Με αφορμή τη Διεθνή Εκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης που βρίσκεται σε εξέλιξη, αξίζει να σημειώσουμε ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι μακράν μπροστά από τους αντίστοιχους αμερικανικούς και κινεζικούς ομίλους όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος. Βέβαια, μαζί με τους Ευρωπαίους συντάσσονται εδώ και χρόνια οι Ιάπωνες (πρωτοπόροι) αλλά και οι Κορεάτες, οι οποίοι άλλωστε διαθέτουν κέντρα σχεδίασης και εργοστάσια στη γηραιά ήπειρο.

Επειδή, λοιπόν, η φετινή έκθεση αυτοκινήτου μάς δίνει την αφορμή να ασχοληθούμε περισσότερο με πραγματικά πράσινα άλογα, αξίζει να σημειώσουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει υιοθετήσει εδώ και χρόνια τα 140 γρ./χλμ. εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, οδεύει προς τα 130 και σε ένα-δύο χρόνια θα φθάσουμε στα 120 γρ./χλμ. Αυτό το νούμερο πρέπει να πετύχει ο κάθε όμιλος, ως μέσο όρο για τα αυτοκίνητα που διαθέτει.

Δηλαδή μπορεί ορισμένα μικρά αυτοκίνητα με τρικύλινδρους κινητήρες να εκπέμπουν κάτω από τα 100 γρ./χλμ. και άλλα με turbo V8 πάνω από 240 γρ./χλμ., εντούτοις, από τη στιγμή που τα μικρά είναι πολλά περισσότερα από τα μεγάλου κυβισμού, μειώνεται ο μέσος όρος εκπομπών. Ολοι, λοιπόν, οι Ευρωπαίοι, οι Ιάπωνες αλλά και οι Κορεάτες κατασκευαστές έχουν μπει στη διαδικασία δραστικών περιορισμών των ρύπων.

Από τη μια έχουμε turbo κινητήρες μικρού κυβισμού (από 1.2 lt) να αποδίδουν υψηλή ισχύ, αλλά να καταναλώνουν πολύ λιγότερο καύσιμο, κι από την άλλη ολοένα και περισσότερα υβριδικά αλλά και αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα να παρουσιάζονται. Αντίθετα, στην Αμερική αλλά και στην Κίνα, δύο χώρες που δεν έχουν υπογράψει τη συμφωνία του Κιότο για το περιβάλλον, οι τεχνολογικές βελτιώσεις δεν είναι στο βαθμό που θα έπρεπε.

Και να αναλογιστεί κανείς ότι στην Κίνα οι πωλήσεις αυτοκίνητων αυξάνονται με ραγδαίο ρυθμό, μια και το βιοτικό επίπεδο αναβαθμίζεται. Οσα αυτοκίνητα πωλούνται κάθε χρόνο στην Ευρώπη (περίπου 15 εκατ.) άλλα τόσα και παραπάνω διατίθενται στην Κίνα. Ομως εκεί οι κινητήρες είναι Euro 2 και 3 όσον αφορά τους ρύπους, τη στιγμή που στην Ευρώπη έχουμε τώρα Euro 5.

Στις ΗΠΑ η αύξηση της τιμής των υγρών καυσίμων (μολονότι εκεί πουλάνε με το γαλόνι και όχι με το λίτρο) οδήγησε πολλούς καταναλωτές σε μικρά αυτοκίνητα, κυρίως εισαγωγής, ενώ μέχρι πρόσφατα έκαναν θραύση στις πωλήσεις τα εγχώρια θηρία μεγάλου κυβισμού.

Εν κατακλείδι, αν δεν αλλάξουν τακτική ΗΠΑ και Κίνα, Ευρώπη, Ιαπωνία και Κορέα δεν φθάνουν για να σώσουν τον πλανήτη. Ούτε μπορούμε να ισχυριστούμε ότι ο αέρας πάνω από την Ευρώπη θα είναι καθαρός ή θα περιοριστεί εδώ το φαινόμενο του θερμοκηπίου κι αλλού ας κάνουν ό,τι θέλουν.

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube