Θα πρέπει να συνηθίζουμε στην ιδέα ότι στο εξής ολοένα και περισσότερα περιβαλλοντικά συμβατά οχήματα θα κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά. Το πετρέλαιο έχει ημερομηνία λήξεως (κοντά στα 50 χρόνια) γι’ αυτό οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν ρίξει την προσοχή της στην ανάπτυξη τεχνολογικών εφαρμογών βασισμένων σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Τα τελευταία χρόνια η υβριδική τεχνολογία δίνει λύσεις με αυτοκίνητα παραγωγής που συνδυάζουν κινητήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνης) και ηλεκτροκινητήρα. Της μόδας στο εξής, κυρίως για αστικές μετακινήσεις- θα γίνουν τα μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είτε μετατρέπουν την κινητική ενέργεια μέσω των συστημάτων πέδησης (φρενάρισμα) σε ηλεκτρική, είτε φορτίζονται κιόλας από κοινές πρίζες.
Όμως υπάρχει το ερώτημα από θα πού παράγεται η ηλεκτρική ενέργεια που θα καταναλώνεται. Διότι αν παράγεται από λιθάνθρακα δεν κερδίζουμε τίποτα. Μόνο αν είναι αιολική, ηλιακή ή υδροϋλεκτρική τότε συμφέρει περιβαλλοντικά. Η πλέον οικολογική λύση είναι πάντως το υδρογόνο που δεν εκπέμπει καθόλου ρύπους παρά μόνο υδρατμούς. Διάφορες εταιρείες έχουν προχωρήσει σε πειραματικά μοντέλα με την Opel και το Hydrogen4 να πραγματοποιεί δοκιμές με δεκάδες αυτοκίνητα σε Η.Π.Α. και Ευρώπη.
Κάτι ανάλογο επιχειρεί τώρα και η Honda, η οποία ωστόσο έχει πλούσια περιβαλλοντικά παράδοση με τα υβριδικά: Civic Hybrid και πιο πρόσφατα το Insight. Η ιαπωνική μάρκα παρουσίασε προ ημερών στη Γερμανία το FCX Clarity με τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου. Ένα πεντάθυρο και πενταθέσιο μοντέλο που ήδη δοκιμάζεται στις Η.Π.Α. από καιρό με 20 αυτοκίνητα στους δρόμους, ενώ άλλα 15 κυκλοφορούν πιλοτικά στην Ιαπωνία.
Στην Ευρώπη η Honda έφερε 2 για δοκιμές. Στη γηραιά ήπειρο αυτή τη στιγμή υπάρχουν μόνο 35 σταθμοί ανεφοδιασμού, κυρίως για άλλες κατηγορίες οχημάτων, γι’ αυτό και είναι δύσκολο ακόμα το εγχείρημα των δοκιμών. Ωστόσο η μάρκα δείχνει να είναι κοντά στην παραγωγή του εν λόγω μοντέλου, μολονότι η μαζική παραγωγή για πωλήσεις αργεί ακόμα. Ισως προλάβουμε όμως πριν από τα μέσα της επόμενης δεκαετίας, εφόσον «σφίξουν τα γάλατα» του περιβάλλοντος, να δούμε υδρογονοκίνητα προς πώληση.
Το FCX Clarity διαθέτει ρεζερβουάρ για 171 συμπιεσμένου υδρογόνου, χαρίζοντας αυτονομία κίνησης 460 χλμ. μέχρι τον ανεφοδιασμό που διαρκεί μόλις 4 λεπτά. Το υδρογόνο διασπάται από το οξυγόνο και τους ηλεκτρολύτες (μεμβράνες) και μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια, εκπέμποντας για τη διαδικασία αυτή μόνο υδρατμούς (νερό).
Εν συντομία…
Η ηλεκτρική ενέργεια συσσωρεύεται σε μπαταρίες λιθίου που με τη σειρά της τροφοδοτεί τον ηλεκτρικό κινητήρα για να κινήσει το βάρους 1.625 κιλών όχημα με την ισχύ των 134 ίππων και των 256 Nm ροπής. Παράλληλα, ο ηλεκτρικός κινητήρας σε κάθε φρενάρισμα γίνεται γεννήτρια.
Ανακτά κινητική ενέργεια, τη μετατρέπει σε ηλεκτρική και την αποθηκεύει στις μπαταρίες για να τις φορτίσει εκ νέου. Αυτό το σύστημα διαθέτουν και τα υβριδικά αυτοκίνητα και είναι ίδιο με το σύστημα KERS που χρησιμοποίησαν φέτος πιλοτικά ορισμένες ομάδες της Φόρμουλα 1 (Ferrari, McLaren, Renault, BMW Sauber).
Όπως γίνεται αντιληπτό, όλα τα συστήματα του μοντέλου είναι ηλεκτρικά (και το τιμόνι). Χαρακτηριστική είναι επίσης η αθόρυβη λειτουργία των συστημάτων αλλά και του αυτοκινήτου, που ξεχωρίζει για την πολλή καλή αεροδυναμική και την εν γένει καλή συμπεριφορά στο δρόμο.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής