Δύο ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα σε διαγωνισμό τεχνολογίας.
Εφθασε η στιγμή για τη διάκριση, μολονότι πολλοί πιστεύουν ότι και μόνο η συμμετοχή αξίζει. Η ομάδα NTUA Eco-Marathon του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και η ομάδα TUC Eco Racing του Πολυτεχνείου Κρήτης θα εκπροσωπήσουν φέτος τη χώρα μας, στην έβδομη χρονιά που συμμετέχει στο «Ευρωπαϊκό Μαραθώνιο Οικονομίας» της Shell, ο οποίος θα διεξαχθεί 6-7 Μαΐου στην πίστα Eurospeedway, στο Λάουσιτζ της Γερμανίας (έξω από τη Δρέσδη).
Το Ε.Μ.Π. με μια από τις πιο πλήρεις και καλά οργανωμένες ομάδες του θεσμού, με όχημα τον Προμηθέα, θα διαγωνιστεί για δεύτερη φορά. Το όχημα διαθέτει ηλεκτρικό κινητήρα και κυψέλη υδρογόνου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Θα συμμετάσχει στην κατηγορία Prototype, που επικεντρώνεται στη μείωση της οπισθέλκουσας δύναμης και στη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας τους, γεγονός εμφανές από τα φουτουριστικά και ιδιαίτερα αεροδυναμικά οχήματα.
Ο Μάνος Πολιούδης, συντονιστής και μέλος της ομάδας ανέφερε ότι επέλεξαν ένα ηλεκτρικό κινητήρα μόνιμων μαγνητών, λόγω της υψηλής ενεργειακής απόδοσης. Ως τεχνική λύση, επέτρεψε την εξοικονόμηση ενέργειας με τη χρήση κινητήρα τροχού (in-wheel motor), αλλά και με τη χρήση ανανεώσιμης μορφή ενέργειας, όπως το υδρογόνο, αποδεσμεύοντας την κίνηση από τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα.
Για τη λειτουργία του κινητήρα και τη συνεργασία με την κυψέλη υδρογόνου, χρειάστηκε ένα πολύπλοκο σύστημα ηλεκτρονικών. Οι φοιτητές μάλιστα έφτιαξαν δύο ώστε να έχουν ανταλλακτικό σε περίπτωση ανάγκης. Το μοτέρ δίνει ισχύ 160W σε κανονική λειτουργία, με 32 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα και 300W σε υπερφόρτιση με 50 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, θα μπορεί να καλύψει 1.100 χλμ. με υδρογόνο πίεσης 200 bar (5 γρ.) που ισοδυναμεί με ένα λίτρο βενζίνης. Υποστηρικτές της προσπάθειας είναι η Chevrolet Hellas, η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, η Tropical, το Υπουργείο Ανάπτυξης και η Laskaris Motors. Από την άλλη πλευρά, το Πολυτεχνείο Κρήτης, στην τρίτη του χρονιά με το όχημα ΕR10 και θα διαγωνιστεί στην κατηγορία Urban Concept με οχήματα που είναι πιο κοντά στα καθημερινά επιβατικά αυτοκίνητα.
Εχει σημαντική εμπειρία, ενώ αξιοποιεί κι αυτή ηλεκτρικό κινητήρα και κυψέλη υδρογόνου. Ο Χρόνης Σπανουδάκης, επικεφαλής της ομάδας δήλωσε ότι ελπίζει η σκληρή δουλειά και η καλή προετοιμασία να καταλήξουν σε διάκριση είτε στον κορυφαίο διαγωνισμό, είτε στους παράπλευρους διαγωνισμούς ασφάλειας και σχεδίασης που συμμετέχει η ομάδα τους.
Εν συντομία…
Στο 26ο «Ευρωπαϊκό Μαραθώνιο Οικονομίας» της Shell οι συνολικά 221 ομάδες από μαθητές και φοιτητές από 24 χώρες, είναι «υπ’ ατμόν» με κύριο στόχο να διανύσουν τη μεγαλύτερη δυνατή απόσταση με ένα λίτρο καυσίμου. Το ελληνικό ρεκόρ των 471 χλμ./λίτρο κατέχει από 2007 το τεχνικό λύκειο του Αιγάλεω, ενώ το διεθνές ρεκόρ έχει φθάσει στα 3.873 χλμ. με ένα μόνο λίτρο βενζίνης!
Για να αντιληφθείτε τι προσπάθεια καταβάλλουν οι Ελληνες με τα πενιχρά μέσα που έχουν. Ο σκοπός του θεσμού της Shell είναι να εμπνεύσει νέους σχεδιαστές και μηχανικούς από όλο τον κόσμο, ώστε να αναπτύξουν νέες τεχνολογίες για μια βιώσιμη κινητικότητα.
Ενθαρρύνει και ενισχύει τις καινοτόμες ιδέες σχετικά με την ενεργειακή αποδοτικότητα, ενώ στηρίζει τα τεχνολογικά ιδρύματα στην αναζήτηση ταλέντων για τα τεχνικά τους τμήματα, προωθώντας τη σταδιοδρομία και την καριέρα νέων μηχανικών παγκοσμίως.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής