Σε συνέχεια όσων ανέφερα προχθές σχετικά με τις προγραμματικές δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Δημήτρη Ρέππα, περί μείωσης του ποσοστού που λαμβάνει το Δημόσιο από τα διόδια ώστε να μειωθεί η συνολική τιμή, σήμερα θα αναφερθώ στις υπόλοιπες, πλην της σύμβασης παραχώρησης για την Ολυμπία Οδό (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα) με την οποία ασχολήθηκα χθες.

Για την εταιρεία Μωρέας (κατασκευή, εκμετάλλευση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου Κόριθνος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο - Σπάρτη), η οποία επίσης βρίσκεται υπό καθεστώς σύμβασης παραχώρησης για 30 χρόνια από τις 3 Μαρτίου του 2008, τα έσοδα από τα διόδια πηγαίνουν μόνο στην εταιρεία, η οποία βέβαια καταβάλλει το ΦΠΑ στο Δημόσιο. Σύμφωνα με τη σύμβαση, αν υπάρχει σε βάθος χρόνου μειωμένη από την προβλεπόμενη κίνηση, το Δημόσιο θα καταβάλει στην εταιρεία σταδιακά περίπου 130 εκατ. ευρώ για τα λειτουργικά έξοδα.

Αν όμως, που είναι και το πλέον σίγουρο, η κίνηση αυξηθεί και υπάρξουν κέρδη, τότε ύστερα από ορισμένα χρόνια το μεγαλύτερο μέρος των κερδών θα πάει στο Δημόσιο και το υπόλοιπο θα το κρατήσει η εταιρεία μέχρι τη λήξη της σύμβασης για να καλύψει τις λειτουργικές ανάγκες.

Οσον αφορά με την Αττική Οδό, της οποίας ή σύμβαση είναι παλιά, από το 1996, δεν υπάρχει όφελος από τα διόδια για το Δημόσιο, πέραν βέβαια του ΦΠΑ. Προβλέπεται επίσης ότι εφόσον η εταιρεία εξασφαλίσει νωρίτερα από τη λήξη της σύμβασης τα ποσά κέρδους, μπορεί να παραδώσει ορισμένα χρόνια νωρίτερα στο Δημόσιο το έργο.

Για τη Γέφυρα Α.Ε. της ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου, όπου επίσης υπάρχουν διόδια, ισχύει σύμβαση παραχώρησης από το 2004 και για 35 χρόνια. Το κόστος του έργου έφθασε στα 800 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση του Δημοσίου από χρήματα της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης) αγγίζει το 50%, 40% προέρχεται από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και 10% από χρήματα της εταιρείας.

Αν η Γέφυρα Α.Ε. αποκομίσει νωρίτερα το 10% συν ακόμα 11,5% (επιστροφή στην επένδυση), τότε θα παραδώσει νωρίτερα το έργο στο Δημόσιο. Τώρα, σχετικά με την εταιρεία Νέα Οδός, τμήμα Μεταμόρφωση - Σκάρφεια του ΠΑΘΕ και αυτοκινητόδρομος Αντίρριο - Ιωάννινα ή Ιόνια Οδός, ισχύει κάτι διαφορετικό. Το συνολικό κόστος του έργου είναι περίπου 1,4 δισ. ευρώ.

Το ελληνικό Δημόσιο καλύπτει 165 εκατ. ευρώ και η Ε.Ε. άλλα τόσα. Βάσει της σύμβασης, από τον 6ο χρόνο (2013, όταν δηλαδή θα έχει ολοκληρωθεί το κατασκευαστικό αντικείμενο) έως και τον 30ό (όταν τελειώνει η παραχώρηση) στο Δημόσιο καταλήγει περίπου το 90% των εσόδων από τα διόδια!

Αν το Δημόσιο εισέπραττε μικρότερα ποσά, τότε τα διόδια θα ήταν χαμηλότερα, αλλά επειδή απαιτούνται χρήματα της εταιρείας για την κατασκευή των έργων, είναι αναπόφευκτο τα διόδια να είναι σε ψηλότερα επίπεδα στην προ της παραχώρησης εποχή. Εγκειται λοιπόν στο Δημόσιο να αποφασίσει αν θα μειώσει και για ποιο χρονικό διάστημα το ποσοστό που λαμβάνει (και είναι πολύ) ώστε να μειωθεί η συνολική τιμή των διοδίων.

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube