Ο οδηγός σε δεύτερο ρόλο με τα νέα συστήματα που δοκιμάζονται από τη Volvo.
Όταν στην Ελλάδα η έρευνα θεωρείται άγνωστη λέξη και χρειάζεσαι Μπαμπινιώτη για να αναζητήσεις τι μπορεί να σημαίνει, στο εξωτερικό γνωρίζουν για τα καλά πως μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν.
Στο χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ενωση πρόγραμμα SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), συνυπάρχουν πολλοί φορείς και εταιρείες που αναζητούν λύσεις στις μετακινήσεις του μέλλοντος, όχι του απώτερου, όπως αποδεικνύουν οι έρευνες.
Στο SARTRE συμμετέχουν: το Τεχνικό Ινστιτούτο Ερευνών της Σουηδίας με 1.000 άτομα προσωπικό εκ των οποίων τα μισά είναι φοιτητές Πανεπιστημίου (και επιπλέον 250 εξειδικευμένοι επιστήμονες), το Ricardo plc (κορυφαίος ανεξάρτητος πάροχος τεχνολογίας και στρατηγικός σύμβουλος στον τομέα των διεθνών μεταφορών και των καθαρών ενεργειακά βιομηχανιών), το κέντρο τεχνολογίας Robotiker-Tecnalia, το υπερσύγχρονο κέντρο ερευνών και δοκιμών Applus + IDIADA (βρίσκεται έξω από τη Βαρκελώνη), το ινστιτούτο Kraftfahrzeuge που ασχολείται εδώ και εκατό χρόνια με την εκπαίδευση και την έρευνα και βέβαια η Volvo τόσο ως εργοστάσιο παρέχοντας οχήματα για δοκιμές, όσο και με τη θυγατρική της εταιρεία σε θέματα τεχνολογίας.
Όλοι αυτοί μαζί, παρουσίασαν στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας, την πρώτη τους επιτυχημένη επίδειξη της τεχνολογίας που ανακαλύπτουν.
Δείγμα γραφής
«Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι για το γεγονός ότι τα διάφορα συστήματα λειτουργούν τόσο καλά μαζί, ήδη την πρώτη φορά», ανέφερε ο Ερικ Κοέλινχ, ειδικός μηχανικός της Volvo.
Η προοπτική του προγράμματος προσφέρει βελτίωση της οδικής ασφάλειας, καλύτερη εκμετάλλευση του οδικού δικτύου, μεγαλύτερη άνεση στα ταξίδια, μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και κατά συνέπεια των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Οι δοκιμές εφαρμόστηκαν σε κομβόι οχημάτων.
Με τα τεχνολογικά συστήματα που είναι εξοπλισμένο κάθε αυτοκίνητο, μπορεί να μέτρα την απόσταση, την ταχύτητα και την κατεύθυνση και προσαρμόζεται ανάλογα στο προπορευόμενο αυτοκίνητο.
Βέβαια, ανά πάσα στιγμή μπορεί να αφήσει την πομπή, αλλά όσο είναι σε αυτή το όχημα, οι οδηγοί μπορούν να χαλαρώσουν και να διαβάσουν κάτι σε μια εφημερίδα, να πιούν καφέ, να γράψουν κάτι στον υπολογιστή!
Το τιμόνι λειτουργεί μόνο του, ακολουθώντας την πορεία, ενώ δεν χρειάζεται οι οδηγοί να πατήσουν τα πεντάλ, διότι αυτορυθμίζεται η ταχύτητα με τον έλεγχο της απόστασης ώστε να διατηρείται σταθερή από το μπροστινό όχημα.
Εν συντομία…
Το SARTRE σχεδιάστηκε για να βελτιώσει την οδική ασφάλεια, δεδομένου ότι ελαχιστοποιεί τον ανθρώπινο παράγοντα που είναι η αιτία του τουλάχιστον 80% των τροχαίων ατυχημάτων. Επίσης, μειώνει την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές CO2 έως και 20%, εξυπηρετεί στο ταξίδι και ειδικά στις μεγάλες ταχύτητες, ενώ επενεργά στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας.
Η ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει ήδη προχωρήσει αρκετά και ίσως μπει στην παραγωγή σε λίγα χρόνια, αρκεί οι 25 κυβερνήσεις των κρατών της Ε.Ε. να υιοθετήσουν κοινή νομοθεσία. Το SARTRE ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2009 και θα διαρκέσει τρία χρόνια.
Τα τεχνολογικά συστήματα ασφάλειας που εφαρμόζονται μέχρι στιγμής είναι: το σύστημα ελέγχου ευστάθειας και πρόσφυσης, το σύστημα επαγρύπνησης, το σύστημα υπενθύμισης αλλαγής πορείας χωρίς να έχει χρησιμοποιηθεί το φλας, ο ρυθμιστής ταχύτητας, ο υπολογιστής ταξιδιού κ.α. Οι έρευνες θα αποφέρουν κι άλλα συστήματα λίαν συντόμως.
Δημήτρης Μπαλής