Νέα δεδομένα στο θέμα των ελαστικών έχει φέρει με αποφάσεις της η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου – FIA. Άνοιξε ξανά το χορό του ανταγωνισμού από το 2011 σταματώντας την αποκλειστική προμήθεια, αλλά είναι αμφίβολο πόσες και ποιες εταιρείες θα εκδηλώσουν συμμετοχή.
Η Pirelli, η οποία την τελευταία τριετία (2008-2010) έχει την αποκλειστικότητα στο WRC, πολύ καιρό πριν είχε πει ότι είναι έτοιμη για ένα νέο τριετές συμβόλαιο, αλλά όταν η πρότασή της έπεσε στο κενό τότε ανέφερε ότι προτίθεται για μονοετή συνεργασία, αρκεί η FIA να ανακοίνωνε το άνοιγμα στον ανταγωνισμό μέχρι τα τέλη Μαρτίου.
Η FIA μόλις τώρα αποφάσισε τις προϋποθέσεις για τα ελαστικά του 2011. Σύμφωνα με αυτές, επιτρέπεται στον προμηθευτή ελαστικών να κατασκευάσει ένα ασφάλτινο ελαστικό σε δύο γόμες, ένα χωμάτινο επίσης σε δύο γόμες και ένα για χιόνι. Οι κατασκευαστές ελαστικών θα μπορούν να κάνουν απεριόριστες δοκιμές σε κάθε έδαφος, αλλά για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων (ομάδες) οι δοκιμές για κάθε τύπο ελαστικού περιορίζονται στα 1.000 χλμ., με όχι παραπάνω από 100 ελαστικά για διήμερες δοκιμές.
Ένα άλλο σημείο των αποφάσεων είναι ο μείωση της ποσότητας ελαστικών κατά 15-20% το 2012 και το 2013. Όλα τα ελαστικά πρέπει να είναι διαθέσιμα στο εμπόριο και να δοθούν στην FIA αρχές Νοεμβρίου τα χωμάτινα, τέλη Νοεμβρίου τα ασφάλτινα και τον Δεκέμβριο του χιονιού. Όσον αφορά τις προδιαγραφές, παραμένουν ως έχουν και του χρόνου, εκτός κι αν συμφωνηθεί κάτι με τη FIA.
Κατά τον Πολ Χέμπρι, υπεύθυνο της Pirelli, η κατάσταση είναι μπερδεμένη. «Δεν μπορώ να καταλάβω πως δημιουργείται ανταγωνιστικό περιβάλλον για έναν κατασκευαστή ελαστικών. Αν μια εταιρεία στο πρώτο χωμάτινο ράλι δεν είναι ανταγωνιστική και δεν μπορεί να προχωρήσει σε εξέλιξη, τι θα κάνει; Θα μείνει όλη τη χρονιά να χάνει;», επισήμανε και συνέχισε:
«Για την Pirelli ανταγωνισμός σημαίνει εξέλιξη στο τεχνικό μέρος και ανάπτυξη. Όμως χρειάζεται να δώσεις και μια εύλογη δυνατότητα σε νέες εταιρείες να προετοιμαστούν για να εισέλθουν στο χώρο. Ισως μια εταιρεία να μπορούσε να έχει το ένα αυτοκίνητο σε μια ομάδα με μια μάρκα ελαστικού και το άλλο με άλλη μάρκα. Αυτό θα δημιουργούσε βέβαια ανισότητες στην ομάδα. Όμως, όπως συμβαίνει και στο MotoGP με τον Βαλεντίνο Ρόσι να έχει διαφορετική μάρκα ελαστικών από τον Χόρχε Λορένθο, είναι πολύ καλό για το θέαμα, αλλά διαταράσσεται η ισορροπία».
Πάντως ο Χέμπρι εξέφρασε την άποψη ότι χρειάζονται αλλαγές στο σπορ. «Δεν είναι καιρός για να ξοδεύεις χρήματα, αλλά δεν είναι και ο σωστός τρόπος για την έναρξη του ανταγωνισμού. Όμως πρέπει να δεχθείς ότι υπάρχει ένα σχέδιο ώστε το ράλι να επιστρέψει σε υψηλό επίπεδο ενδιαφέροντος και συμμετοχών όπως παλιά. Εμείς εξετάζουμε τη συμμετοχή μας και δεν βλέπω πολλές ομάδες να ενδιαφέρονται», κατέληξε. Εξάλλου, υπενθυμίζουμε ότι η Pirelli την τριετία 2011-2013 θα είναι αποκλειστικός προμηθευτής της Φόρμουλα 1.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής