Στις 15 Μαρτίου 1972 η σπουδαιότερη -για τους περισσότερους (τους άλλους τους εξετάζει γιατρός)- ταινία όλων των εποχών, το αριστούργημα του Φράνσις Φορντ Κόπολα, ο «Νονός» προβλήθηκε για πρώτη φορά.

Η επική μεταφορά του μυθιστορήματος του Mario Puzo άλλαξε για πάντα τον τρόπο που παρακολουθούμε κινηματογράφο, έθεσε όρια αξεπέραστα και μας κληρονόμησε θρυλικές ατάκες. Το sport-fm.gr σας κάνει μια πρόταση που δεν μπορείτε να αρνηθείτε και σας παρουσιάζει την αλήθεια πίσω από 11 μυθικές σκηνές.

Βέβαια, εάν είστε από τους φανατικούς της τριλογίας του Νονού, όχι μόνο τα γνωρίζετε ήδη, αλλά ενδεχομένως είστε σε θέση να προτείνετε και κάποιον εναλλακτικό αστικό ή όχι μύθο που συνοδεύει κάποιες από τις σκηνές που έμειναν στην ιστορία.

Πού βρέθηκε αυτή η γατούλα;
Η πρώτη κιόλας σκηνή της ταινίας σε καθηλώνει. Ο μονόλογος του νεκροθάφτη που ζητεί εκδίκηση για την κόρη του από τον Νονό, γνωρίζοντας πως μια μέρα σαν κι αυτήν –στο γάμο της Κόνι- δεν θα του έλεγε όχι. Τη σοβαρότητα της στιγμής ελαφραίνει ένα χνουδωτό τετράποδο στην αγκαλιά του Μάρλον Μπράντο. Όπως αποκάλυψε χρόνια αργότερα ο Κόπολα, η γατούλα δεν ήταν μέρος του σεναρίου, όταν όμως την είδε να γυροφέρνει στο σκηνικό, αμέσως την παρέδωσε στον σπουδαίο ηθοποιό που βρήκε τρόπο να τη χρησιμοποιήσει. Αν κάποιος είναι πιο προσεκτικός, μπορεί να την ακούσει να γουργουράει την ώρα που μιλά ο Νονός.



Ε όχι και εναλλακτικό τέλος!
Και από την πρώτη σκηνή… βουρ στην τελευταία. Η Κέι (Νταϊάν Κίτον) παίρνει διαβεβαιώσεις πως ο Μάικλ (Αλ Πατσίνο) –τώρα θα μου πεις τι τις θέλω τις παρενθέσεις αφού τα ξέρεις ήδη- δεν πρόκειται να βαδίσει στα βήματα του πατέρα του, αλλά σε αντίθεση με τον Πέτρο και τον Χριστό δεν χρειάζεται να λαλήσει κανένας πετεινός για να αρνηθεί τα πάντα. Πριν η πόρτα για την Κέι κλείσει -ουσιαστικά για πάντα- ένας ένας οι συνεργάτες του Μάικλ, του ασπάζονται το χέρι εκδηλώνοντας έτσι πίστη και αφοσίωση στον νέο Νονό. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε πως η πρωταγωνίστρια θα άναβε ένα κερί προσευχόμενη πως ο άντρας της δεν θα ακολουθούσε τη ζωή του Βίτο Κορλεόνε.



Ζωόφιλοι λυπάμαι, το κεφάλι ήταν αληθινό
Η καριέρα του Τζόνι Φοντέιν βρίσκεται σε κίνδυνο και υπάρχει μόνο ένας τρόπος για να ξαναπάρει τα πάνω της. Ένας ρόλος σε μια ταινία που ετοιμάζει μεγαλοσκηνοθέτης του Χόλιγουντ. «Δεν υπάρχει κανένας τρόπος», ψελλίζει το… βαφτιστήρι του Μάρλον Μπράντο για να λάβει μια απάντηση που έμελε να μείνει για πάντα στην ιστορία: «I ‘ll make him an offer he can’t refuse». Λίγες ώρες αργότερα και αφού έχει ξαποστείλει τον «κονσιλιέρι» της οικογένειας, ο σκηνοθέτης ξυπνά πνιγμένος στο αίμα του αγαπημένου του αλόγου, το κεφάλι του οποίου βρίσκει στο κρεβάτι του. Όσο και να θέλαμε να μην είναι αλήθεια, δυστυχώς, δεν πρόκειται για ομοίωμα. Τουλάχιστον, όπως ανέφεραν οι παραγωγοί, επρόκειτο για άλογο που προοριζόταν για σφαγή από φάρμα που εμπορεύεται το κρέας του και δεν θυσιάστηκε απλά για τη συγκεκριμένη σκηνή.



Αλ… ποιος;
Είναι γνωστό στην πιάτσα πως κανείς δεν ήθελε να δώσει το ρόλο του Μάικλ στον Αλ Πατσίνο. Οι παραγωγοί της ταινίας για λόγους που δεν μπορεί να εξηγήσει κανείς, επιθυμούσαν κάτι στο πιο… ξενέρωτο, τύπου Ράιαν Ο’ Νιλ, έναν πιο γνωστό ηθοποιό. Ο Πατσίνο με μόλις δύο ρόλους στο ενεργητικό του (μόνο έναν πρωταγωνιστικό) δεν ήταν το βαρύ όνομα που έψαχναν. Καθοριστικό ρόλο στην επιλογή του έπαιξε η γνώμη της συζύγου του Κόπολα, Μάρτσια, που έσκυψε και ψιθύρισε στον άντρα της: «Αυτός ο άνθρωπος σε γδύνει με το βλέμμα του»… Η συνέχεια γνωστή.



Συνέχισε να τραβάς!
Με ύψος κοντά στα 2.10μ και βάρος σχεδόν 150 κιλά ο Λένι Μοντάνα φάνταζε ιδανικός για το ρόλο φουσκωτού της Μαφίας. Υπήρχε ένα προβληματάκι μόνο. Ο τύπος δεν ήταν ηθοποιός αλλά παλαιστής. Στη σκηνή που εύχεται το πρώτο παιδί να είναι αρσενικό, ο γίγαντας ξεχνάει τα λόγια του και ασυναίσθητα βγάζει το χαρτάκι με την ατάκα που πρέπει να πει. Σε ακόμη μια στιγμή σκηνοθετικής διαύγειας, ο Κόπολα συνεχίζει να τραβά και στη συνέχεια προσθέτει τις σκηνές που ο Λούκα Μπράζι υποτίθεται πως κάνει πρόβα λίγο πριν συναντήσει τον Νονό. Άλλη μια ιστορική ατάκα είχε γεννηθεί κατά λάθος…



Η διαδοχή
Στο μυθιστόρημα του Mario Puzo δεν υπάρχει κάποιο γεγονός που να δείχνει πως ο Μάικλ ήταν πάντα η αδυναμία του πατέρα του. Ο Κόπολα διαβάζοντας το σενάριο, διαπίστωσε το κενό και ζήτησε από ένα φίλο του, τον Ρόμπερτ Τάουν, τον οποίο αποκαλούσε «γιατρό του σεναρίου», να του γράψει μια σκηνή που θα το φανερώνει ξεκάθαρα. Ο τύπος έφτασε στη Νέα Υόρκη λίγες ώρες πριν το γύρισμα, έφτιαξε τη σκηνή με τον απίστευτο μονόλογο του Βίτο Κορλεόνε που καταλήγει: «And I refused to be a fool dancing on the strings held by all of those big shots. That's my life, I don't apologize for that», έτσι όπως θα θέλαμε νε έχουμε ζήσει όλοι...

Την αδερφή μου πείραξες ρε;
Σύμφωνα με τις κακές γλώσσες, ο Σόνι (Τζέιμς Κάαν) αφού διάβασε το σενάριο, περίμενε πώς και πώς τη σκηνή που σαπίζει στο ξύλο τον άντρα της αδελφής του, την οποία ο σώγαμπρος κακοποιεί. Βλέπετε, οι δύο άνδρες φαίνεται ότι είχαν τις διαφορές του και ο πρωτότοκος γιος του Νονού δεν έχασε την ευκαιρία. Ο Τζιάνι Ρούσο ή Τζιάνι Ρίτσι στην ταινία, κατέληξε στο νοσοκομείο με δύο σπασμένα πλευρά και μια εξάρθρωση στον ώμο. Όταν μερικά πλάνα της ίδιας σκηνής ξαναγυρίστηκαν αργότερα είναι φανερή η διαφορά και η αληθοφάνεια σε σχέση με τα αμέσως προηγούμενα. Το ρεαλιστικό σινεμά… πονάει φίλε μου.



Θάνατος από χίλιες σφαίρες
Άμεσα συνδεδεμένη με την προηγούμενη είναι και η παρακάτω ιστορική σκηνή, όπου ο Σόνι πέφτει νεκρός από χίλιες σφαίρες, πέφτοντας στην παγίδα που του έχουν στήσει. Αυτό που αξίζει να σημειωθεί πέρα από το κουΐζ «ποια σφαίρα νομίζετε πως ήταν η μοιραία», είναι το γεγονός πως χρειάστηκαν τρεις ημέρες γυρισμάτων και εκρηκτικά αξίας 100.000 δολαρίων (ποσό τεράστιο για την εποχή) για να πετύχει ο Κόπολα το αποτέλεσμα της αρεσκείας του.



It’s a girl I ‘m telling you
Αν θες κάποια στιγμή να αφήσεις τον κλαμπ των αδαών και να μπεις σε εκείνο των μυημένων σε ό,τι αφορά την αριστουργηματική τριλογία του Κόπολα, θα πρέπει να ξέρεις πως η κόρη του, Σοφία, δεν εμφανίζεται μόνο στην τρίτη και τελευταία ταινία. Στο «Νονό» μάλιστα παίζει… κόντρα ρόλο, καθώς είναι το αγοράκι της Κόνι που βαφτίζεται στο τέλος. Για να την παρατηρήσεις στο σίκουελ θα πρέπει να έχεις inside information αφού είναι ένα κοριτσάκι στο πλοίο που μεταφέρει μετανάστες στη νήσο Έλις.

«Αποτάσσομαι τον Σατανά»
Ίσως το σπουδαιότερο σημείο της ταινίας αποτελείται από 67 διαφορετικά πλάνα που συνθέτουν το πιο συγκλονιστικό πεντάλεπτο που μπορείς να φανταστείς. Την ίδια ώρα που ο Μάικλ αποτάσσεται τον Σατανά και κάνει το σταυρό του, έχει δώσει εντολή για να δολοφονηθούν οι αρχηγοί των πέντε οικογενειών με τις οποίες μάχονται οι Κορλεόνε για τον έλεγχο της Νέας Υόρκης. Κι όμως ο Κόπολα ήταν απογοητευμένος από το οπτικό αποτέλεσμα που τελικά απογειώθηκε από τους ήχους του εκκλησιαστικού οργάνου που προστέθηκαν αργότερα προσδίδοντας κάτι απόκοσμο, βαθύ και σκοτεινό και κατά συνέπεια, ανθρώπινο στο σκηνικό που αποτυπώνεται για πάντα στο νου του θεατή.



Μεταξύ μας, ο Φρανκ Σινάτρα είναι
Αποτελεί κοινό μυστικό στην πιάτσα πως ο χαρακτήρας του Τζόνι Φοντέιν ως βαφτιστήρα του Νονού, είναι εμπνευσμένος από τον Φρανκ Σινάτρα και τις σχέσεις του μεγαλύτερου τραγουδιστή του περασμένου αιώνα με τη Μαφία. Ο συγγραφέας του βιβλίου πάνω στο οποίο βασίστηκε ο Νονός, Mario Puzo, για χρόνια προσπαθούσε να αποφύγει τον, αφού οι ομοιότητες είχαν εντοπιστεί πολύ πριν η ιστορία μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη. Τελικά, συναντήθηκαν μια βραδιά στο Λος Άντζελες με τον Σινάτρα να περνά γενεές δεκατέσσερις τον συγγραφέα κι ένα χρόνο αργότερα να κάνει το ίδιο με τον Κόπολα τον οποίο και συνάντησε κατά τη διάρκεια του ιστορικού αγώνα πυγμαχίας μεταξύ Φρέιζερ και Μοχάμεντ Άλι το 1971, λίγο πριν κυκλοφορήσει η ταινία.



Νικόλας Ακτύπης

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube