125 χρόνια προσφοράς στην αυτοκίνηση με καινοτομίες και επιτεύγματα.

Η 29η Ιανουαρίου είναι ημέρα ορόσημο για τη διάσημη γερμανική μάρκα, ένας γιγάντιος όμιλος πλέον. Εκείνη την ημέρα του 1886, ο Καρλ Μπενζ (Carl Benz) δημιούργησε στο Βερολίνο μια πατέντα ενός τρίκυκλου αυτοκινήτου και αυτή η ημέρα αποτελεί τα επίσημα γενέθλια του μηχανοκίνητου αυτοκινήτου.

Την ίδια περίοδο με τον Μπενζ, ο Γκότλιεμπ Ντέμλερ (Gottlieb Daimler), εξέλιξε πρώτος ένα τετράτροχο αυτοκίνητο. Δουλεύοντας ανεξάρτητα στην αρχή, είναι οι πατέρες του τωρινού ομίλου Daimler AG και της παγκοσμίου γνωστής μάρκας Mercedes-Benz, με πλειάδα καινοτομιών, σε επιβατικά και επαγγελματικά αυτοκίνητα, καθώς και σε λεωφορεία.

Καινοτομίες

Από το 1886 η μάρκα έχει να παρουσιάσει πάνω από 80.000 τεχνολογικές εφαρμογές. Την αρχή έκαναν το πρώτο τρίκυκλο αυτοκίνητο «Patent-Motorwagen» και το πρώτο τετράτροχο. Ακολούθησαν το πρώτο λεωφορείο και το πρώτο φορτηγό. Ωστόσο, σημαντική καινοτομία θεωρείται η παρουσίαση (Φεβρουάριος 1900) του πρώτου σύγχρονου επιβατικού αυτοκινήτου, του Mercedes 35 hp.

Εκείνο που εντυπωσίασε ήταν η αρχιτεκτονική του, με μακρύ μεταξόνιο, φαρδύ μετατρόχιο, χαμηλό κέντρο βάρους και κολόνα τιμονιού. Παράλληλα, ήταν εφοδιασμένο με κυψελοειδές ψυγείο στην άκρη του μπροστινού μέρους, κάτι που έλυσε το πρόβλημα της ψύξης του κινητήρα. Επίσης, εγκαινίασε τη φιλοσοφία μετάδοσης «κινητήρας μπροστά – κίνηση πίσω».

Πρωτιές ανώτερης ποιότητας

Το 1996 η SLK ήταν το πρώτο συμπαγές premium roadster μοντέλο. Ακολούθησε η M-Class, ως το πρώτο premium SUV με τετρακίνηση. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η CLS, η οποία το 2004 καθιέρωσε την κατηγορία των 4θυρων coupe.

Κινητήρες

Οι υψηλών επιδόσεων κινητήρες βενζίνης αποτελούν τρανό παράδειγμα το πως η Mercedes-Benz αντιλαμβάνεται την αυτοκίνηση. Το 1898 το Daimler 8 hp «Phaeton», ήταν το πρώτο με τετρακύλινδρο κινητήρα. Το 1923 η Benz λανσάρισε το πρώτο πετρελαιοκίνητο φορτηγό. Μια ακόμη καινοτομία είναι η εισαγωγή πετρελαιοκίνησης σε επιβατικό αυτοκίνητο. Αυτό έγινε το 1936 με την Mercedes-Benz 260 D. Έκτοτε, η εφαρμογή άμεσου ψεκασμού common rail σε υπερτροφοδοτούμενους πετρελαιοκινητήρες, χάρισαν εκπληκτική ροπή και μέγιστη δύναμη, μειώνοντας την κατανάλωση και περιορίζοντας τις εκπομπές ρύπων.

Βασική τεχνολογική εφαρμογή στους κινητήρες, ήταν ο μηχανικός υπερσυμπιεστής. Από τη δεκαετία του 1920 εξελίχθηκε για αεροσκάφη και έπειτα χρησιμοποιήθηκε στα επιβατικά αυτοκίνητα, χαρίζοντας καλύτερες επιδόσεις αλλά και μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου, έναντι των ατμοσφαιρικών κινητήρων. Στις μέρες μας, η Mercedes-Benz διαθέτει τεχνολογίες κινητήρων άμεσου ψεκασμού, μικρού κυβισμού, υπερτροφοδότησης και μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων.

Εν συντομία…

Από το 1906, η Mercedes χρησιμοποίησε μπαταρίες, ηλεκτρισμό ή υβριδική τεχνολογία για τη μετάδοση της κίνησης. Το 1970 εξέλιξε ακόμα περισσότερο τέτοια συστήματα για περιορισμό της ρύπανσης. Πρόσφατα, το 2009 παρουσίασε ένα πολυτελές τετράθυρο, την S 400 HYBRID, ενώ εσχάτως εμφάνισε την ηλεκτρική έκδοση της A-Class, το αντίστοιχο επαγγελματικό Vito E-CELL και την κυψελών καυσίμου B-Class F-CELL.

Στον τομέα της ασφάλειας, το ABS εφαρμόστηκε το 1978 στην 116 S-Class, το 1981 τοποθετήθηκε αερόσακος στην 126 S-Class και το 1995 η 140 S-Class Coupe εφοδιάστηκε με ESP.

Το λανσάρισμα του PRE-SAFE (φρενάρει νωρίτερα αυτόματα το αυτοκίνητο για ασφάλεια) το 2002 άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της αυτοκίνησης, ενώ καινοτομία αποτέλεσαν το Active Blind Spot Assist (ενημερώνει από τους καθρέπτες για όχημα από τα τυφλά σημεία), το Attention Assist, το σύστημα για αλλαγή πορείας κ.α. Η Mercedes – Benz έχει διάφορες πρωτιές και στις αναρτήσεις, όπως για παράδειγμα την ανεξάρτητη στους τέσσερις τροχούς (το 1931 με το μοντέλο 170).

Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube