Με αρκετές καινοτομίες και πιο φιλικό προς το περιβάλλον, το νέο Mercedes Actros ήρθε για να δώσει μία νέα διάσταση στις μεταφορές μακρινών αποστάσεων. Με ποιοτική κατασκευή, εγγυάται χαμηλότερο συνολικό κόστος χρήσης διότι υποβλήθηκε σε τόσες δοκιμές όσο καμία άλλη γενιά φορτηγών στο παρελθόν.
Είναι το πρώτο ολοκαίνουριο φορτηγό της γερμανικής μάρκας που αναπτύχθηκε με βάση την αρχή «Trucks you can trust» χωρίς κανένα συμβιβασμό. Μεταξύ άλλων, αυτό σημαίνει ότι έχει περάσει 2.600 ώρες δοκιμών και βελτιώσεων σε αεροδυναμική σήραγγα.
Η φιλοσοφία: έμφαση στις διεθνείς και εθνικές μεταφορές
Ο κυριότερος αντίπαλος του νέου Actros είναι ο προκάτοχός του που έχει βάλει πολύ ψηλά τον πήχη τα τελευταία 15 χρόνια, κατά τα οποία βελτιώθηκε ήδη αρκετές φορές, έχοντας πουλήσει στο διάστημα αυτό περισσότερες από
700.000 μονάδες.
Το νέο Actros βασίζεται στο προηγούμενο, όμως υιοθετεί μία νέα προσέγγιση: όλες οι εκδόσεις του νέου αυτού premium φορτηγού έχουν σχεδιαστεί με γνώμονα αποκλειστικά τις διεθνείς και εθνικές μεταφορές. Καλύπτει πλέον όλες τις πιθανές εφαρμογές μεγάλων αποστάσεων, ενώ προηγουμένως εξυπηρετούσαν αυτόν τον κλάδο δύο διαφορετικές σειρές φορτηγών, το Actros και το Axor.
Εξωτερική σχεδίαση με ρευστές γραμμές και αεροδυναμική βελτίωση ξεχωριστή όσο και το φορτηγό στο σύνολό του. Η εμφάνισή του είναι στιβαρή και δυναμική, κάτι που ταιριάζει σε ένα φορτηγό για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων. Μπροστά, η όψη του νέου Actros είναι σχεδόν τελείως απαλλαγμένη από ευθείες γραμμές και επίπεδες επιφάνειες, έχοντας καμπύλες συνδυασμένες με κυρτές και κοίλες επιφάνειες.
Εσωτερικό: ένας χώρος διαμονής και εργασίας πρωτοφανής σε φορτηγό
Πλάτος 2,3 ή 2,5 μέτρων, τέσσερις εκδόσεις οροφής και μέγιστο μήκος 2,3 μέτρων: όλα τα παραπάνω στοιχεία δίνουν στον υποψήφιο αγοραστή τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ επτά διαφορετικών καμπίνων. Το επίπεδο δάπεδο καμπίνας που ήταν χαρακτηριστικό γνώρισμα του κορυφαίου μοντέλου της σειράς, σήμερα διατίθεται σε πέντε από τις επτά εκδόσεις καμπίνας του νέου Actros.
Η τεράστια καμπίνα GigaSpace δίνει μία νέα διάσταση στη λέξη «χώρος», με συνολική χωρητικότητα 11,6 κυβικών μέτρων, επίπεδο δάπεδο, εσωτερικό ύψος 2,13 μέτρα και περισσότερα από 900 λίτρα αποθηκευτικών χώρων. Η σχεδίαση του εσωτερικού περιστρέφεται γύρω από τη βασική ιδέα του διαχωρισμού ανάμεσα στη θέση του οδηγού και τον άνετο χώρο διαμονής.
Ο λειτουργικός χώρος της θέσης του οδηγού είναι σε πρακτικό γκρι χρώμα, ενώ το πίσω τμήμα, η οροφή και ο χώρος γύρω από το κάθισμα του συνοδηγού έχουν επενδύσεις χρώματος μπεζ. Οι υψηλής ποιότητας επιφάνειες, το πολυτελές κάθισμα οδηγού με προαιρετική λειτουργία μασάζ (από το 2012), τα κρεβάτια που προσφέρουν σπιτική άνεση, το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών, τα πρακτικά και ελκυστικά όργανα και οι ασύμμετρες θήκες αποθήκευσης στην οροφή, είναι μερικά από τα πολλά χαρακτηριστικά που αναπτύχθηκαν ειδικά για το νέο
Actros.
Επίσης, στα μοναδικά χαρακτηριστικά του περιλαμβάνεται και το προαιρετικό SoloStar Concept για το νέο Actros, το οποίο δημιουργεί μια τελείως πρωτόγνωρη ζώνη ηρεμίας και εξασφαλίζει μέγιστη ανάπαυση. Αυτός ο άνετος χώρος χαλάρωσης στην πλευρά του συνοδηγού έχει τη μορφή αναπαυτικής πολυθρόνας και εκτείνεται στο πίσω τοίχωμα της καμπίνας.
Σύστημα μετάδοσης κίνησης: πανίσχυροι κινητήρες Euro V και Euro VI χαμηλής κατανάλωσης.
Ολοκαίνουριοι, πανίσχυροι κινητήρες BlueEfficiency Power προδιαγραφών Euro VI. Το πρώτο μέλος της νέας οικογένειας κινητήρων είναι το εξακύλινδρο εν σειρά μηχανικό σύνολο OM 471 της Mercedes-Benz με ισχύ 421 hp έως 510 hp και ροπή 2.100 έως 2.500 Nm. Κύριο χαρακτηριστικό του, το υψηλό επίπεδο ροπής ακόμη και σε στροφές κάτω των 1000 σ.α.λ., έως και 1400 σ.α.λ. Τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο ελέγχουν τους δύο εκκεντροφόρους.
Μία ακόμη καινοτομία, είναι το σύστημα ψεκασμού common-rail με ενισχυτή πίεσης X-PULSE. Η μέγιστη πίεση στο συλλέκτη καυσίμου, περίπου 900 bar, ενισχύεται για να φτάσει έως και τα 2100 bar στα μπεκ ψεκασμού και διακυμαίνεται στις χαρακτηριστικές καμπύλες λειτουργίας του κινητήρα.
Η υπερπλήρωση επιτυγχάνεται με ένα υπερσυμπιεστή με ασύμμετρο περίβλημα στροβίλου που βελτιώνει την απόκριση. Το μηχανόφρενο, ένα φρένο αποσυμπίεσης, είναι σχεδιασμένο για μέγιστη αποδοτικότητα. Το φρένο τριών βαθμίδων επιτυγχάνει την μέγιστη ισχύ πέδησης των 400 kW.
Για τη συμμόρφωση με τις αυστηρές απαιτήσεις της προδιαγραφής εκπομπών καυσαερίων Euro VI, η Mercedes-Benz ανέπτυξε ένα σύνθετο σύστημα ελέγχου καυσαερίων που περιλαμβάνει την τεχνολογία SCR με ψεκασμό AdBlue χωρίς πεπιεσμένο αέρα, ανακυκλοφορία καυσαερίων με ψύξη (EGR) και φίλτρο συγκράτησης σωματιδίων (DPF).
Η οικονομία και η μακροζωία είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν το μοτέρ, μιά και τα διαστήματα σέρβιες φτάνουν τα 150.000 χιλιόμετρα. Σε όλα τα μοντέλα, η ισχύς μεταδίδεται στους τροχούς μέσω του πλήρως αυτοματοποιημένου κιβωτίου Mercedes PowerShift, τρίτης γενιάς, το οποίο διαθέτει εξαιρετικά ευαίσθητους αισθητήρες αλλαγής ταχυτήτων για ακόμη ταχύτερη και ακριβέστερη απόκριση. Οι πίσω άξονες με μεγαλύτερες τελικές σχέσεις μετάδοσης μειώνουν τις στροφές του κινητήρα και, συνεπώς, την κατανάλωση καυσίμου.
Πλαίσιο: πιο στιβαρό, πιο σίγουρο και ευκολότερο στην οδήγηση από κάθε
άλλο φορτηγό.
Το νέο Actros διαθέτει νέο, φαρδύ και άκαμπτο πλαίσιο που σχεδιάστηκε ειδικά για οχήματα δρόμου. Τα βασικά χαρακτηριστικά των δοκιμασμένων αξόνων παραμένουν ίδια με εκείνα του προηγούμενου μοντέλου, όμως επανασχεδιάστηκε ο έλεγχος και η ανάρτησή τους για μεγαλύτερη οδηγική ασφάλεια και άνεση.
Το νέο σύστημα διεύθυνσης, προσφέρει καλύτερη ακρίβεια στο δρόμο, ενώ το νέο retarder είναι πιο ισχυρό και πιο ελαφρύ. Η Mercedes-Benz εφοδιάζει το Actros με το μοναδικό σύστημα Proximity Control Assist (υποβοήθησης ελέγχου απόστασης) με λειτουργία stop-and-go που ελέγχει αυτόματα ακόμη και τις στάσεις και εκκινήσεις στην κυκλοφοριακή συμφόρηση – διευκολύνοντας το έργο του οδηγού όταν πρέπει να διασχίζει πόλεις ή όταν βρίσκεται σε μποτιλιαρίσματα.
Δοκιμές: 20 εκατομμύρια χιλιόμετρα στο δρόμο.
Η ανάπτυξή του ξεκίνησε πριν από δέκα χρόνια και η Mercedes-Benz αφιέρωσε πέντε χρόνια σε δοκιμές των επιμέρους εξαρτημάτων και ολόκληρου του οχήματος. Στο διάστημα αυτό, το νέο Actros συμπλήρωσε περίπου 20 εκατομμύρια χιλιόμετρα στο δρόμο, συμπεριλαμβανομένων και των δομικών οδήγησης πελατών!
Επιπλέον, έγιναν εντατικές δοκιμές σε ειδικές εγκαταστάσεις εξέλιξης και έρευνας, εξαντλητικές δοκιμές σε πίστες και μια σειρά άλλων ελέγχων σε ακραίες συνθήκες.
Οι δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης κάλυψαν όλες τις διακυμάνσεις κλιμάτων και οδοστρωμάτων, από τον παγωμένο χειμώνα της Αρκτικής μέχρι τις εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες σε κλιματολογικές συνθήκες ερήμου.
Δημήτρης Μπαλής