Μολονότι η αγορά των υβριδικών αυτοκινήτων, αυτών δηλαδή που χρησιμοποιούν συνδυασμό κινητήρα βενζίνης με ηλεκτροκινητήρα (Toyota, Lexus, Honda), είναι αρκετά μικρή στην Ελλάδα, κάτω του 1% στις συνολικές πωλήσεις, εντούτοις την τελευταία πενταετία παρατηρείται ραγδαία αύξηση των πωλήσεων.
Από τα 117 αυτοκίνητα του 2005, φθάσαμε αισίως στα 2.337 το 2008 και φέτος, παρά το γεγονός ότι η πτώση γενικά των πωλήσεων είναι της τάξης του 35% (το πρώτο εξάμηνο), εντούτοις με τα νέα υβριδικά μοντέλα αναμένεται να υπάρξει μεγάλο ενδιαφέρον των αγοραστών.
Το πόσο ακριβώς θα το διαπιστώσουμε εν καιρώ. H Toyota, η οποία πρωτοστάτησε ώστε τα υβριδικά αυτοκίνητα να απαλλαγούν από τέλη ταξινόμησης, τέλη κυκλοφορίας αλλά και από το μέτρο της απαγόρευσης εισόδου στο δακτύλιο, παρουσίασε την 3η γενιά του Prius, που ως όνομα πλέον είναι ευρύτερα γνωστό και συνώνυμο της υβριδικής τεχνολογίας.
Το νέο μοντέλο αισθητικά παραπέμπει πάρα πολύ στο αντίστοιχο 5θυρο υβριδικό Honda Insight, το οποίο παρουσιάστηκε στις αρχές του χρόνου, φέτος. Αν κάποιος δει τα δύο αυτοκίνητα στο πλάι, είναι δύσκολο να τα ξεχωρίσει, διότι διαθέτουν ίδια καμπύλη οροφής και τελείωμα στο πίσω μέρος, μια και αποδείχθηκε ότι αυτό το σχήμα είναι αεροδυναμικά το καλύτερο δυνατό, για τη συγκεκριμένη κατηγορία αυτοκινήτων.
Επίσης, στο πίσω μέρος και τα δύο αυτοκίνητα διαθέτουν ενσωματωμένη αεροτομή που χωρίζει το γυάλινο τμήμα του πίσω παρμπρίζ με την πόρτα στα δύο. Ουσιαστικά διαφέρουν στα φωτιστικά σώματα, εμπρός και πίσω και βέβαια στη μάσκα. Στο Prius είναι αρκετά μικρή, ενώ η ανάποδη τραπεζοειδής εισαγωγή αέρα δίνει σαφώς πιο σπορτίφ χαρακτήρα, έναντι του Insight.
Στην καμπίνα, το κοκπιτ παραμένει κάπως συντηρητικό, με κεντρικά τοποθετημένο πίνακα οργάνων για όλες τις ενδείξεις λειτουργίας του αυτοκινήτου. Στην κονσόλα, που εκτείνεται μέχρι ανάμεσα στα καθίσματα, υπάρχει μεγάλη οθόνη πολλαπλών ενδείξεων (και του υβριδικού συστήματος), με πληθώρα διακοπών εκατέρωθεν και το μικρό λεβιέ του κιβωτίου ταχυτήτων (συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων) ψηλά τοποθετημένο.
Το τιμόνι τεσσάρων αχτίνων περίτεχνης σχεδίασης, φέρει χειριστήρια για το ηχοσύστημα και το τηλέφωνο. Πέντε ενήλικες κανονικών διαστάσεων κάθονται άνετα με αξιόλογο χώρο αποσκευών (445 λίτρα). Τιμή από 26.650 ευρώ με εξοπλισμό: 7 αερόσακους, ABS, κατανομή πέδησης, ενεργά προσκέφαλα, ηλεκτρικές ευκολίες (παράθυρα, κλειδαριές, καθρέπτες), κλιματισμός κ.α.
Εν συντομία…
Το νέο Prius εφοδιάζεται με κινητήρα βενζίνης 1.8 lt – 98hp (1.5 lt το προηγούμενο), που συνδυάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες. Ο ένας, 80hp, συμπληρώνει τον κινητήρα βενζίνης, αλλά η συνδυασμένη ισχύς φθάνει τους 136hp.
Μέχρι ταχύτητα 48 χλμ./ώρα το Prius κινείται μόνο ηλεκτροκίνητα (με λειτουργία EV) χωρίς να καταναλώνει καύσιμο. Μετά επεμβαίνει ο κινητήρας βενζίνης για περισσότερη ισχύ αλλά η μέση κατανάλωση βενζίνης δεν υπερβαίνει τα 3,9 λίτρα/100 χλμ. με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μόλις 89 γρ./χλμ!
Για χαμηλότερη κατανάλωση ο κινητήρας εφοδιάζεται με σύστημα start – stop (σβήνει αυτόματα σε στάση, εκκινεί αυτόματα). Ο δεύτερος ηλεκτροκινητήρας χρειάζεται για να φορτίσει τη μεγαλύτερης χωρητικότητας μπαταρία, η οποία επαναφορτίζεται και με το φρενάρισμα. Το Prius διαθέτει τρία προγράμματα λειτουργίας: EV, Eco, Power, επιπλέον της κανονικής λειτουργίας.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής