Αλλάζει τον οδικό χάρτη ο αυτοκινητόδρομος της Ολυμπίας Οδού.

Αποστολή Δημήτρης Μπαλής


Επισκέφθηκα τα έργα της Ολυμπίας Οδού (στο τμήμα Κόρινθος – Πάτρα), είδα κι έμαθα πολλά. Σήμερα θα γράψω για την πρόοδο των έργων και θα αφήσω το θέμα των διοδίων για άλλη μέρα, διότι είναι κάτι ξεχωριστό.

Ωστόσο, δεδομένης της οικονομικής κατάστασης στην Ελλάδα, τη μείωση των μετακινήσεων κατά περίπου 12% (εισπράξεις από διόδια) και τον προβληματισμό των ξένων τραπεζών που χρηματοδοτούν το έργο, η αγωνία επιτείνεται για το αν θα συνεχιστούν απρόσκοπτα τα έργα ή τα μηχανήματα θα γυρίσουν διακόπτη…

Λειτουργία

Η Ολυμπία Οδός παραχωρήθηκε ως έργο από το ελληνικό δημόσιο στις 4 Αυγούστου 2008. Το συνολικό κόστος κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα) ανέρχεται σε 2,177 εκατ. ευρώ.

Το 20% είναι συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 7% επένδυση των μετόχων της κοινοπραξίας (VINCI CONCESSIONS S.A.S. – κατασκεύασε τη γέφυρα Ρίου Αντιρρίου, HOCHTIEF PPP SOLUTIONS GmbH -κατασκεύασε και είναι μέτοχος του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος», J&P-ΑΒΑΧ Α.Ε. – Αττική Οδός κ.α., ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. και ΑΘΗΝΑ Α.Τ.Ε.), το 41% προέρχεται από τραπεζικά δάνεια της κοινοπραξίας και το 32% είναι έσοδα από τα διόδια.

Μέχρι στιγμής, για κάθε ένα ευρώ από τα διόδια, μπαίνουν ακόμα τέσσερα ευρώ από την κοινοπραξία και τις τράπεζες. Ημερησίως, περίπου 1.000.000 ευρώ ξοδεύονται για τα έργα. Απασχολούνται 3.000 άτομα στην κατασκευή και 600 στη λειτουργία, εργάζονται σε 3 βάρδιες (όλο το 24ωρο), κάθε δεύτερο Σάββατο και μόνο την Κυριακή υπάρχει ρεπό.

Ο μεγάλος όγκος

Το τμήμα Κόρινθος – Πάτρα στις 12 σήραγγες που ανοίγονται (5-6 μέτρα σκάψιμο την ημέρα) σε Δερβένι, Μαύρα Λιθάρια, Ακράτα, Πλάτανο και Παναγοπούλα, διεξάγεται επαγγελματική δουλειά με αυστηρότητα. Ακόμη και οι δημοσιογράφοι που μπήκαμε, ήμασταν υπό επιτήρηση.

Πάντως, μέχρι και δίκτυο κινητής τηλεφωνίας υπάρχει μέσα, για επικοινωνία των στελεχών του έργου. Οι παράλληλες σήραγγες έχουν και κάθετες συνδετήριες (για έξοδο διαφυγής και ασφάλεια), με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.

Στο λοιπό δίκτυο, υπάρχει μία ακόμα λωρίδα έκτακτης ανάγκης (μόνο για ασθενοφόρα, περιπολικά, οχήματα οδικής βοήθειας κι όχι για έξυπνους), ενώ στο τμήμα Κόρινθος - Κιάτο έγινε πρόβλεψη για μια ακόμα λωρίδα ανά κατεύθυνση, επειδή το Κιάτο (λόγω και προαστιακού) θεωρείται… προάστιο των Αθηνών. Ανάμεσα στις δύο κατευθύνσεις υπάρχει στηθαίο ασφαλείας.

Εν συντομία…

Εκτός από τις σήραγγες (νέα χάραξη δρόμου), μακριά από το υφιστάμενο οδικό δίκτυο θα κινηθεί ο αυτοκινητόδρομος από Πάτρα μέχρι Αλφειό. Μέχρι την Τσακώνα θα ακολουθεί εν μέρει τον υπάρχοντα δρόμο.

Στις διαπλατύνσεις που ετοιμάζονται (κυρίως στο τμήμα Κόρινθος – Κιάτο), θα μεταφερθεί η κίνηση των οχημάτων, ώστε το σημερινό δίκτυο να ανακατασκευαστεί. Τα έργα έφεραν στο φως σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα. Στο Ζευγολατιό, ανακαλύφθηκαν θολωτοί μυκηναϊκοί τάφοι (ένας μεγάλος - ίσως βασιλιά και μικροί τριγύρω).

Στην Ακράτα, ανακαλύφθηκε ο ναός της Ειλειθυίας (θεότητα της γέννησης που βοηθούσε στους πόνους). Ο ναός θα μείνει ατόφιος, διότι η σήραγγα θα κατέβει 4 μ. Ο αργός ρυθμός απαλλοτριώσεων, οι αρχαιολογικές ανασκαφές, η μετατόπιση των δικτύων υδάτων και οι ενστάσεις των κατοίκων στο Συμβούλιο της Επικρατείας (θέματα χάραξης και περιβαλλοντικά στα τμήματα Μιντιλόγλι - Κάτω Αχαϊά, Λίμνη Καϊάφα), καθυστερούν το έργο ακόμα δύο χρόνια (παράδοση το 2014). Μέχρι τότε θα παραδίδονται σταδιακά διάφορα τμήματα (το 2012 όλος ο δρόμος μέχρι Πύργο).

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube