Στο δρόμο της επιτυχίας…
Δημήτρης Μπαλής, αποστολή στα Μικρασιατικά παράλια
Νωπά είναι ακόμη τα συναισθήματα από το ταξίδι στις «αλησμόνητες πατρίδες». Κοντά σε απόσταση αλλά μακριά στα βάθη του χρόνου, τα Μικρασιατικά παράλια παρέδιδαν μαθήματα πολιτισμού. Τα γράμματα, οι τέχνες, το εμπόριο, έδωσαν άλλη οντότητα στη Σμύρνη, το Κορδελιό, το Αϊβαλί. Τα γεγονότα του 1922 άλλαξαν όμως -δυστυχώς- τη μοίρα του τόπου. Σε όσους απέμειναν και θυμούνται την μεγάλη καταστροφή κυριαρχεί ένα αναπάντητο γιατί. Με πιστό σύντροφο το νέο Ford Focus, ταξιδέψαμε εκεί που κάποιοι άφησαν ελπίδες, όνειρα, την ίδια τους τη ζωή. Φέραμε στο νου όσα μας έμαθαν οι γονείς μας κι οι παππούδες μας. Γνωρίσαμε από κοντά τη σύγχρονη μορφή των περιοχών αυτών, διαπιστώνοντας με πίκρα, ότι είναι ελάχιστα τα στοιχεία που θυμίζουν το ένδοξο παρελθόν…
Τότε και τώρα…
Όταν αντίκρισα στη Νορμανδία πριν από έξι χρόνια το πρώτο Focus, είπα ότι πρόκειται πράγματι για ένα μοντέλο του μέλλοντος. Ηταν τόσο…προχωρημένο μάλιστα το σχέδιό του, που πολλοί αναρωτήθηκαν αν θα έβγαζε από το μυαλό του κόσμου το άκρως επιτυχημένο Escort. Χρειάστηκαν περίπου δύο χρόνια μέχρι να γίνει αποδεκτό το σχήμα του, αλλά όταν έπεισε τους πρώτους, ακολούθησαν ακόμη τέσσερα εκατομμύρια πελατών. Το νέο Focus που είδα για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο στην Εκθεση του Παρισιού, είναι αλήθεια ότι με έβαλε σε σκέψεις, όσον αφορά για την υιοθέτηση μια πιο συντηρητικής γραμμής. Ισως να κρατούν την έκπληξη για το επόμενο Focus του 2008. Πάντως ήμουν σίγουρος για όλα τα άλλα. Για την ποιότητα κατασκευής, τα αναβαθμισμένα υλικά, την ακόμα πιο καλή οδηγική συμπεριφορά καθώς και για τον εξοπλισμό του. Οδηγώντας το στη Μικρά Ασία, σε χώμα, άσφαλτο και πέτρινα καλντερίμια, οι απόψεις μου επαληθεύτηκαν.
Focus για όλους…
Έχοντας στη γκάμα του τέσσερα αμαξώματα, το νέο Focus καλύπτει την ευρύτερη μάζα των πελατών της μικρομεσαίας κατηγορίας. Το 3-θυρο είναι περισσότερο νεανικό, το 5-θυρο δεν υπολείπεται αλλά εξυπηρετεί για παιδικό κάθισμα, το κλασικό 4-θυρο sedan προορίζεται για εκείνους που επιμένουν να θέλουν κούρσα, ενώ το station wagon χαρίζει αφθονία χώρων στις μεγάλες οικογένειες. Τα δύο πρώτα, έχουν αυξημένο μήκος κατά 16,8 εκατοστά από το απερχόμενο, είναι φαρδύτερα κατά 13,8 πόντους και ελαφρώς ψηλότερα. Συνολικά έχουν μήκος 4,342 μέτρα, πλάτος 1,840 και ύψος 1,447. Το SW διαφέρει φυσικά στο μήκος, με 13,1 εκατοστά παραπάνω. Αναφορικά με το μεταξόνιο, αυτό τοποθετήθηκε στα 2,64 μέτρα. Σχεδιαστικά, το 3-θυρο και το 5-θυρο δεν διαφέρουν σε τίποτα εκτός από τις δύο πλαϊνές πόρτες, όπως και με τα υπόλοιπα δύο αμαξώματα μέχρι και τη μεσαία κολόνα. Η μάσκα είναι γνώριμη πλέον από το C-MAX και το Mondeo, όπως και τα φωτιστικά. Δύο τομές στο καπό οδηγούν στις άκρες της μάσκας, το παρμπρίζ είναι περισσότερο κεκλιμένο δίνοντας βάθος στο ταμπλό εσωτερικά, ο προφυλακτήρας είναι μεγάλος και στιβαρός με ενσωματωμένη τη μάσκα, έχοντας στο κάτω μέρος δύο εισαγωγές αέρα. Επίσης, οι τονισμένοι θόλοι των τροχών, τα ψηλά τοποθετημένα πίσω φώτα και η μικρή αεροτομή, συμβάλλουν στο δυναμισμό του μοντέλου. Καταλήγοντας, η πίσω πόρτα διαθέτει μεγάλο σχετικά άνοιγμα και από χαμηλά, βοηθώντας την πρόσβαση των αποσκευών.
Ποιοτική αναβάθμιση, μεγαλύτεροι χώροι…
Η ποιότητα που αποπνέει το νέο Focus, γίνεται αισθητή στο εσωτερικό μέρος. Το φινίρισμα, ο λείες επιφάνειες και το μαλακό υλικό στο ταμπλό, δημιουργούν ευχάριστη εικόνα. Οι χρωμιωμένοι αεραγωγοί, το τιμόνι τεσσάρων αχτίνων (υπάρχουν εκδόσεις και με τρεις), ο πίνακας με τα κυκλικά όργανα, η μεγάλη κονσόλα με το ηχοσύστημα και τον κλιματισμό καθώς και τα καθίσματα με την ικανοποιητική πλευρική στήριξη, είναι στοιχεία που εύκολα γίνονται αντιληπτά. Σε αποθηκευτικούς χώρους το Focus είναι επαρκές με τις θήκες που διαθέτει, ενώ στο πορτμπαγκάζ η χωρητικότητα έχει αυξηθεί κατά 35 λίτρα από πριν, φθάνοντας στα 385 (467 το 4-θυρο, 475 το SW), που με την αναδίπλωση των διαιρούμενων 60:40 πίσω καθισμάτων αγγίζει τα 1.245 (1.525 το SW). Οι αυξημένες διαστάσεις πρόσθεσαν χώρο και για τους επιβάτες, μπροστά και πίσω, με τα αντιαλλεργικά υλικά που χρησιμοποιήθηκαν να κάνουν ευχάριστη την παραμονή τους στο εσωτερικό.
Τεχνολογία, ασφάλεια και δύναμη…
Το Key Free είναι ένα κλειδί που ανοίγει χωρίς να χρειαστεί να το βάλουμε στην κλειδαριά. Ανοίγει αυτόματα τις πόρτες από κοντινή απόσταση. Τα κατευθυνόμενα φώτα που ακολουθούν τη στροφή του τιμονιού, το αντιθερμικό παρμπρίζ, τα δορυφορικά συστήματα πλοήγησης και ανοικτής συνομιλίας κινητού τηλεφώνου με φωνητικό έλεγχο, είναι μερικά χαρακτηριστικά που εφοδιάζουν το Focus, ανάλογα τις εκδόσεις του. Στάνταρ για την ασφάλεια είναι οι 4 αερόσακοι (6 στις πλούσιες εκδόσεις) και το ABS με ΕΒΑ για την υποβοήθηση του φρεναρίσματος, ενώ το ESP είναι προαιρετικό. Οσον αφορά τους κινητήρες βενζίνης, στο Focus εισάγεται ο 1.6 lt VCT με μεταβλητό χρονισμό των βαλβίδων, ο οποίος αποδίδει 115 hp, 15 παραπάνω από τον απλό 1.6 lt που επίσης διατίθεται μαζί με τον 1.4 lt – 80 hp και τον 2.0 lt – 145 hp. Η ανάρτηση του μοντέλου περιλαμβάνει γόνατα Mc Pherson, ελατήρια και ψαλίδια L, ενώ πίσω συναντούμε αντιστρεπτική δοκό με πολλαπλούς συνδέσμους. Για την πέδηση εξάλλου, φροντίζουν οι δίσκοι (αεριζόμενοι μπροστά) σε όλους τους τροχούς. Το νέο Focus θα λανσαριστεί στις 20 Ιανουαρίου με τέσσερα επίπεδα εξοπλισμού. Το βασικό 1.4 Ambiente έχοντας 4 αερόσακους, ABS με EBA, air condition και όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες (αναμένονται και κάποιες εκπλήξεις) θα πωλείται προς 13.699 Ευρώ. Ωστόσο, η Ford Motor Hellas με μια ενέργειά της δίνει κίνητρο αντικατάστασης του παλαιού Focus (μόνο για τους κατόχους) ώστε να δώσουν παραγγελία μέχρι 31 Δεκεμβρίου και να κερδίσουν 3.000 Ευρώ σε αξεσουάρ καθώς και άτοκο διακανονισμό για δύο χρόνια…