Αποστολή στη Γενεύη Δημήτρης Μπαλής

Στο τέταρτο μέρος του αφιερώματος στην 80ή Διεθνή Εκθεση Αυτοκινήτου, δίνουμε περισσότερο χώρο σε πρωτότυπα μοντέλα, υπεραυτοκίνητα, με νέες τεχνολογίες οικολογικού χαρακτήρα. Είναι αλήθεια ότι η βιομηχανία αυτοκινήτου δίνει τα ρέστα της στην προσπάθεια περιορισμού της κατανάλωσης και κατά συνέπεια της ρύπανσης του περιβάλλοντος.

Το ζητούμενο είναι η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η καλύτερη εκμετάλλευση της ηλεκτρικής ενέργειας, η ανάπτυξη των κυψελών καυσίμου υδρογόνου, η λύση με το φυσικό αέριο. Το αυτοκίνητο θα πάψει να είναι ένα μέσο ρυπογόνο, θα απλουστεύσει τις μετακινήσεις αλλά δεν θα χαριστεί σε επιδόσεις.

Πολλές από τις εταιρείες παραγωγής σπορ και πολυτελών αυτοκινήτων έδωσαν πολύ καλά παραδείγματα. Ας τα παρακολουθήσουμε…

1. Lamborghini Gallardo Superleggera LP570

Το leggera σημαίνει ελαφριά, αλλά η νέα τετρακίνητη Gallardo έχει βαριά κληρονομιά. Φορά 5.2 lt κινητήρα διάταξης V10 στις 90 μοίρες, με ισχύ 570 ίππους στις 8.000 σ.α.λ. και ροπή 540 Nm στις 6.500 σ.α.λ.


2. Hispano Suiza

Η ισπανο-ελβετική εταιρεία επανήλθε δριμύτερη στην έκθεση της Γενεύης με ένα χαμηλό (1,25 μ. ύψος) υπεραυτοκίνητο υβριδικής τεχνολογίας. Το Hispano Suiza διαθέτει σασί αλουμινίου και αμάξωμα από ανθρακονήματα. Είναι ελαφρύ αλλά ταυτόχρονα ανθεκτικό. Φορά στο πίσω μέρος έναν κινητήρα βενζίνης 5.2 lt FSI V10 ισχύος 750 hp με 700 Nm ροπής, ο οποίος ενισχύεται από δύο ηλεκτρικά μοτέρ.

Το ένα είναι πίσω και το άλλο βρίσκεται τοποθετημένο μπροστά, λειτουργεί ανεξάρτητα και αποδίδει 150 hp. Ετσι, όταν χρειάζεται η συνολική ισχύς εκτοξεύεται στους 900 hp. Στην πόλη με χαμηλές ταχύτητες, το μοντέλο κινείται ηλεκτρικά, χωρίς να εκπέμπει ρύπους, μόνο από το ηλεκτρικό μοτέρ. Όταν όμως λειτουργεί ο κινητήρας βενζίνης έχει μέση εκπομπή 348 γρ./χλμ. διοξειδίου του άνθρακα.

Το τετρακίνητο μοντέλο διαθέτει κιβώτιο 6 σχέσεων με αυτόματες ή χειροκίνητες αλλαγές ή και από το τιμόνι. Επιταχύνει σε μόλις 3,4 δευτ. στα 0-100 χλμ./ώρα, με τελική ταχύτητα 330 χλμ./ώρα. Δέρμα και αλουμίνιο συνθέτουν το διθέσιο κοκπιτ. Στην Ελβετία η τιμή κτήσης ανέρχεται στα 700.000 ευρώ.

3. Peugeot SR1

Το μέλλον, με πιο ισχυρό χαρακτήρα και περιβαλλοντικό προσανατολισμό. Το SR1 έχει σκληρή αναδιπλούμενη οροφή που μετατρέπει το θαυμάσιο Coupe σε ονειρώδες Cabriolet. Τριθέσιο με την πίσω θέση κεντρικά τοποθετημένη, με φυσικά υλικά στη καμπίνα από δέρμα και ξύλο, νίκελ και σατινέ χρώμιο, πίνακα με αναλογικά και ψηφιακά όργανα. Το πρωτότυπο μοντέλο εφοδιάζεται με υβριδική τεχνολογία: μπροστά έχει turbo βενζινοκινητήρα 1.6 lt - 218 hp, με ροπή 280 Nm (με υπερπλήρωση γίνονται 300 Nm) και πίσω ηλεκτρικό μοτέρ ισχύος 95 hp με ροπή 102 Nm (με υπερπλήρωση φθάνουν τα 178 Nm).

Κινούμενο μόνο ηλεκτρικά στις χαμηλές ταχύτητες, δεν εκπέμπει καθόλου ρύπους. Οταν εμπλέκεται και ο κινητήρας βενζίνης, η μέση κατανάλωση είναι 4,9 λίτρα ανά 100 χλμ., και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα 119 γρ./χλμ. Συνολική ισχύς 313 hp, επιτάχυνση 4,7 δευτ. στα 0-100 χλμ./ώρα και τελική ταχύτητα 250 χλμ./ώρα. Τετρακίνητο με τη γωνία περιστροφής των πίσω τροχών να ελέγχεται σύμφωνα με την ταχύτητα του αυτοκινήτου.

Ελαφριά αλλά ανθεκτική κατασκευή (1.525 κιλά μαζί με το φορτίο καυσίμου), μονοκόμματο αμάξωμα και σωληνωτό πλαίσιο πάνω στο οποίο στηρίζονται τα μηχανικά μέρη και η ανάρτηση με διπλά ψαλίδια και ανεξάρτητους άξονες εμπρός και πίσω.

4. Ferrari Vettura Laboratorio Kers HY

Για πρώτη ορά στην ιστορία της η Ferrari παρουσίασε έστω και πρωτότυπη μια υβριδική έκδοση. Πέρυσι χρησιμοποίησε στη Φόρμουλα 1 το σύστημα ανάκτησης κινητικής ενέργειας KERS, που μπορεί να μην της απέφερε παρά μόνο μία νίκη, εντούτοις της χάρισε τεχνογνωσία. Ετσι, πάνω σε μια 599 GTB Fiorano τοποθέτησε το σύστημα αυτό που μετατρέπει την ενέργεια από την πέδηση (θερμική) σε κινητική, μειώνοντας κατά 35% κατανάλωση.

Το υβριδικό σύστημα αποτελείται από V12 κινητήρα βενζίνης 6.0 lt - 620 hp με 608 Nm ροπής, και από ηλεκτρικό μοτέρ στον πίσω άξονα που προσθέτει ακόμα 100 ίππους με 137 Nm. Πίσω είναι και το κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη από την F1. Οι μηχανικοί έκαναν πολλή καλή δουλειά στην κατανομή του βάρους, διότι εκεί βρίσκεται το μυστικό ενός υβριδικού αλλά και γρήγορου μοντέλου.

5. BMW Concept 5 Series Active Hybrid

Μαζί με τη νέα Σειρά 5 Sedan η BMW παρουσίασε και την υβριδική πρωτότυπη εκδοχή του μοντέλου. Η γερμανική μάρκα έχοντας τεχνογνωσία από τις αντίστοιχες εκδόσεις ActiveHybrid X6 και ActiveHybrid 7, για πρώτη φορά συνδυάζει στο 5 Series Active Hybrid έναν εν σειρά εξακύλινδρο κινητήρα βενζίνης διπλού turbo, με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων και ηλεκτροκινητήρα (μαζεύει ενέργεια από το σύστημα πέδησης) που ενισχύει τον βενζίνης, ή κινεί μόνο ηλεκτρικά το αυτοκίνητο μέσα στην πόλη χωρίς να εκπέμπει ρύπους.

Παράλληλα, διατίθεται σύστημα Auto Start Stop για τον κινητήρα (σβήνει και ανάβει αυτόματα σε στάση). Με όλα αυτά η κατανάλωση και οι εκπομπές ρύπων, μειώνονται κατά 10%.

6. Citroen DS3 Racing

Με 5 τίτλους κατασκευαστών και 6 τίτλους οδηγών στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, η Citroen του χρόνου δεν θα χρησιμοποιεί, λόγω αλλαγής κανονισμών, το τωρινό C4 WRC αλλά το νέο DS3 WRC που θα βασίζεται το μοντέλο παραγωγής που οδήγησα πρόσφατα στο Παρίσι κι έρχεται στην αγορά (και στην Ελλάδα) τον Απρίλιο.

Το νέο DS3 είναι πολύ σπορ, αλλά για όσους θέλουν κάτι παραπάνω η γαλλική μάρκα παρουσίασε στη Γενεύη το πρωτότυπο DS3 Racing με επενδύσεις από ανθρακονήματα, ειδική επεξεργασία στο κάτω μέρος του αμαξώματος, και τροχούς 18 ιντσών. Η αγωνιστική ομάδα εκτόξευσε την ισχύ του κινητήρα 1.6 lt στους 200 ίππους, ενώ προχώρησε σε εκτεταμένη εξέλιξη του πλαισίου και του συστήματος μετάδοσης.

7. Honda EV-N
Μετά την έκθεση του Τόκιο, κάνει ευρωπαϊκό ντεμπούτο στη Γενεύη. Το EV-N είναι ένα ηλεκτροκίνητο πρωτότυπο όχημα μπαταρίας, που θυμίζει το μικροσκοπικό του 1967, αυτοκίνητο πόλης N360. Οι σχεδιαστές ενσωμάτωσαν τα ηλιακά πάνελ της Honda στην οροφή, για τη φόρτισή του όταν είναι παρκαρισμένο.

Δύο ηλεκτρικά μονόκυκλα U3-X της Honda είναι προσαρτημένα στο εσωτερικό κάθε πόρτας. Το δίθυρο EV-N λειτουργεί με μπαταρία ιόντων λιθίου και ένα μικρό ηλεκτροκινητήρα για χρήση κυρίως στην πόλη.

8. Hyundai i-Flow

Σε αυτό θα βασίζεται το i40, το νέο μεσαίο μοντέλο της κορεατικής φίρμας. Το πρωτότυπο έχει μήκος 4,78 μ. και τεράστιο μεταξόνιο 2,8 μ. Είναι υβριδικό, με κινητήρα turbo πετρελαίου 1.7 lt, ηλεκτροκινητήρα που μετατρέπει τη θερμική ενέργεια της πέδησης σε ηλεκτρική και την αποθηκεύει σε μπαταρίες λιθίου.

Μέσω ημιαυτόματου κιβωτίου έξι σχέσεων διπλού συμπλέκτη η κίνηση μεταδίδεται στους μπρoστινούς τροχούς. Επιτυγχάνει μέση κατανάλωση 3 λίτρα/100 χλμ. και εκπέμπει μόλις 85 γρ./χλμ. διοξειδίου του άνθρακα. Στην παραγωγή αναμένεται σύντομα με πλειάδα κινητήρων: βενζίνης 1.6 lt turbo, 2.0 lt και πετρελαίου 2.0 lt και 2.2 lt.

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube