Το Up, το νέο μικρό αυτοκίνητο πόλης, ένα ολοκαίνουργιο μοντέλο από τη VW που μπαίνει δυνατά στο παιχνίδι της αγοράς σε αυτή τη κατηγορία, ήρθε νωρίτερα κατά δύο μήνες στην Ελλάδα. Η επίσπευση των διαδικασιών της ελληνικής εισαγωγικής εταιρείας έχει σχέση αφενός με την τόνωση του ενδιαφέροντος αγοράς ενός καινούργιου αυτοκινήτου, διότι αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο ναδίρ κι αφετέρου, να πάρει η VW όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις των μικρών αυτοκινήτων, επειδή εκεί, πλέον, έχει στραφεί η προσοχή του αγοραστικού κοινού.
Η κατάσταση στην Ελλάδα έχει αλλάξει σε πολλούς τομείς. Πόσω μάλλον στον κλάδο εμπορίας αυτοκινήτου, που έχει συρρικνωθεί σε σημαντικό βαθμό, διότι όπως και να το κάνουμε το αυτοκίνητο δεν είναι είδος πρώτης ανάγκης. Για τους περισσότερους άλλες είναι οι προτεραιότητες, ενώ οι απανωτοί φόροι από τη μιά έχουν ζαλίσει όσους έχουν κάτι στην άκρη κι από την άλλη έχουν στεγνώσει όσους είχαν ελάχιστο περίσσευμα από το μισθό (λέξη προς εξαφάνιση...).
Μπορεί η κατάσταση να είναι ζωφερή και αβέβαιο το μέλλον, εντούτοις το 2012, εποχικά, θα είναι η άνοιξη για τα μικρά αυτοκίνητα. Κι έρχεται τώρα το νέο VW Up να δώσει τη δική του ώθηση προς τα πάνω ή να κάνει αρκετούς να θέλουν να πέσουν πάνω του! Με την καλή έννοια, όπως λέει και ο Ψινάκης. Και η VW έχει πλέον το όχημα, το δίκτυο και τους κατάλληλους ανθρώπους να υποστηρίξει αυτή τη προσπάθεια, ενώ για πρώτη φορά προσφέρει μοντέλο σε τιμή κάτω από 9.000 ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να υποδεχθεί πελάτες που σε άλλες εποχές και με άλλα μοντέλα κοιτούσαν απλά τη βιτρίνα. Τώρα μπορούν να περάσουν όχι μόνο στα ενδότερα του καταστήματος, αλλά και στου Up, προκειμένου να γνωρίζουν πως ένα μικρό μοντέλο πόλης είναι άνετο, εργονομικό, σπιρτόζικο, οικονομικό σε αγοράκαι χρήση κι εφόσον μπορούν, να το αποκτήσουν.
Το Up βρίσκεται από σήμερα σε όλες τις εκθέσεις της VW ανά την Ελλάδα. Και είναι τελείως διαφορετικό από το προηγούμενο μικρό της μάρκας, το Fox, την...αλεπού που κατασκευαζόταν στη Λατινική Αμερική, η οποία πούλησε το...τομάρι της σε περίπου 4.000 πελάτες από το 2006 που λανσαρίστηκε στην Ελλάδα. Απέχει βέβαια παρασάγγας και από τον προκάτοχο του Fox, το Lupo, που ήταν αδερφάκι του Seat Arosa. Οχι ότι και το Up δεν θα έχει αδερφάκια. Θα έχει ένα αντίστοιχο Seat (Mii) και ένα Skoda (Citigo), αλλά θα κατασκευάζονται σε διαφορετικά εργοστάσια και θα έχουν αρκετές αλλαγές σε εμφάνιση και ίσως σε εξοπλισμό.
Το Up το οδήγησα για πρώτη φορά στη Ρώμη, πέρυσι στα τέλη Οκτωβρίου κι είναι αλήθεια ότι στην "αιώνια πόλη" προσέλκυσα εκατοντάδες μάτια στο πέρασμά μου. Φυσικά δεν περίμενα ότι θα κοιτούσαν εμένα. Ηξερα ότι λοξοκοιτούσαν το αυτοκίνητο, διότι αποτελεί πρόκληση να κυκλοφορείς σε μιά χώρα - μετρ στην παραγωγή μικρών μοντέλων, με ένα μικρό που δεν έχει ιταλικό σήμα. Συνήθως για τους Ιταλούς σαγηνευτικό είναι το γερμανικό σήμα σε μεγάλα αυτοκίνητα, λιμουζίνες.
Η πρώτη εμπερία από το Up ήταν γεμάτη γούστο, ακριβώς όπως οι γεύσεις από το εξαιρετικό εστιατόριο Gusto στο κέντρο της Ρώμης, δέκα λεπτά με τα πόδια από τη Via Veneto. Κι ανέφερα με τα πόδια, επειδή στη Ρώμη η στάθμευση είναι κουίζ άλυτο.
Καλό το μπλά μπλά, αλλά πρέπει να πούμε περισσότερα για το Up, αν και μιλάει μόνο του.
Παράστημα
Το Up σου γεμίζει το μάτι, με μήκος 3,54 μέτρα. Είναι ό,τι χρειάζεται κάποιος για να κινηθεί σβέλτα μέσα στην πόλη. Τώρα ήρθε το τρίθυρο αμάξωμα, που είναι πιό νεανικό, ενώ το πεντάθυρο θα έρθει αρχές καλοκαιριού κι αυτό είναι που θα προσελκύσει περισσότερους υποψήφιους αγοραστές, για τους λόγους που ανάφερα στην αρχή. Πλέον οι πιό πολλοί αναζητούν ως πρώτο και μάλλον μοναδικό αυτοκίνητο ένα μικρό σε όγκο και κυβισμό μοντέλο (εκεί θα κινηθεί το 70% της αγοράς φέτος), με 5 πόρτες για να μεταφέρουν οικογένεια ή φίλους.
Στα ενδότερα
Εχοντας αρκετό πλάτος (1,64μ.) και μεγάλο μεταξόνιο (2,42 μ.), είναι άνετο στη καμπίνα για 4 ενήλικες, ακόμα και μεγάλου αναστήματος μπροστά. Ευρύχωρο και το πορτμπαγκάζ με 251 λίτρα, που αν αναδιπλώσεις τα καθίσματα φθάνουν στα 951. Μου άρεσε αισθητικά, χωρίς να απαρνείται το γερμανικό χαρακτήρα στο ταμπλό. Εχει καλά πλαστικά – όχι μαλακά, αλλά διαθέτει ζωντανό χαρακτήρα και προπαντός είναι unisex, δηλαδή και για τα δύο φύλα. Κι αυτό ανήκει στα συν, μιά και δεν περιορίζεται το πελατειακό κοινό.
Τεχνολογία
Ελαφρό με 854 κιλά (140 πιό ελαφρύ από το Fox) αλλά ταυτόχρονα και στιβαρό με νέα υλικά κατασκευής, πατά καλά στο δρόμο. Για την ασφάλεια, είναι το πρώτο μικρό που εφοδιάζεται με σύστημα City Safety Assist. Μέσω αισθητήρων και με ταχύτητα μέχρι 30 χλμ./ώρα αν βρει όχημα που έχει σταματήσει μπροστά, ακινητοποιεί αυτόματα το Up. Αυτό ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό. Οι διαθέσιμες εκδόσεις για την Ελλάδα, ακόμα και η πιό πλήρης, δεν το περιλαμβάνει, ίσως έπειδή θα ανέβαινε το κόστος. Πάντως αν κάποιος το κάνει παραγγελία, προφανώς και θα το έχει. Το ESP, το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ευστάθειας, δεν είναι στάνταρ στην πρώτη έκδοση take Up με τον κινητήρα των 60 ίππων. Προσφέρεται σε όλες τις επόμενες εκδόσεις. Υπάρχει βέβαια ABS βέβαια, 4 αερόσακοι και σύστημα πρόσδεσης παιδικών καθισμάτων Isofix από τη βασική έκδοση των 8.990 ευρώ που με απόσυρση (έχει η VW έτοιμα πιστοποιητικά για όσους δεν έχουν να αποσύρουν) μειώνεται στα 8.333 ευρώ. Η βασική έκδοση διαθέτει φώτα ημέρας, 14άρες ατσάλινες ζάντες και κανονική ρεζέρβα. Δεν έχει ηλεκτρικά παράθυρα ούτε ραδιο-CD, όμως θα υπάρξουν αγοραστές που τουλάχιστον για τα παράθυρα δεν θα προβληματιστούν. Οι λοιπές εκδόσεις είναι πλούσια εξοπλισμένες και με 10.150 ευρώ (9.411 ευρώ με απόσυρση) ένα Up τα έχει όλα.
Ανάλογα το επίπεδο εξοπλισμού, διαθέτει και φορητό σύστημα ψυχαγωγίας – πλοήγησης με οθόνη 5 ιντσών, με λειτουργίες hands-free του τηλέφωνου, φωνητικό έλεγχο και ενσωματωμένο υπολογιστή ταξιδιού.
Εν συντομία…
Στην Ιταλία οδήγησα και τις δύο εκδόσεις με το ολοκαίνουργιο μοτέρ βενζίνης 1.0 lt ισχύος 60 και 75 hp. Καλά και τα δύο σε ρεπρίζ, αναπτύσσουν τελική ταχύτητα 160 και 170 χλμ./ώρα, αλλά το κυριότερο έχουν μέση κατανάλωση καυσίμου 4,5 και 4,7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, αντίστοιχα και ανάλογες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (105 και 108 γρ./χλμ.). Υπάρχουν και οι εκδόσεις BlueMotion Technology με Start/Stop και σύστημα ανάκτησης ενέργειας, στις οποίες η κατανάλωση πέφτει στα μόλις 4,2 λίτρα και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στα 97 γρ./χλμ. Ομως αυτές οι εκδόσεις δεν είναι τώρα διαθέσιμες στην Ελλάδα. Ολα τα μοτέρ συνδυάζονται με 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Οταν θα εισαχθεί το 5θυρο θα έρθει και αυτόματο κιβώτιο. Το περιμένουμε και σε έκδοση με κινητήρα βενζίνης 1.0 lt - 68 hp που θα διαθέτει εναλλακτική λειτουργία με φυσικό αέριο CNG. Η μέση κατανάλωση περιορίζεται στα 3,2 λίτρα και οι εκπομπές στα 79 γρ./χλμ. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνο ένα πρατήριο φυσικού αερίου στην Ανθούσα Αττικής, αλλά η ΔΕΠΑ ανέφερε ότι εντός της χρονιάς θα έχει 6 ακόμα στην Αττική και 3 στην υπόλοιπη χώρα. Τα επόμενα χρόνια αναμένονται περισσότερα. Εξάλλου, το 2013 θα παραχθεί και αμιγώς ηλεκτρικό.
Επιμέλεια Δημήτρης Μπαλής