Του Δημήτρη Μπαλή.

Τέσσερις ώρες δρόμο (τρόπος του λέγειν διότι με αεροπλάνο ταξιδεύουμε) είναι η Λισαβόνα από την Αθήνα. Κάποτε για να φθάσουμε από τη δική μας πρωτεύουσα στην αντίστοιχη της Πορτογαλίας, έπρεπε να πάμε μέσω Μαδρίτης, Ρώμης, Ζυρίχης και μάλιστα με ίδια εταιρεία διότι αν άλλαζες εταιρεία πλήρωνες το εισιτήριο «ο κούκος αηδόνι». Βέβαια, τα τελευταία χρόνια με τη πατέντα «πτήσεις κοινού κωδικού», μπορείς να αλλάξεις εταιρεία και εφόσον ανήκουν στην ίδια ένωση (Star Alliance για παράδειγμα) πληρώνεις σαν να χρησιμοποιείς μία αεροπορική εταιρεία. Αυτό συνέβη και στην περίπτωσή μου, στο τελευταίο ταξίδι στη Λισαβόνα.

Πως φθάνουμε
Κατ’ αρχήν η εξυπηρέτηση ξεκινά από το γεγονός ότι πηγαίνεις απευθείας από την Αθήνα, με την πορτογαλική TAP Portugal. Καινούργια αεροπλάνα και καλό το σέρβις, με ζεστό φαγητό. Αυτή την εποχή υπάρχουν 3 πτήσεις την εβδομάδα, από τις 27 Μαρτίου θα έχουμε 4 και από τέλη Μαΐου 5 πτήσεις την εβδομάδα. Η αναχώρηση από την Αθήνα είναι 06:10 το πρωί και φθάνεις στις 08:20 τοπική ώρα διότι η Λισαβόνα είναι δύο ώρες πίσω από την Ελλάδα (κάθε Τετάρτη αναχώρηση στις 18:20 και φθάνεις στις 20:30 τοπική ώρα. Έτσι, έχεις χρόνο και να τακτοποιηθείς στο ξενοδοχείο. Στην επιστροφή, είτε προτιμάς την απευθείας πτήση που είναι βράδυ στις 11:00 και φθάνεις στις 5:00 το πρωί στην Αθήνα, είτε φεύγεις μεσημέρι στις 14:05 και μέσω Ρώμης, με δυόμιση ώρες αναμονή στην ιταλική πρωτεύουσα, έρχεσαι στις 11.30 το βράδυ στην Αθήνα.

Τι πρέπει να ξέρουμε…
Η Λισαβόνα είναι μια πράσινη πόλη, και το ιστορικό της κέντρο χτισμένο πάνω σε επτά λόφους, στις μεταξύ τους κοιλάδες και κατά μήκος της βόρειας όχθης του ποταμού Τάγου. Με φόντο τον Ατλαντικό, αποτελεί σημαντικό λιμάνι η πρωτεύουσα και μεγαλύτερη πόλη της Πορτογαλίας, με πληθυσμό 545.245 κατοίκους. Χαρακτηρίζεται ως η «Πόλη του Οδυσσέα», η «Πόλη των μεγάλων θαλασσοπόρων – εξερευνητών» και ως «Πριγκίπισσα του Ωκεανού». Το εμπορικό τμήμα της πόλης (Σιντάντε Μπάισα) βρίσκεται μεταξύ της παλαιάς πόλης Αλφάμα, ανατολικά, και της Μπάιρο Άλτο (άνω πόλη) βορειοδυτικά. Στη δυτική πλευρά και προς τη θάλασσα εκτείνεται το λιμάνι και τα προάστια Αλκαντάρα και Μπελέμ (εκεί έμεινα και μου άρεσε ιδιαίτερα). Στην παλαιά πόλη υπάρχουν πολλοί στενοί, ανηφορικοί δρόμοι με στροφές που δεν βολεύουν τόσο για οχήματα αλλά είναι όμορφη η εικόνα. Για τη μετακίνηση, οι κάτοικοι προτιμούν τα τρία τελεφερίκ και το ένα ασανσέρ. Παρόμοιο υπάρχει και στην Σμύρνη, στο ιστορικό μέρος Καραντάσι (κατασκευάστηκε το 1907 από τον Νεσίμ Μπαϊρακλί Λεβί), στη Μικρά Ασία, για να πας από την κάτω συνοικία, άλλοτε εβραϊκή, στον πάνω μαχαλά που είχε κάποτε το τουρκικό στοιχείο της πόλης (και τώρα βέβαια). Πάντως, για να επιστρέψω στη Λισαβόνα, χαρακτηριστικό στην πόλη και είναι το τραμ, που αποτελεί ατραξιόν και το βρίσκουμε σε κάθετί αναμνηστικό. Στα δυτικά της πόλης, υπάρχει το δασικό πάρκο Μοσάντο, από τα μεγαλύτερα αστικά πάρκα της Ευρώπης (περίπου 10 τετραγωνικά χιλιόμετρα) κι εκεί λογικό είναι να βρίσκονται οι βίλες των πλουσίων Πορτογάλων (και όχι μόνο).

