Η ασφάλεια προτεραιότητα στα ηλεκτροκίνητα Volvo.
Εδώ και καιρό έχουμε φιλοξενήσει σχόλια για τις ενέργειες της Volvo στην ηλεκτροκίνηση. Ωστόσο, πιστή στην παράδοσή της, η σουηδική εταιρεία με Κινέζους πλέον ιδιοκτήτες, έχει μοναδικό στόχο το ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο Volvo να είναι τόσο ασφαλές όσο και κάθε άλλο μοντέλο της, κυρίως σε περίπτωση ατυχήματος.
Πλήρης έλεγχος
Όλα τα συστήματα ασφαλείας που διαθέτει ήδη η Volvo θα υπάρχουν και στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της εταιρείας. Η ηλεκτρική ενέργεια, όμως, προσθέτει νέα ενδεχόμενα προβλήματα ασφαλείας στη συνολική εικόνα, τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν.
Έτσι, οι έλεγχοι και οι δοκιμές ασφαλείας της Volvo εκτελούνται σε πολλά, διαφορετικά στάδια. Κατ’ αρχήν σε μεμονωμένα εξαρτήματα, στη συνέχεια σε ολοκληρωμένα συστήματα και στο τέλος ολόκληρο το αυτοκίνητο ελέγχεται, πρώτα σε προσομοίωση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή και στη συνέχεια σε πραγματικά crash test, στο τεχνολογικά προηγμένο κέντρο δοκιμών της Volvo.
Η όλη διαδικασία διαιρείται σε πέντε στάδια: από τη φυσιολογική κατάσταση οδήγησης μέχρι την μετά το ατύχημα κατάσταση. Με βάση αυτά τα πέντε στάδια, η Volvo εξελίσσει νέες λύσεις για την ασφάλεια και βελτιώνει τις ήδη υπάρχουσες.
Στάδια δοκιμών
1. Κανονικές συνθήκες οδήγησης: Ένα ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης προηγμένης τεχνολογίας ελέγχει και εξασφαλίζει ότι κάθε κυψέλη της μπαταρίας θα έχει τη σωστή τάση και τη σωστή θερμοκρασία λειτουργίας, ρυθμίζοντας ανάλογα το σύστημα ψύξης. Σε περίπτωση απόκλισης, η μπαταρία τίθεται αυτόματα εκτός λειτουργίας για προληπτικούς λόγους.
2. Ελιγμοί: Η μπαταρία προσθέτει βάρος το οποίο μπορεί να δημιουργεί νέες παραμέτρους για τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου σε κρίσιμες συνθήκες, όπως για παράδειγμα σε γρήγορους ελιγμούς αποφυγής εμποδίων. Τα υπάρχοντα συστήματα ασφαλείας και πέδησης της Volvo μπορούν να χειριστούν αυτή την αυξημένη μάζα, ενώ το σύστημα δυναμικού ελέγχου ευστάθειας και πρόσφυσης βοηθά τον οδηγό να ελέγξει την κατάσταση.
3. Αποφυγή: Αν ο οδηγός δεν μπορεί να αποφύγει επικείμενη σύγκρουση, το αυτοκίνητο ενεργοποιεί αυτόματα συστήματα, όπως το σύστημα προειδοποίησης σύγκρουσης με αυτόματη πέδηση και το σύστημα City Safety (φρενάρει μόνο του με ταχύτητα έως 15 χλμ./ώρα και ακινητοποιείται), για να αποφύγει τη σύγκρουση ή να περιορίσει τις συνέπειες. Τα συστήματα αυτά, γνωστά μας από τα «συμβατικά» μοντέλα της Volvo, αποδεικνύονται πολύ χρήσιμα και στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Εν συντομία…
4. Σύγκρουση: Προκειμένου να περιοριστούν οι συνέπειες ενδεχόμενης σύγκρουσης, η μπαταρία είναι καλά προστατευμένη με χαλύβδινες δοκούς και διαχωρισμένη από τις ζώνες παραμόρφωσης του αυτοκινήτου. Αν τελικά τρωθεί η μπαταρία, με αποτέλεσμα διαρροή αερίου, υπάρχουν ειδικοί αεραγωγοί που οδηγούν το αέριο έξω, κάτω από το αυτοκίνητο.
Σε περίπτωση ακραίων θερμοκρασιών, οι επιβαίνοντες προφυλάσσονται χάρη στη θωράκιση της μπαταρίας. Τη στιγμή ακριβώς της σύγκρουσης, αισθητήρες συνδεδεμένοι στη μπαταρία μεταδίδουν πληροφορίες στον υπολογιστή του αυτοκινήτου, ο οποίος διακόπτει αυτόματα την ηλεκτροδότηση για να αποτραπεί ο κίνδυνος βραχυκυκλώματος.
5. Μετά τη σύγκρουση: Η μπαταρία διαθέτει ειδική ασφάλεια, η οποία αποκόπτει και απομονώνει τη μπαταρία αν ανιχνεύσει ηλεκτρικό ρεύμα σε λανθασμένη κατεύθυνση, σε περίπτωση για παράδειγμα που λόγω ενός ατυχήματος συμπιεστούν δύο καλώδια μεταξύ τους.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής