Παρά τον άστατο καιρό, η επιθυμία χιλιάδων ανθρώπων που ταξίδεψαν στο ακρωτήρι Κανάβεραλ της Φλόριντα για να παρακολουθήσουν την τελευταία πτήση διαστημικού λεωφορείου της ΝΑΣΑ, πραγματοποιήθηκε.
Το «Atlantis» και οι τέσσερις αστροναύτες εκτοξεύτηκαν στον ουρανό για την τελευταία βόλτα αφού η Εθνική Υπηρεσία Αεροναυτικής και Διαστήματος, αναστέλλει το πρόγραμμα πτήσεων μετά από 30 χρόνια… σεργιανιού στο διάστημα, καθώς θεωρεί πολύ ακριβή τη συντήρησή των διαστημικών λεωφορείων.
Ο καιρός ήταν πολύ κακός και οι υπεύθυνοι προβληματίζονταν για το εάν θα προχωρούσαν τελικά στην εκτόξευση ή όχι. Εάν αναβάλονταν η πτήση, η επόμενη θα γίνονταν μετά την Κυριακή λόγω καιρικών συνθηκών και έτσι οι εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου που είχαν μαζευτεί να παρακολουθήσουν την εκτόξευση που θα μείνει στην ιστορία, θα απογοητεύονταν πολύ. Τελικά, η 135η και τελευταία πτήση του αμερικανικού διαστημικού λεωφορείου πραγματοποιήθηκε κανονικά εν μέσω ενθουσιασμού.
Όσο για το πρόγραμμα που αναστέλλεται, η ΝΑΣΑ εκτιμά πως θα είναι πιο οικονομικό να αναλάβουν ιδιωτικές εταιρείες τη μεταφορά των αστροναυτών στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Η τετραμελής αποστολή του Atlantis πάντως, στην τελευταία αυτή πτήση, μετέφερε περισσότερους από 3,5 τόνους προμηθειών στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Μόλις 42 δευτερόλεπτα απόλαυσαν την εκτόξευση του διαστημικού λεοφωρείου οι θεατές, αφού αυτό μετά, χάθηκε στα σύννεφα και πέρασε στην ιστορία.
Ένα σύντομο ιστορικό της πιο διάσημης Αεροναυτικής Εταιρείας του πλανήτη, της NASA.
Στις 29 Ιουλίου 1958, ο πρόεδρος Αϊζενχάουερ υπέγραψε την Πράξη Εθνικής Αεροναυτικής και Διαστήματος, ιδρύοντας τη NASA. Όταν ξεκίνησε τη λειτουργία της στις 1 Οκτωβρίου 1958, η NASA αποτελούνταν κυρίως από τα τέσσερα εργαστήρια και τους περίπου 80 υπαλλήλους της 46ετούς ερευνητικής υπηρεσίας Εθνική Συμβουλευτική Επιτροπή Αεροναυτικής,
Τα πρώτα προγράμματα της NASA περιλάμβαναν έρευνα πάνω στις επανδρωμένες διαστημικές πτήσεις και έλαβαν χώρα κάτω από την πίεση του ανταγωνισμού που υπήρχε μεταξύ ΗΠΑ και ΕΣΣΔ κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου. Το πρόγραμμα Μέρκιουρι (αγγλ. Mercury), το οποίο ξεκίνησε το 1958, έβαλε τη NASA στο μονοπάτι της εξερεύνησης του διαστήματος από τον άνθρωπο, με αποστολές σχεδιασμένες απλώς για να ανακαλύψουν την δυνατότητα επιβίωσης του ανθρώπου στο διάστημα.
Στις 5 Μαΐου 1961 ο αστροναύτης Άλαν Σέπαρντ έγινε ο πρώτος Αμερικανός στο διάστημα όταν πιλοτάρισε το Freedom 7 (Ελευθερία 7) σε μια 15λεπτη υποτροχιακή πτήση. Ο Τζον Γκλεν ήταν ο πρώτος Αμερικανός που έκανε το γύρο της Γης σε μια πτήση 5,25 ωρών, στις 20 Φεβρουαρίου 1962, με το Friendship 7 (Φιλία 7).
Πρόγραμμα Απόλλων
Το πρόγραμμα Απόλλων σχεδιάστηκε για την προσελήνωση ανθρώπων και την ασφαλή επιστροφή τους στη Γη. Τα Απόλλων 8 και Απόλλων 10 δοκίμασαν διάφορα εξαρτήματα κατά την περιστροφή τους γύρω από τη Σελήνη και επέστρεψαν με φωτογραφίες από την σεληνιακή επιφάνεια. Στις 20 Ιουλίου 1969, το Απόλλων 11 προσελήνωσε τον πρώτο άνθρωπο, τον Νηλ Άρμστρονγκ. Το Απόλλων 13 δεν προσεληνώθηκε λόγω βλάβης, επέστρεψε όμως με φωτογραφίες.
Η εποχή του Διαστημικού Λεωφορείου
Το Διαστημικό Λεωφορείο έγινε ο βασικός στόχος της NASA στα τέλη της δεκαετίας του '70 και στη δεκαετία του '80. Σχεδιασμένο ως ένα συχνά εκτοξεύσιμο και, ως επί το πλείστον, επαναχρησιμοποιούμενο όχημα, το 1985 κατασκευάστηκαν τέσσερα διαστημικά λεωφορεία. Το πρώτο, το Κολούμπια εκτοξεύθηκε στις 12 Απριλίου 1981.
Το τελευταίο ταξίδι... Atlantis on air
Η ιστορική απογείωση του «Κολούμπια»
Η καταστροφή του «Τσάλεντζερ»
Επιμέλεια: Αλέξης Παπαχρήστος