Απ' ό,τι φαίνεται μέχρι τώρα, η πιο ενδιαφέρουσα εξέλιξη στην Πρέμιερ Λιγκ αυτή τη χρονιά θα αφορά την προσπάθεια της Μάντσεστερ Σίτι να σπάσει την παραδοσιακή τετράδα των «μεγάλων». Το Σάββατο νίκησε την Αρσεναλ, που θα έπρεπε να παλέψει περισσότερο ένα κρίσιμο παιχνίδι που ήρθε αρκετά νωρίς. Η Αρσεναλ, έτσι, έκανε δεύτερη συνεχόμενη ήττα σε παιχνίδι με κάποιον από τους ανταγωνιστές της, ας πούμε για τις τέσσερις θέσεις του Τσάμπιονς Λιγκ. Ο Βενγκέρ ξέρει πολύ καλά το υλικό του και τις ελλείψεις του και μένει να δούμε τι θα μηχανευτεί για να μπαλώσει τις τρύπες στην άμυνα. Η Σίτι έχει κάνει με εμφατικό τρόπο μια δήλωση φιλοδοξιών και το παραδοσιακό ντέρμπι του Μάντσεστερ αυτή τη βδομάδα θα είναι καθοριστικό για να μας αποκαλύψει τις δυνατότητές της. Αν δεν χάσει ή αν κερδίσει θα πρέπει να την πάρουν όλοι στα σοβαρά, όχι για το πρωτάθλημα, αλλά κατ’ αρχάς για μια θέση από αυτές που οδηγούν στο Τσαμπιονς Λιγκ.
Φυσικά, το ντέρμπι του Σαββάτου δεν θα είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, αφού η Γιουνάιτεντ αρχίζει σιγά σιγά να καλύπτει κάπως το κενό του Ρονάλντο. Αλλωστε, δεν ήταν ποτέ η ομάδα του ενός ποδοσφαιριστή, όπως έδειξε και η εμφάνισή της στο παιχνίδι με την Τότεναμ. Βρέθηκε πίσω στο σκορ, αλλά με την ποιότητα και το μέταλλο που έχουν οι μεγάλοι σύλλογοι καθάρισε το παιχνίδι. Οταν στις αρχές αυτής της αγωνιστικής περιόδου -και με ολοκληρωμένες τις μεταγραφικές κινήσεις των ομάδων- κάναμε τις εκτιμήσεις για τη δυναμική των ομάδων της Πρέμιερ Λιγκ, η Λίβερπουλ έμοιαζε να είναι ο πιο αδύναμος κρίκος της παρέας των ισχυρών. Και αυτή η εκτίμηση βασιζόταν στα πολύ σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι Αμερικανοί ιδιοκτήτες της, με αποτέλεσμα να επαναδιαπραγματευτούν τους όρους του δανείου που είχαν πάρει για να αγοράσουν την ομάδα και να μην κάνουν μεταγραφές. Αντίθετα, πούλησαν ποδοσφαιριστές και έδωσαν πολλούς δανεικούς για να ελαφρύνουν το πολύ φορτωμένο τους ρόστερ. Ολα αυτά ίσχυαν μέχρι χθες, που η Λίβερπουλ ανακοίνωσε τον νέο της χορηγό στη φανέλα.
Τη διεθνή τράπεζα Standard Chartered, που έχει έδρα το Λονδίνο και η οποία προθυμοποιήθηκε να δώσει ένα ποσό 80 εκατομμυρίων στερλινών για τα επόμενα 4 χρόνια. Ποσό που είναι ανάλογο εκείνου που εισπράττει η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ από τη συμφωνία της με την Aon και η οποία είχε θεωρηθεί η μεγαλύτερη συμφωνία για διαφήμιση στη φανέλα ευρωπαϊκής ομάδας. Η νέα χορηγική συμφωνία της Λίβερπουλ τερματίζει τη 17χρονη σχέση της με την Κάρλσμπεργκ. Ετσι, είναι δεδομένο ότι ο Μπενίτεθ θα έχει χρήματα για μεταγραφές και η ομάδα θα μπορέσει να ενισχυθεί στις μεταγραφές του Ιανουαρίου. Το ερώτημα είναι αν με το ρόστερ που τώρα έχει η Λίβερπουλ θα μπορέσει να μείνει μέσα στην κούρσα για την τετράδα μέχρι τότε και φυσικά αν θα μπορέσει να καθαρίσει και την πρόκριση στους «16» του Τσάμπιονς Λιγκ. Μια πρόκριση που είναι και θέμα γοήτρου και οικονομικό.
Πέρα όμως από τα ευχάριστα νέα που έφερε η νέα συμφωνία για τη διαφήμιση στη φανέλα, υπάρχουν και κάποιες άλλες παράλληλες οικονομικές εξελίξεις, που μπορεί να βελτιώσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τις οικονομικές δυνατότητες της Λίβερπουλ. Τόσο που υπάρχει το ενδεχόμενο να αναθεωρήσει τα σχέδιά της για την ανέγερση του νέου της γηπέδου, που μετατέθηκαν για μία τετραετία. Ο Τζίλετ, ο ένας από τους δύο Αμερικανούς ιδιοκτήτες της Λίβερπουλ, είναι πολύ κοντά σε μια συμφωνία πώλησης της ομάδας χόκεϊ που έχει, τους Montreal Canadiens, αντί του ποσού των 500 εκατομμυρίων δολαρίων περίπου. Η συμφωνία λέγεται ότι έχει ολοκληρωθεί, αλλά πρέπει να εγκριθεί από την καναδική ομοσπονδία χόκεϊ. Δεν αποκλείεται, λοιπόν, η Λίβερπουλ να μπορέσει να περιορίσει το χρέος της και παράλληλα να κάνει και ένα ακόμη μεγαλύτερο επενδυτικό άνοιγμα με την κατασκευή ενός νέου και σύγχρονου γηπέδου.
Οι βαθιές τσέπες γεμίζουν περισσότερο
Η αλήθεια είναι ότι το είχαμε υποψιαστεί. Αλλωστε, αυτό είχε γίνει φανερό την τελευταία τριετία. Ποιο; Οτι οι ισχυροί, με βάση τη λίστα της Deloitte & Touch, είναι αυτοί που ωφελούνται περισσότερο από τα χρήματα που μοιράζει η ΟΥΕΦΑ στο Τσάμπιονς Λιγκ. Αυτός ήταν ένας από τους λόγους φυσικά που οδήγησαν την ΟΥΕΦΑ στην αναμόρφωση του Γιουρόπα Καπ, ώστε τα χρήματα να μοιράζονται σε περισσότερες ομάδες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μπορεί να γίνει εφικτό το κλείσιμο της οικονομικής απόστασης. Οι μεγάλοι σύλλογοι έχουν μεγαλύτερη πελατειακή βάση, καλύτερη πρόσβαση σε μεγάλες αγορές, μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα και συνακόλουθα μπορούν να εξασφαλίσουν συμφωνίες διαφημιστικές και χορηγικές με πολύ περισσότερα χρήματα.
Και μην ξεχνάτε ότι το μέγεθος και ο τζίρος παίζουν ρόλο όταν πηγαίνεις στις τράπεζες ζητώντας δάνειο. Σύμφωνα με μια μελέτη που εκπόνησε η ιταλική εταιρεία συμβούλων αθλητικής επιχειρηματικότητας Stage up και της οποίας τα σπουδαιότερα σημεία «διέρρευσαν» στο πρακτορείο Reuters, η ΟΥΕΦΑ την τελευταία εξαετία μοίρασε κάτι περισσότερο από 3 δισ. ευρώ σε 70 συλλόγους που πήραν μέρος στη διοργάνωση του Τσάμπιονς Λιγκ. Το αξιοσημείωτο συμπέρασμα της μελέτης αφορά τα έσοδα των αγγλικών συλλόγων από τη διοργάνωση. Οι συντάκτες της έρευνας υπολόγισαν ότι ο κάθε αγγλικός σύλλογος που πήρε μέρος έβαλε στο ταμείο του 160 εκατομμύρια ευρώ περίπου, κατά μέσο όρο, την τελευταία εξαετία. Μάλιστα, οι αγγλικές ομάδες υπολογίζεται ότι κέρδισαν τέσσερις φορές περισσότερα απ’ όσα οι ισπανικές ομάδες.
Από τις ομάδες που πήραν μέρος, εκείνη που εισέπραξε τα περισσότερα από τα πριμ της ΟΥΕΦΑ τα τελευταία έξι χρόνια είναι η Τσέλσι, που μάζεψε 184 εκατομμύρια ευρώ, στη δεύτερη και τρίτη θέση βρίσκονται η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και η Αρσεναλ αντίστοιχα, στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Λιόν, με πέμπτη τη Λίβερπουλ, που εισέπραξε τα λιγότερα από τις άλλες αγγλικές ομάδες, βάζοντας στο ταμείο της 131 εκατομμύρια ευρώ. Από τη μελέτη των στοιχείων της έρευνας, πάντως, προκύπτει πως οι Αγγλοι εισπράττουν τα περισσότερα γιατί, έχοντας για χρόνια την καλύτερη συμφωνία πώλησης τηλεοπτικών δικαιωμάτων, έχουν τα μεγαλύτερα έσοδα και έχουν ήδη ισχυροποιηθεί αγωνιστικά ώστε να φτάνουν μακριά στη διοργάνωση.
Καθρεφτάκια για ιθαγενείς
Οσο προχωρά η προεκλογική περίοδος όλο και πιο πολύ αυτά που ακούγονται από τους δύο μεγάλους «μονομάχους» θα θυμίζουν την πρακτική των Ισπανών κονκισταδόρων, που έδιναν στους ιθαγενείς του νέου κόσμου χάντρες και καθρεφτάκια με αντάλλαγμα χρυσάφι και πολύτιμους λίθους, εκμεταλλευόμενοι την άγνοιά τους. Ο απερχόμενος πρωθυπουργός κάνει ανέξοδη επίδειξη «ειλικρίνειας» ενημερώνοντάς μας ότι, αν εκλεγεί, το επόμενο χρονικό διάστημα είναι υποχρεωμένος να πάρει σκληρά μέτρα για να σωθεί η οικονομική κατάσταση. Για την οποία έχει σοβαρές ευθύνες που έχει «ξεχάσει», όπως και την ειλκρίνειά του, όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα.
Από την άλλη, ο επίδοξος πρωθυπουργός υπόσχεται αυξήσεις πάνω από τον πληθωρισμό –που δεν είναι ούτε 0,5%- και στο ερώτημα «πού θα βρείτε τα χρήματα», η απάντηση είναι «το ερώτημα δεν είναι πού θα βρω τα λεφτά, αλλά πού θα τα δώσω». Αλλα λόγια να αγαπιόμαστε δηλαδή, μια και το ουσιώδες πρέπει να το κρύψουμε. Ας δώσουμε πράσινα οράματα και καθρεφτάκια με χάντρες για να παραπλανήσουμε τους ιθαγενείς και μετά θα κάνουμε ό,τι κι οι άλλοι, προς όφελος εκείνων που -όπως και με τους άλλους- θα είναι ωφελημένοι από τις πολιτικές του επιλογές.