Αποστολή στη Σουηδία Δημήτρης Μπαλής
Λίγους μόνο μήνες μετά την πλήρη ανεξαρτητοποίησή της από τον όμιλο της General Motors, η Saab παρουσίασε το νέο της μοντέλο στην κατηγορία των μεσαίων – μεγάλων αυτοκινήτων.
Μάλιστα συνδύασε αυτή την παρουσίαση προς τον Τύπο, ξεναγώντας μας με υπερηφάνεια στο εργοστάσιο του Τρολχάταν, στην έδρα της, αρκετά έξω από το Γκέτεμποργκ. Κι είναι συγκινητικό, σε μια περίοδο με διεθνή εργασιακά προβλήματα και ανεργία, να βλέπεις ανθρώπους να δουλεύουν ξανά εκεί που ήταν χρόνια, γυναίκες και μεσήλικες που στην Ελλάδα (και) με το νέο εργασιακό καθεστώς που προωθείται, θεωρούνται παρείσακτα στοιχεία. Γι' αυτό θα γράψω τις επόμενες ημέρες, για τη νέα εποχή της Saab μετά την εξαγορά της από τον ολλανδικό όμιλο κατασκευής σπορ πολυτελών αυτοκινήτων, Spyker, για τα μοντέλα που θα παράξει, τις φιλοδοξίες και τους στόχους της.
Η Saab, για να λέμε την αλήθεια, δεν πρόλαβε να παρουσιάσει ένα εντελώς «δικό» της 9-5, στη μετά GM περίοδο. Κι είναι λογικό αυτό, μια και το μοντέλο δουλεύεται στα εργαστήρια εδώ και δύο χρόνια. Πέρυσι τον Σεπτέμβριο το έδειξε στο κοινό της Διεθνούς Εκθεσης της Φρανκφούρτης και φέτος τον Μάρτιο στην αντίστοιχη Εκθεση της Γενεύης. Τώρα το έδωσε για δοκιμαστική οδήγηση στους δημοσιογράφους. Θα αρχίσει να πωλείται άμεσα στην Ευρώπη, αλλά στην Ελλάδα θα έρθει τον Σεπτέμβριο, αφού πρώτα ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις της ελληνικής εισαγωγικής εταιρείας με το εργοστάσιο για να εισαχθεί σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές. Το νέο 9-5, λοιπόν, βασίζεται στο πάτωμα του Opel Insignia (του ομίλου της GM) κι αυτό συγκαταλέγεται στα θετικά της… διατροφής του διαζυγίου.
Αλλωστε το Insignia ήταν πέρυσι «Αυτοκίνητο της χρονιάς στην Ευρώπη» κι όχι άδικα. Σχεδιαστικά θυμίζει αρκετά το πρωτότυπο Saab Aero X, με χαρακτηριστικά εμφάνισης από αεροσκάφος. Αλλωστε μην ξεχνάμε ότι η Saab από την αεροναυπηγική ξεκίνησε. Πέραν αυτού, οι αναλογίες του παρμπρίζ και της οροφής θυμίζουν πολύ το παλιό Saab 900 και για του λόγου το αληθές η μάρκα το είχε προς επίδειξη έξω από το εργοστάσιο, ώστε να δούμε τις ομοιότητες. Στην καμπίνα είναι άνετο για 5 επιβάτες και με οδηγοκεντρική διάταξη ταμπλό – κονσόλας, ενώ χειριστήρια έχουν τοποθετηθεί και στο τιμόνι που διαθέτει και μανέτες για τις αλλαγές ταχυτήτων στην περίπτωση του αυτόματου κιβώτιου 6 σχέσεων.
Εν συντομία…
Το νέο Saab 9-5 θα λανσαριστεί με πολλά μοτέρ. Βαρύτητα θα δοθεί στο 2.0 lt turbo – 220 hp σε προσθιοκίνητη και τετρακίνητη έκδοση. Για πρώτη φορά θα υπάρχει και κινητήρας 1.6 lt turbo – 180 hp, σε προσθιοκίνητη έκδοση, όπως και 2.8 lt V6 – 300 hp μόνο σε τετρακίνητη έκδοση (μοιράζει ηλεκτρονικά τη ροπή εμπρός – πίσω έχοντας ένα επιπλέον, οπίσθιο ηλεκτρονικό διαφορικό που δίνει μεγαλύτερη ροπή στον τροχό με την καλύτερη πρόσφυση). Εξάλλου, θα διατίθεται και ένας κινητήρας turbo πετρελαίου σε δύο εκδόσεις ισχύος 160 και 190 hp (διπλό turbo).
Το σύστημα διεύθυνσης είναι υδραυλικό, ενώ για την ασφάλεια φροντίζουν 6 αερόσακοι και ενεργά προσκέφαλα 3ης γενιάς. Στάνταρ είναι το σύστημα ευστάθειας, η εκκίνηση γίνεται με διακόπτη (όχι με κλειδί), ενώ μου άρεσε πολύ το σύστημα Head-Up Display που αντικατοπτρίζει μπροστά στο παρμπρίζ, στην πλευρά του οδηγού, όλες τις ενδείξεις (ταχύτητα, προειδοποιητικά μηνύματα, πλοήγηση κ.ά.) για να μην αποσπάται η προσοχή του από τον δρόμο.