Τι αξίζει να δούμε…
Φυσικά στο κέντρο, στη Μπάισα, που είναι περιποιημένο, πλακόστρωτο και επιδιώκει να συμπεριληφθεί στα μέρη παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco. Η Μπάισα (Baixa) χτίστηκε μετά από τον μεγάλο σεισμό του 1755 που κατέστρεψε μεγάλο μέρος της μεσαιωνικής πόλης. Στα αξιοθέατα περιλαμβάνονται: το κάστρο του Sao Jorge, ο καθεδρικός ναός της Λισαβόνας, η Praca do Comercio (πλατεία εμπορίου), η πλατεία Ρόσιο (Rossio), η πλατεία Restauradores, το ασανσέρ Elevador de Santa Justa (γοτθικής αναγέννησης - κατασκευάσθηκε κοντά στο 1900 για να συνδέσει τη Μπάισα και το Μπάιρο), το μεγάλο μοναστήρι Jeronimos (δίπλα του βρίσκεται το Jeronimos 8, ένα από τα ξενοδοχεία που έμεινα), ο πύργος Belem, και το Padrao dos Descobrimentos (Μνημείο Ανακαλύψεων).

Κατασκευές σύγχρονες που συνδυάζονται με γοτθικό ρυθμό και μπαρόκ αρχιτεκτονική των παλαιότερων χτισμάτων, η Λισαβόνα μπορεί να σε αιχμαλωτίσει, κυκλοφορώντας είτε στους μικρούς δρόμους είτε στις μεγάλες λεωφόρους: Avenida da Liberdade (της ανεξαρτησίας), Avenida Fontes Pereira de Mello, Avenida Almirante Reis (του ναυστάθμου) και η Avenida da Republica (της Δημοκρατίας). Οι λάτρεις των μουσείων μπορούν να επιλέξουν: το Museu Nacional de Arte Antiga (Εθνικό Μουσείο Αρχαίας Τέχνης), το Museu dos Azulejos (Μουσείο των Μωσαϊκών Κεραμιδιών πορτογαλικού στιλ), το Museu Calouste Gulbenkian (περιέχει πολλές συλλογές παλαιάς και μοντέρνας τέχνης), το Oceanario de Λισαβόνα (Ενυδρείο της Λισαβόνας, το μεγαλύτερο στην Ευρώπη), το Museu do Design at Centro Cultural de Belem (μουσείο σχεδίασης), το Museu Nacional dos Coches (Εθνικό Μουσείο βασιλικών αμαξών - διαθέτει τη μεγαλύτερη συλλογή των βασιλικών αμαξών στον κόσμο) και το Museu da Farmacia (Μουσείο Φαρμάκων). Η Λισαβόνα υπήρξε «ευρωπαϊκή πρωτεύουσα πολιτισμού» το 1994, ενώ εκεί διοργανώθηκε η έκθεση EXPO '98, που ακόμα και σήμερα φιλοξενεί πολλές διεθνείς εκθέσεις. Την επισκέφθηκα στις αρχές Μαρτίου, όταν λειτουργούσε η Διεθνής Έκθεση Τουρισμού, στην οποία πήρε μέρος και η Ελλάδα, αλλά ως φτωχός συγγενής (θα εξηγήσω σε επόμενο θέμα γιατί).

Που μένουμε
Δύο ξενοδοχεία αποτελούν τις προτάσεις μου. Δεν βρίσκονται στο κέντρο της Λισαβόνας αλλά στην περιοχή Μπελέμ. Έμεινα και στα δύο. Το ένα είναι το Jeronimos 8 (Rua dos Jeronimos, n. 8, 1400-211 Lisboa, τηλ. +351 21 360 09 00, Fax +351 21 360 09 08, Email - jeronimos8@almeidahotels.com, Website - www.jeronimos8.com & www.almeidahotels.com). Βρίσκεται ακριβώς πλάι στο Μοναστήρι Jeronimos και στο Belem Cultural Centre, που φιλοξενεί το ονομαστό Berardo Collection Museum. Λίγο πιο πέρα είναι ο πύργος Μπελέμ, το Μνημείο των Ανακαλύψεων, το Royal Coaches National Museum, το Ναυτικό Μουσείο κ.α. αξιοθέατα. Για φαγητό, στα 100 μέτρα βρίσκεται ένα μικρό εστιατόριο διακοσμημένο με χαρτονομίσματα από πολλές χώρες. Είναι το εστιατόριο Caseiro (Rua de Belem 35, Lisbon 1300, τηλ. +351 21 363 88 03). Προτιμήστε τα θαλασσινά (εξαιρετικά σερβίρεται το χταπόδι), όμως υπάρχει και κρέας.

Το δεύτερο ξενοδοχείο είναι το Altis Belem Hotel & SPA (Doca do Bom Sucesso 1400-038 Lisboa, τηλ. +351 210 400 200, Fax: +351 210 400 250, Email: reservations@altisbelemhotel.com). Εξαιρετικό, χωρίς δεύτερη κουβέντα. Πάνω στη θάλασσα, με θέα τη μαρίνα και τα σκάφη αναψυχής, με εκπληκτικά δωμάτια και μπάνιο που χωρίζει με γυαλί. Εντύπωση μου προκάλεσε το μαύρο… χαρτί υγείας. Ειλικρινά, σε τόσα ταξίδια δεν έχω ξαναδεί μαύρο (!) χαρτί υγείας. Αξίζει να μείνεις εκεί, να απολαύσεις τον καφέ σου μπροστά στη θάλασσα, να πιες το ποτό σου. Στα 50 μέτρα είναι ο Πύργος Μπελέμ και στα 100 μέτρα το Μνημείο των Ανακαλύψεων. Τώρα, όσον αφορά το βράδυ, το must κλαμπ της Λισαβόνας είναι το BBC. Όχι δεν θα πάτε για…συνέντευξη αλλά για διασκέδαση και πολύ χορό. Ένα ακόμη μπαρ που αξίζει είναι το Bar Pavillon Chines (Rua Bom Pedro V89 Bario Alto). Σε πιο χαλαρή ατμόσφαιρα, με επιλεγμένη μουσική και ντεκόρ.

Που πηγαίνουμε
Αν μας αρέσουν οι διαδρομές, η Πορτογαλία διαθέτει εξαιρετικές περιοχές, όμορφα τοπία παρά τα καμένα δέντρα από τις μεγάλες φωτιές των προηγούμενων καλοκαιριών, καλοστρωμένους δρόμους, καλαίσθητα σπίτια και ομοιομορφία, κάτι που δεν υπάρχει στην ελληνική περιφέρεια. Στα περισσότερα μέρη της Ελλάδας, αν εξαιρέσουμε τα νησιά, ο καθένας χτίζει με ό,τι θέλει: πέτρα, τούβλο, τσιμεντόλιθο ή βάζει ό,τι σκεπή του αρέσει: κεραμίδι, σχιστόλιθο, τσιμέντο ή και τσίγκο. Στην Πορτογαλία αυτό δεν θα το βρεις. Με βάση τη Λισαβόνα, πρέπει να πάς στο παραθαλάσσιο τουριστικό θέρετρο Cascais με τα όμορφα ξενοδοχεία. Κι αν κινηθείς πιο δυτικά, φθάνεις στην άκρη της Ιβηρικής Χερσονήσου, έχοντας όλο τον Ατλαντικό μπροστά σου. Εκεί θα βρεις μέρη για φωτογράφηση.
Αν σου αρέσει ο μηχανοκίνητος αθλητισμός και δεν περάσεις από το Estoril που έχει πίστα αγώνων και παλιότερα φιλοξενούσε Φόρμουλα 1, θα είναι κρίμα. Όμορφη πόλη, καλοφτιαγμένο κέντρο, καζίνο, διαθέτει τα πάντα. Δυτικά της Λισαβόνας είναι και η ιστορική πόλη Sintra (στα ομώνυμα βουνά), μέρος παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco από το 1995. Πράγματι αξίζει να την επισκεφθείς.

Περίπου 70 χιλιόμετρα βόρεια από τη Λισαβόνα, πήγα με το Skoda Citigo σε ένα όμορφο χωριό το Gradil, κοντά στη Mafra. Ένα μέρος που φημίζεται για τα φρούτα, το κρασί, τα λαχανικά, τα γαλακτοκομικά και το κρέας. Η περιοχή είναι ένα τεράστιο πάρκο. Φθάνοντας συναντάς πλακόστρωτα στενά δρομάκια που σε οδηγούν σε ένα ωραίο κτήμα, το Quinta de Sant’ Ana. Ανήκει στον Άγγλο Τζέιμς Φροστ και στην οικογένειά του και διαθέτει αμπέλια, δάσος, οπωρώνες και μάντρες γύρω γύρω. Φυσικά υπάρχουν χτίσματα, τα οποία εκμεταλλεύεται η ιδιοκτησία, όπως στην περίπτωση της παρουσίασης του Skoda Citigo. Ένα χτίσμα αποτέλεσε το εστιατόριο και ένα άλλο χώρο…δοκιμασίας. Σε μικρά πιατάκια είχαν βάλει διαφορετικό ελαιόλαδο, με το καθένα μπουκάλι δίπλα και μικρά κομματάκια ψωμί, ώστε να δοκιμάσεις σκέτο το λάδι και αν αισθανθείς τη γεύση του.

Με τι πηγαίνουμε
Στις βόλτες μας καλύτερα νοικιάζουμε αυτοκίνητο. Πηγαίνουμε όπου θέλουμε, όποτε θέλουμε. Στα οργανωμένα ταξίδια η κατάσταση αλλάζει, με συγκεκριμένες μετακινήσεις. Προτιμώ αυτοκίνητο.

Skoda Citigo
Η Skoda μπήκε κι αυτή στο χορό των μικρών αυτοκινήτων πόλης με το Citigo. Ουσιαστικά, ως μέλος του ομίλου της VW εκμεταλλεύτηκε την απόφαση του ομίλου να έχει παρουσία στην πλέον δυνατή κατηγορία αυτοκινήτων, με ανερχόμενη μάλιστα τάση. Έτσι, τόσο αυτή, όσο και η Seat με το Mii αποκτούν δύο αδερφάκια του VW Up, το οποίο ήδη διατίθεται στη χώρα μας.
Η Skoda μάς έδωσε την ευκαιρία να οδηγήσουμε στην Πορτογαλία και τα δύο αμαξώματα του Citigo, το 3θυρο και το 5θυρο. Στην Ελλάδα οι πωλήσεις του μοντέλου με την 3θυρη έκδοση θα ξεκινήσουν τον Ιούνιο, ενώ το Σεπτέμβριο θα εισαχθεί και η 5θυρη έκδοση που θα είναι και η πιο εμπορική, διότι πλέον τα μικρά αυτοκίνητα στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης δεν είναι δεύτερο αυτοκίνητο στην οικογένεια, αλλά πρώτο στις περισσότερες περιπτώσεις.

Το νέο Citigo αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της στρατηγικής ανάπτυξης της Skoda προκειμένου η μάρκα να επιτύχει τον στόχο που έχει θέσει για την πώληση 1.500.000 μέχρι το 2018. Πλέον η Skoda εισέρχεται για πρώτη φορά σε μία διαρκώς αυξανόμενη κατηγορία αυτοκινήτων τόσο στην ευρωπαϊκή όσο και στην ελληνική αγορά.

Το νέο Citigo με μήκος μόλις 3,56 μέτρα είναι από τα πλέον συμπαγή και ευέλικτα αυτοκίνητα πόλης προσφέροντας ωστόσο κορυφαίους χώρους για του επιβάτες και τις αποσκευές τους. Ακολουθώντας πιστά το σλόγκαν «Simply Clever» της μάρκας, δόθηκε έμφαση στην άνεση των επιβατών και στη δημιουργία έξυπνων αποθηκευτικών λύσεων, όπως τα δικτάκια στο πλάι των εμπρός καθισμάτων για μικρά μπουκαλάκια νερό ή οτιδήποτε άλλο πρόχειρο χρειαστεί.
Σχεδιαστικά, υπάρχουν λίγες αλλαγές σε σχέση με το Up, ωστόσο στο Citigo η επιχρωμιωμένη μπροστινή γρίλια με τα ενσωματωμένα φώτα πορείας φιλοξενούν για πρώτη φορά το νέο σήμα της Skoda.

Μεγάλη έμφαση δόθηκε και στον τομέα της ασφάλειας με το νέο Citigo να αποσπά την υψηλότερη βαθμολογία από τον ανεξάρτητο οργανισμό EuroNCAP, κατακτώντας 5 αστέρια.

Επίσης, για πρώτη φορά σε ένα μοντέλο της Skoda χρησιμοποιείται πλευρικός αερόσακος τύπου Head-Thorax για την προστασία των κεφαλιών, αλλά και του θώρακα τόσο του οδηγού όσο και του συνοδηγού. Σε συνδυασμό με άλλα εξελιγμένα συστήματα ασφαλείας το νέο Citigo παρέχει κορυφαία προστασία για την κατηγορία του. Επιπλέον η ενεργητική ασφάλεια είναι σημαντικά εμπλουτισμένη από το καινούργιο σύστημα υποβοήθησης πέδησης «City Safe Drive» το οποίο ενεργοποιείται αυτόματα όταν το αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα μέχρι 30 χλμ./ώρα και ο τοποθετημένος στο μπροστινό παρμπρίζ αισθητήρας laser αναγνωρίσει κίνδυνο πρόσκρουσης. Το σύστημα αυτό ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό, ενώ ίσως στην ανώτερη έκδοση εξοπλισμό να είναι στάνταρ. Θα γνωρίζουμε αργότερα, όταν θα οριστικοποιηθούν οι εκδόσεις και οι τιμές. Πάντως αναμένεται η βασική έκδοση να είναι κοντά στα 8.500 ευρώ.

Το Citigo εφοδιάζεται με δύο νέους 3κύλινδρους κινητήρες βενζίνης 1.0 lt που αποδίδουν 60 hp και 75 hp. Είναι αποδοτικοί κι αυτό το διαπίστωσα στα πολλά χιλιόμετρα που έκανα πέριξ της Λισαβόνας, στις διαδρομές που προανέφερα. Ο δείκτης βενζίνης σχεδόν παρέμεινε στη θέση του, κάτι που σημαίνει απόλυτη οικονομία καυσίμου. Μάλιστα, στην έκδοση Green Tec η μέση κατανάλωση δεν θα ξεπερνά τα 4,1 λίτρα ανά 100 χλμ. ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα περιορίζονται στα 96 γρ./χλμ., δηλαδή δεν θα επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας.

Καλό ταξίδι, εφόσον προτιμήσετε Λισαβόνα.

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube