Εργοστασιακά Fiat - κινούνται και με υγραέριο – λιγότερα χρήματα και ρύποι.
Εποχή υγραεριοκίνησης φαίνεται ότι έρχεται στην Ελλάδα. Κάποτε πολλοί αντιμετώπιζαν το ζήτημα με δυσπιστία, θεωρώντας ότι η μετατροπή ενός οχήματος ώστε να κινείται και με υγραέριο ήταν σχετικά πρόχειρη, ενώ αρκετοί φοβούνταν για τις δεξαμενές αποθήκευσης του καυσίμου αυτού.
Τώρα, τέτοιοι λόγοι ανησυχίας δεν συντρέχουν. Υπάρχουν πολλά συστήματα μετατροπής (κυρίως σε Ιταλία και Ολλανδία), τα οποία εισάγουν στην Ελλάδα πολλές εταιρείες που ασχολούνται με μετατροπές, ενώ ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων τα προσαρμόζουν στα εργοστάσιά τους και τα παραδίδουν έτοιμα στους πελάτες τους.
Μια από αυτές είναι η Fiat, η οποία τώρα που υπάρχει μεγάλη ζήτηση και στην Ελλάδα, ανακοίνωσε την εισαγωγή τους.
Πιο καθαρό περιβάλλον
Το υγραέριο ως καύσιμο εκπέμπει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα, δεν αφήνει κατάλοιπα στον κινητήρα και δεν μειώνει την απόδοση ισχύος. Έχει και τη μισή τιμή σε σχέση με τη βενζίνη κι αν κάποιος διανύει αρκετά χιλιόμετρα μπορεί να αποσβέσει γρήγορα το παραπάνω κόστος σε σχέση με ένα απλό μοντέλο που καίει μόνο βενζίνη.
H Fiat καλύπτει τα μοντέλα της: Panda Easy Power και Punto Evo Easy Power με την επίσημη εργοστασιακή εγγύηση που ισχύει για όλα τα αυτοκίνητά της.
Εργοστασιακή κατασκευή
Κάθε κινητήρας έχει τροποποιηθεί ειδικά για να μπορεί να λειτουργήσει και με υγραέριο, ενώ η αξιοπιστία τους δοκιμάστηκε σε πάνω από 400.000 χιλιόμετρα συνεχούς λειτουργίας.
Η δεξαμενή υγραερίου τοποθετείται στο χώρο της ρεζέρβας γι’ αυτό και έχει το σχήμα της (προσφέρεται κιτ επιδιόρθωσης ελαστικού), ώστε να μην καταλαμβάνει μέρος του χώρου αποσκευών. Χωρά 31 λίτρα για το Panda και 38 λίτρα για το Punto Evo.
Η αλλαγή του καυσίμου γίνεται μέσω ενός διακόπτη που τοποθετείται κοντά στη θέση του οδηγού, κι ενεργοποιείται εύκολα, ακόμα και εν κινήσει. Με το συνδυασμό δύο ρεζερβουάρ, βενζίνης και υγραερίου, το κάθε αυτοκίνητο έχει πολλή μεγάλη αυτονομία και πολλές φορές, σε αστικές μετακινήσεις ούτε καν (από το…Στρος) χρειάζεται να χρησιμοποιήσει κάποιος βενζίνη.
Εκδόσεις
Οι κινητήρες Euro 5, σε ρύπους, είναι ο 1.2 lt - 69 hp για το Panda Dynamic (τιμή στα 12.800 ευρώ), και ο 1.4 lt - 77 hp για το 3θυρο και 5θυρο Punto Evo Dynamic (14.900 και 15.300 ευρώ αντίστοιχα). Σύντομα, θα διατίθενται και οι αντίστοιχες εκδόσεις διπλού καυσίμου Fiat 500 1.2 lt – 69 hp και Bravo 1.4 lt – 90 hp.
Εν συντομία…
Παραδείγματα οικονομίας και κέρδους. Ένα Panda 1.2 lt – 69 hp με κινητήρα βενζίνης χρειάζεται 59,5 ευρώ (μέση τιμή αμόλυβδης 1,7 ευρώ/λίτρο) για να γεμίσει το ρεζερβουάρ των 35 λίτρων. Παρέχει περίπου 547 χλμ αυτονομίας, έχοντας μέση κατανάλωση 6,4 λίτρα/100 χλμ.
Αντίστοιχα, το ρεζερβουάρ υγραερίου χωρητικότητας 31 λίτρων, χρειάζεται 24,8 ευρώ για να γεμίσει (τρέχουσα τιμή περίπου 0,8 ευρώ/λίτρο) και παρέχει αυτονομία 369 χλμ., με τη μέση κατανάλωση στα 8,4 λίτρα/100 χλμ. Με δύο γεμάτα ρεζερβουάρ (βενζίνης και υγραερίου), η συνολική αυτονομία αγγίζει τα 916 χλμ.
Τώρα, αν ο μέσος οδηγός διανύει σε ετήσια βάση 15.000 χλμ., χρειάζεται 1.632 ευρώ βενζίνης και για την ίδια χιλιομετρική απόσταση χρησιμοποιώντας μόνο υγραέριο θα πληρώσει 1.008 ευρώ.
Ουσιαστικά εξοικονομεί 624 ευρώ (ξοδεύει 38% λιγότερα χρήματα) και η απόσβεση της παραπάνω επένδυσης αγοράς γίνεται τουλάχιστον σε δύο χρόνια.
Δημήτρης Μπαλής