H άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, που ψηφίστηκε προ ημερών στη Βουλή, βρήκε ορισμένες εταιρείες προετοιμασμένες, έχοντας στο στόλο τους αρκετές εκδόσεις μοντέλων με πετρελαιοκινητήρες.

Ο όμιλος της Fiat, που διέθετε ήδη πετρελαιοκίνητα ΙΧ στην υπόλοιπη Ελλάδα, προσφέρει στην ελληνική αγορά μία ευρεία γκάμα ντίζελ μοντέλων (όλα προδιαγραφών Euro 5) τα οποία είναι μικρά, άρα πιο οικονομικά σε κατανάλωση, αλλά και σε τέλη κυκλοφορίας, εκπέμποντας ακόμη πιο μειωμένους ρύπους.

Παράδοση

Ο ιταλικός όμιλος έχει επενδύσει πολύ στην εξέλιξη της τεχνολογίας των ντίζελ, με τρόπο ώστε να συνδυάζουν την απαραίτητη σήμερα «περιβαλλοντική συμβατότητα» με την ευχαρίστηση της οδήγησης. Το 1987 παρουσίασε τον πρώτο πετρελαιοκινητήρα άμεσου ψεκασμού σε επιβατικό αυτοκίνητο (Fiat Croma). Είχε 15% χαμηλότερη κατανάλωση από έναν κινητήρα πετρελαίου, προηγούμενης γενιάς, με προθάλαμο καύσης και 30% λιγότερο από έναν βενζινοκινητήρα. Το 1997 εμφάνισε την τεχνολογία Common Rail, άμεσου ψεκασμού με ηλεκτρονική διαχείριση του κινητήρα προκειμένου να μειωθεί το επίπεδο κραδασμών, η κατανάλωση και οι εκπομπές ρύπων.

Για πρώτη φορά εφαρμόστηκε στην Alfa Romeo 156. Το 2003 ανέδειξε την τεχνολογία MultiJet και SDE (Small Diesel Engine), με τη δεύτερη γενιά Common Rail πολλαπλού ψεκασμού με σημαντικότερα οφέλη τη μείωση θορύβου και κραδασμών καθώς και τη σημαντική μείωση εκπομπών μικροσωματιδίων.

Η τεχνολογία Multijet σχεδιάστηκε για κινητήρα χωρητικότητας 13 lt, τον μικρότερο κινητήρα πετρελαίου που κατασκευάστηκε ποτέ. Το 2009, το σύστημα MultiJet II απέκτησε περισσότερες και ταχύτερες εγχύσεις καυσίμου ανά πλήρη κύκλο λειτουργίας του κινητήρα. Ετσι, επιτεύχθηκε καλύτερη διαχείριση της καύσης, μειώθηκε περαιτέρω ο θόρυβος, αυξήθηκε η ισχύς, περιορίστηκε η κατανάλωση, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 3% και των οξειδίων του αζώτου κατά 20%.

Γκάμα μοντέλων ντίζελ

H Alfa MiTo προσφέρεται με μοτέρ πετρελαίου 1.3 (χωρίς τέλη κυκλοφορίας) και 1.6 lt. Η Giulietta με 1.6 και 2.0 lt, τα Fiat 500, Panda και Punto Evo με 1.3 διαφορετικής ισχύος, το Bravo και το Doblo με 1.6 αλλά με άλλη ιπποδύναμη, το Fiorino και το Doblo με 1.3 και το Ducato με τέσσερις εκδόσεις από 2.0 lt έως 3.0 lt.

Εν συντομία…

Αξίζει μια μικρή σύγκριση ανάμεσα σε μοντέλα με κινητήρες βενζίνης και αντίστοιχα με κινητήρες πετρελαίου. Δεν παραγνωρίζουμε ότι τα πετρελαιοκίνητα είναι λίγο ακριβότερα στην αγορά από τα βενζινοκίνητα. Συγκρίνοντας το Punto Evo 1.4 lt των 77 hp, έχει εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2)132 γρ./χλμ. και το παραπλήσιας ισχύος ντίζελ (75 hp, αλλά με 65% μεγαλύτερη ροπή) Punto Evo 1.3 Multijet μόλις 104 γρ./χλμ.

Το βενζινοκίνητο Fiat 500 1.4 lt - 100 hp, εκπέμπει 140 γρ./χλμ., ενώ το ντίζελ 1.3 Multijet - 95 hp (με 52,7 % μεγαλύτερη ροπή) μόλις 104 γρ./χλμ. Το βενζινοκίνητο Fiat Bravo 1.4 lt - 120 hp, έχει εκπομπές 149 γρ./χλμ., ενώ το ίδιας ισχύος ντίζελ Bravo 1.6 Multijet (με 45,6% μεγαλύτερη ροπή) 125 γρ./χλμ.

Οι μειωμένες τιμές εκπομπών ρύπων, εκτός από περιβαλλοντικά οφέλη, έχουν και οικονομικά, με μειωμένα τέλη κυκλοφορίας. Ταυτόχρονα και η κατανάλωση είναι μικρότερη. Επιλογές, πλέον, υπάρχουν πολλές στην αγορά.

Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube