δραστηριοτήτων και όχι μόνο κατά την καλοκαιρινή περίοδο.

Δεν επαρκούν ο Ζορμπάς και ο Καζαντζάκης

Είναι αλήθεια ότι όταν μιλάς για Ελλάδα σε έναν ξένο, σου λέει τη λέξη Ζορμπάς επηρεασμένος από την ομώνυμη ταινία με τον Αντονι Κουίν. Οσοι έχουν διαβάσει βιβλία δεν θα παραλείψουν τον Καζαντζάκη και όσοι γνωρίζουν από μουσική θα υμνήσουν τον Θεοδωράκη. Όμως, μόνο αυτοί είναι Ελλάδα; Οι Γερμανοί τουριστικοί πράκτορες πιστεύουν το αντίθετο. Η Ελλάδα έχει πολλά να δώσει, πολλούς να αναδείξει ως προσωπικότητες, πολλά θέματα να προβάλλει. Το θέμα είναι να αντιληφθούμε εμείς, ως Ελληνες τι θέλουμε και τι κάνουμε, και όχι να μας το επισημαίνουν μόνο οι ξένοι.

Το marketing σε προτεραιότητα

Μια πολύ έξυπνη ερώτηση τέθηκε κατά τη διάρκεια του Workshop από Ελληνα ξενοδόχο προς του Γερμανούς τουριστικούς πράκτορες: Ποια είναι τα πράγματα που θα ζητούσατε από τη νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της Κυριακής; Η απάντηση ήταν σχεδόν στο στόμα τους. Το πρώτο που ζητούν είναι μια καμπάνια marketing σε παγκόσμιο επίπεδο. Να δοθούν χρήματα για ενέργειες που θα αναδείξουν όλη την Ελλάδα. Σαν αυτές που έγιναν από διάφορους ιδιώτες και επιχειρήσεις στη Νέα Υόρκη και σε άλλα μέρη του κόσμου. Το δεύτερο είναι να αναπτυχθούν υποδομές στα Μέσα μεταφοράς και να υπάρξει καλύτερη ακτοπλοϊκή σύνδεση με τα μικρότερα νησιά. Ζητούν επίσης να μειωθούν οι φόροι για να είναι πιο φθηνή η διαμονή, η διατροφή και το εμπόριο, ενώ τόνισαν την αναγκαιότητα για περισσότερες αεροπορικές εταιρείες και φθηνότερα εισιτήρια, ώστε να είναι ελκυστικότερες οι ολιγοήμερες διακοπές ή το weekend στην Αθήνα.

Μείωση 10%, μείον 1,2 δις ευρώ

Τα μέχρι στιγμής στοιχεία δείχνουν ότι θα υπάρξει κάμψη άφιξης Γερμανών τουριστών στην Ελλάδα κατά 10%. Αν αυτό επαληθευτεί, σύμφωνα με δηλώσεις του Γιάννη Ρέτσου, προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, θα υπάρξει ζημιά 1,2 δις ευρώ για τη χώρα με συνέπεια μείωση των θέσεων εργασίας. Μπορεί από τη ρωσική αγορά να περιμένουμε περίπου 25% περισσότερους τουρίστες, όπως και από κάποιες ανατολικές χώρες, τη Μέση Ανατολή και την Ασία, εντούτοις δεν αναπληρώνεται εύκολα ο αριθμός των Γερμανών που δεν θα έρθουν στην Ελλάδα, ενώ υπάρχει πτώση στις κρατήσεις και από την Αγγλία.

Ο Δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης επισήμανε ότι: «σε επίπεδο ελληνικής οικονομίας, τα έσοδα από τον τουρισμό αντιστοιχούν στο 18% του ΑΕΠ, ενώ στον ευρύτερο τουριστικό τομέα απασχολούνται 800.000 εργαζόμενοι. Ο αστικός τουρισμός και ειδικότερα ο τομέας των city break καθώς και ο συνεδριακός τουρισμός αποτελούν σημαντικά πεδία ανάπτυξης της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού. Το δεδομένο αυτό δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την τουριστική ανάπτυξη της Αθήνας, λαμβάνοντας υπόψη ότι διαθέτει σύγχρονες συγκοινωνιακές υποδομές, αναβαθμισμένο αστικό περιβάλλον καθώς και σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα όπως: η σύντομη πρόσβαση στη θάλασσα, η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων και η ευρύτερη αξιοποίηση του ιστορικού κέντρου, τα οποία συμβάλουν στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου τουριστικού προορισμού. Η σύγχρονη Αθήνα, είναι μία πόλη γεμάτη από ενδιαφέρουσες και δελεαστικές για τον επισκέπτη αντιθέσεις. Είναι μία πόλη που συνδυάζει την αρχαιότητα και την παράδοση με το σύγχρονο προφίλ, τους ορεινούς όγκους περιφερειακά της Αττικής με το θαλάσσιο μέτωπο του Σαρωνικού, το ιστορικό κέντρο με τα μοντέρνα προάστια, τη δυναμική αγορά με τα μνημεία, τα μουσεία και άλλους πνευματικούς ή πολιτιστικούς χώρους. Θεωρούμε ότι αυτή η πολύπλευρη διάσταση την καθιστά μοναδική σε παγκόσμιο επίπεδο και προσφέρει σε όποιον την επισκεφτεί μια ολοκληρωμένη ταξιδιωτική εμπειρία.» Ειδικότερα για την πολιτιστική κατάσταση στην Αθήνα, ο Δήμαρχος τόνισε ότι: «οι περισσότεροι και σημαντικότεροι αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία είναι συγκεντρωμένοι στην κεντρική περιοχή της Αθήνας, με πόλο έλξης το Μουσείο της Ακρόπολης, το οποίο βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των κορυφαίων μουσείων του πλανήτη, ενώ η πολιτιστική υποδομή της Αθήνας περιλαμβάνει 38 μνημεία, 32 αρχαιολογικούς χώρους, 28 κρατικά μουσεία και 30 μη δημόσια μουσεία. Επιπρόσθετα η Αθήνα διαθέτει 137 θέατρα, 64 κινηματογράφους, 2 Concert Halls, περισσότερα από 150 bars και 73 clubs, και ταυτόχρονα δελεαστικές προτάσεις για shopping, γαστρονομία, leisure sports και fitness. Η λίστα εμπλουτίζεται από τον Εθνικό Κήπο, το Αττικό Ζωολογικό Πάρκο, το νέο ψηφιακό Πλανητάριο, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, θεματικά πάρκα και εκθεσιακούς χώρους που τα τελευταία χρόνια έχουν αποσπάσει διεθνή βραβεία για την προσφορά τους.» Εξάλλου, ο Δήμαρχος ανέφερε ότι σε επίπεδο υποδομών προχωρά η επέκταση του δικτύου πληροφόρησης επισκεπτών με δύο επιπλέον σημεία στη Λεωφόρο Αμαλίας και στον ΟΛΠ, ανασχεδιάστηκε η λειτουργία του Γραφείου Συνεδρίων Αθηνών και γίνονται επενδύσεις στο Διαδίκτυο.

Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής, Δήμητρα Ρεντζή

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube