Τα συστατικά στοιχεία μιας μοτοσικλέτας διπλής χρήσης υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια στο DNA της Honda. Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 λανσαρίστηκε η XL250S, μία μοτοσικλέτα που συνδύαζε γνήσια χρηστικότητα στο δρόμο με υψηλού επιδόσεις εκτός δρόμου.

Η σειρά XL που ακολούθησε γνώρισε μεγάλη επιτυχία επιβεβαιώνοντας ότι μέσα από το συνδυασμό ενός οικονομικού και εύχρηστου μονοκύλινδρου τετράχρονου κινητήρα και ενός αξιόπιστου πλαισίου γεννήθηκε μία μοτοσικλέτα πρακτική, ευέλικτη και απολαυστική στην οδήγηση.

Οι υπεύθυνοι του τμήματος έρευνας και εξέλιξης της Honda αφιέρωσαν πολύ χρόνο μελετώντας τη δημιουργία μιας ολοκαίνουργιας μοτοσικλέτας διπλής χρήσης, έχοντας πίσω τους τη μακρόχρονη ιστορία και παράδοση της εταιρίας σε αγώνες εκτός δρόμου και εργαλεία διπλής χρήσης.

Προτεραιότητα είχε η κάλυψη των αναγκών των πελατών. Αν και μερικοί αναβάτες επιμένουν σε αγωνιστικές επιδόσεις εκτός δρόμου, πολλοί εκτιμούν την ευκολία χρήσης, την πρακτικότητα και την άνεση. Για χρήση στην πόλη τις εργάσιμες ημέρες, ήθελαν μία ανθεκτική, πρακτική μοτοσικλέτα με προηγμένο off-road στυλ. Αλλά το Σαββατοκύριακο, έπρεπε η ίδια μοτοσικλέτα να τους προσφέρει το εισιτήριο για οποιαδήποτε απόδραση, στο δρόμο ή στο χώμα.

Οι μηχανικοί εξέλιξης είδαν τη νέα πλατφόρμα διπλής χρήσης της Honda με παγκόσμια προοπτική, σαν μία μοτοσικλέτα που προοριζόταν για όλο τον κόσμο. Και πέρα από τον ισχυρό και οικονομικό κινητήρα, χρειαζόταν και ένα πλαίσιο ικανό να ανταπεξέρχεται σε ποικίλες και απαιτητικές συνθήκες. Η μοτοσικλέτα έπρεπε να είναι προσιτή οικονομικά στις διάφορες αγορές, προσφέροντας υψηλή ποιότητα και άριστη σχέση αξίας/τιμής (value for money), με προτεραιότητα στο χαμηλό συνολικό λειτουργικό κόστος.

Ποιά είναι η CRF250L

Η CRF250L είναι μία ολοκληρωμένη μοτοσικλέτα διπλής χρήσης. Οι διαστάσεις, η εργονομία, το χαμηλό βάρος, οι αναρτήσεις με τις μεγάλες διαδρομές (πιρούνι 43 χιλ. Showa USD εμπρός, Pro-link πίσω) της επιτρέπουν να κινείται άνετα εντός και εκτός δρόμου. Ο μονοκύλινδρος κινητήρας αποδίδει ωφέλιμη ισχύ και ροπή σε μία μεγάλη γκάμα στροφών με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, ενώ η μοντέρνα σχεδίαση δανείζεται στοιχεία από τη θρυλική αγωνιστική σειρά των CRF.

Κινητήρας

O ελαφρύς και συμπαγής υγρόψυκτος μονοκύλινδρος κινητήρας DOHC 249 κ.εκ. της CRF250L προσφέρει μια ομαλή και σταθερή καμπύλη ροπής ακόμα και στις χαμηλές στροφές, υποστηρίζοντας την πρόσφυση του πίσω τροχού και αναβαθμίζοντας την αίσθηση του αναβάτη. Λόγω της υπερτετράγωνης σχεδίασης (76χ55 χιλ.) έχει πολύ καλή απόδοση στις υψηλές στροφές.

Επίσης, οι μηχανικοί μελέτησαν διεξοδικά το σύστημα εισαγωγής και εξαγωγής, βρήκαν τις ιδανικές εσωτερικές διαστάσεις για το σώμα της πεταλούδας και την εξάτμιση σε διάμετρο και μήκος, ενώ σχεδίασαν νέο φίλτρο αέρα και μεγάλο φιλτροκούτι 5,7l. Παράλληλα, η ομάδα των μηχανικών κατέληξε σε μία νέα, πολύ συμπαγή σχεδίαση του συνδυασμού κοκκοράκι/ολισθητήρα επιδιώκοντας χαμηλές τριβές στο σύστημα κίνησης βαλβίδων. Αυτό επέτρεψε τη χρήση μικρότερης κυλινδροκεφαλής, ενώ ένα μπουζί ιριδίου σε συνδυασμό με τον ακριβή ψεκασμό καυσίμου μέσω του συστήματος PGM-FI, βελτιώνει περαιτέρω την απόδοση της καύσης.

Μειώνοντας τις απώλειες εσωτερικών τριβών, ο κινητήρας CRF250L φέρει έκκεντρο κύλινδρο, έμβολο από ειδικό υλικό επιφανείας και επίστρωση μολυβδαινίου. Η αντλία λαδιού με εσωτερική δομή εκτόνωσης εμποδίζει την έκθεση του λαδιού στον αέρα.

Κι ακόμη, για πρώτη φορά σε μονοκύλινδρο κινητήρα Honda για off-road χρήση, τοποθετήθηκε βασικό ρουλεμάν στροφάλου που αποτελείται από ένα διαιρούμενο, πρεσσαριστό μεταλλικό κουζινέτο, ενώ στο άλλο άκρο υπάρχει κουζινέτο από χυτοσίδηρο. Η νέα σχεδίαση μειώνει το βάρος και συμβάλλει στην πιο ομαλή και αθόρυβη λειτουργία του κινητήρα. Έτσι ενισχύεται η ακαμψία του κελύφους και ελαχιστοποιείται η αλλαγή εσωτερικής διαμέτρου λόγω θερμικής διαστολής. Ένας πρωτεύων αντικραδασμικός άξονας μειώνει επιπλέον τους κραδασμούς. Το νέο εξατάχυτο κιβώριο και ο συμπλέκτης σχεδιάστηκαν μαζί και έχουν ενισχυθεί με κριτήριο την πρόσθετη καταπόνηση που υφίσταται σε off-road οδηγικές συνθήκες.

Το σύστημα ψύξης χρησιμοποιεί ψυγείο 10,7 kW που βρίσκεται αριστερά της μοτοσικλέτας, προστατευμένο από πλέγμα πολυπροπυλαινίου με ειδικά πλαστικά για βελτιωμένη ροή αέρα. Ένας ανεμιστήρας με λεπτό πλαίσιο χρησιμοποιείται για τη διατήρηση ομοιόμορφων θερμοκρασιών σε χαμηλές ταχύτητες, είτε σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας ή σε δύσκολες συνθήκες εκτός δρόμου.

Για την τήρηση των προδιαγραφών ρύπων Euro III, ένας αισθητήρας οξυγόνου Lambda συνεργάζεται με το σύστημα ψεκασμού. Ο δε καταλύτης τοποθετείται στο σιλανσιέ της εξάτμισης.

Πλαίσιο

Με την ευελιξία εξ αρχής επιβεβλημένη για την CRF250L, δημιουργήθηκε νέο πλαίσιο για το νέο κινητήρα. Με δομή από ατσάλι, οι διπλές κεντρικές δοκοί οβάλ διατομής και το ημίδιπλο κάτω τμήμα εγγυώνται την απαιτούμενη αντοχή για off-road οδήγηση. Το λεπτό στρογγυλής διατομής ατσάλινο υποπλαίσιο υποστηρίζει δύο ενήλικες και επιπλέον βάρος 5 κιλών. Προστατευτικά τοποθετούνται πάνω από τα μαρσπιέ του αναβάτη προφυλάσσοντας το πλαίσιο από τις μπότες.
Ένα μεταξόνιο 1,445 μ. συνδυάζεται με γωνία κάστερ 27.6° με ίχνος 113 χιλ., προσφέροντας υψηλή σταθερότητα και ευελιξία. Το βάρος (γεμάτη) της μοτοσικλέτας είναι 144 κιλά.

Η νέα Honda διαθέτει ανάποδο πιρούνι 43 χιλ. της Showa, εξαιρετικά άκαμπτο, με άριστη απόδοση σε όλη τη διαδρομή των 250 χιλ. για χρήση σε μεγάλο εύρος εδαφικών συνθηκών και ταχυτήτων. H πίσω ανάρτηση Pro-Link προσφέρει διαδρομή 240 χιλ. Το αμορτισέρ Showa είναι μονό με διάμετρο κυλίνδρου 40 χιλ. Το κεκλιμένο αλουμινένιο ψαλίδι κατασκευάζεται μέσω μονοκόμματης χύτευσης, μιας τεχνικής που επιτρέπει τη διαμόρφωση περίπλοκων σχημάτων. Αυτό προσφέρει τη σωστή ισορροπία ακαμψίας διασφαλίζοντας παράλληλα αντοχή, και μειώνοντας τις μη αναρτώμενες μάζες. Εξελασμένο αλουμίνιο χρησιμοποιείται για τον τεντωτήρα της αλυσίδας.

Για αποτελεσματικό φρενάρισμα, υπάρχει εμπρός δίσκος 256 χιλ. με διπίστονη δαγκάνα και πίσω δίσκος 220 χιλ. με μονοπίστονη δαγκάνα. Οι ελαφρείς δίσκοι έχουν κυματοειδή σχεδίαση – αντιγράφοντας αυτή των CRF250R και CRF450R – με άριστη ικανότητα αυτοκαθαρισμού σε αντίξοες συνθήκες.

Ελαφρές είναι και οι αλουμινένιες ζάντες που μειώνουν επιπλέον τις μη αναρτώμενες μάζες. Η πολύ άκαμπτη διάταξη των ακτίνων άμεσης έδρασης προέρχεται από τις CRF250R/CRF450R. Ελαστικά με τακούνια τύπου εντούρο (εμπρός: 3.00-21 51P, πίσω: 120/80-18 62P) λειτουργούν ιδανικά σε ποικίλες συνθήκες. Ο εμπρός τροχός 21 ιντσών και ο πίσω 18 ιντσών αυξάνουν τη σταθερότητα σε ανώμαλα εδάφη και διευκολύνουν την τοποθέτηση πιο εξειδικευμένων ελαστικών off-road.

Εξοπλισμός

Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων της CRF250L περιλαμβάνει δείκτη καυσίμου, ενσωματωμένο ρολόι και δύο λειτουργίες χιλιομετρητή. Η ζελατίνα στον προβολέα αναδεικνύει οπτικά το στυλ που είναι εμπνευσμένο από τη CRF, προστατεύει τα όργανα και φιλοξενεί ένα λαμπτήρα H4 60W/55.
Το συνολικό στυλ της CRF250L είναι αισθητά επηρεασμένο από την αγωνιστική σειρά CRF-R, με τη μάζα συγκεντρωμένη γύρω από κέντρο βάρους και τριγωνικές αναλογίες. Η εργονομία μελετήθηκε επίσης διεξοδικά καθώς η μοτοσικλέτα έπρεπε να συμπεριφέρεται σωστά και να παρέχει άνεση σε μία μεγάλη ποικιλία συνθηκών. Το ενισχυμένο τιμόνι προσφέρει μια κάθετη και ξεκούραστη θέση οδήγησης, με άφθονες δυνατότητες, ενώ με γωνία περιστροφής 45° προς κάθε κατεύθυνση επιτυγχάνεται μικρός κύκλος στροφής, κάτι που αυξάνει την ευελιξία στην αστική κυκλοφορία και σε στενά περάσματα εκτός δρόμου.
Το λεπτό ρεζερβουάρ καυσίμου έχει χωρητικότητα 7,7 λίτρων, και σε συνδυασμό με την επίπεδη σέλα προσφέρει μέγιστη δυνατότητα ελέγχου και επιλογές στη θέση οδήγησης. Το δε ύψος της σέλας από το έδαφος, είναι 87,5 εκ. Καταλήγοντας, μιά συμπαγής εργαλειοθήκη που κλειδώνει βρίσκεται στη βάση του πίσω φτερού.

Η άφιξη της νέας Honda θα γίνει στα τέλη καλοκαιριού.


Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube