Το Νο13 δεν υπάρχει στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, εντούτοις η FIA ανακοίνωσε 13 αλλαγές κανονισμών για το 2010.
Το ενδιαφέρον του τύπου, στις προχθεσινές ανακοινώσεις της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου – FIA, εστιάστηκε, και δικαίως, στη συμφωνία που επιτεύχθηκε με τις ομάδες της Φόρμουλα 1 για ένα πρωτάθλημα του χρόνου, με ενιαίο τεχνικό κανονισμό και λιγότερα έξοδα. Γράψαμε βέβαια και κάτι για τα ράλι που αφορούσε ορισμένες αποφάσεις, δηλαδή ότι τα σημερινά αυτοκίνητα WRC με δίλιτρους turbo κινητήρες θα παραμείνουν ως έχουν το 2010 αλλά σε αμαξώματα S2000, ενώ το 2011 οι κινητήρες θα είναι μεν turbo αλλά 1.6 λίτρων. Επίσης, είχαμε αναφέρει ότι οι οργανωτές κάθε ράλι είναι ελεύθεροι να κάνουν αγώνα δύο, τριών ή τεσσάρων ημερών, αρκεί να τελειώνει Σάββατο ή Κυριακή μεσημέρι, όπως και το γεγονός να διαλέγουν μικτή διαδρομή, σε χώμα και άσφαλτο, όπως έγινε φέτος στο ράλι Κύπρου.
Παράλληλα ανακοινώθηκε το καλεντάρι με 13 αγώνες, χωρίς το Ράλλυ Ακρόπολις μέσα, αλλά με τη σημείωση ότι ο αγώνας της Βουλγαρίας θα επανεξεταστεί τον Οκτώβριο και ίσως τότε να μπει ξανά το Ακρόπολις στο θεσμό, μια και απέσπασε ιδιαιτέρως κολακευτικά σχόλια φέτος. Ωστόσο χθες, ανακοινώθηκαν περαιτέρω αλλαγές με γνώμονα την αναθέρμανση του ενδιαφέροντος, για αγωνιζόμενους, θεατές αλλά και μέσα ενημέρωσης, κυρίως τηλεοπτικά δίκτυα, γνωρίζοντας ότι διανύουμε περίοδο οικονομικής ύφεσης. Η FIA λοιπόν παρουσίασε 13 αλλαγές, ένα νούμερο που θεωρείται κακότυχο στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Ας ελπίσουμε τώρα αυτό το 13 να αποβεί γούρικο.
1 – Μήκος ειδικών διαδρομών
Δεν θα υπάρχουν μικρές ή μεγάλες αποστάσεις ανάμεσα στις ειδικές διαδρομές, αλλά μέγιστη απόσταση τα 80 χλμ. ανάμεσα στα διαστήματα σέρβις. Τα συνολικά χιλιόμετρα κάθε αγώνα θα είναι 300 – 500.
2 - Super Rally
Το υπάρχουν σύστημα όπου κάθε αυτοκίνητο που εγκατέλειπε τις πρώτες δύο ημέρες, έπαιρνε ποινή 5 λεπτών για κάθε ειδική διαδρομή που έχανε μέχρι να ξαναμπεί στον αγώνα την επόμενη μέρα, αντικαθίσταται για να ενθαρρύνει τους αγωνιζόμενους να επιστρέψουν στον αγώνα αλλά και να αναθερμάνει το ενδιαφέρον του κόσμου. Ετσι, μόνο όσοι οδηγοί έχουν ολοκληρώσει κάθε ειδική του ράλι θα εμφανίζονται στην τελική κατάταξη. Βαθμοί επιβράβευσης (!) για κάθε μέρα του αγώνα θα αντικαταστήσουν τη χρονική ποινή και θα προστίθενται στη βαθμολογία της τελικής κατάταξης. Επίσης, με το νέο σύστημα βαθμολόγησης θα υπάρχει ημερήσια κατάταξη αλλά και συνολική.
3 – Κατάταξη οδηγών
Όπως συμβαίνει με το τένις, έτσι και στα ράλι θα δημιουργηθεί «παγκόσμιο ταμπλό κατάταξης», με τη θέση που θα έχει ο κάθε οδηγός σε αυτό.
4 – Μακρινό σέρβις
Παραμένει το κεντρικό σέρβις πάρκ, όπως π.χ. φέτος στο Λουτράκι για το Ράλλυ Ακρόπολις, όμως τα απόμακρα σέρβις θα επιλέγονται κοντά σε μεγάλες πόλεις για να προσελκύσουν κόσμο, ενώ τα πληρώματα θα μπορούν να υπογράφουν αυτόγραφα και να δίνουν συνεντεύξεις. Επίσης, στο τέλος κάθε μέρας στο κεντρικό σέρβις παρκ, θα μπορούν να διοργανώνονται εκδηλώσεις προβολής.
5 - Ελαστικά
Ενας τύπος ελαστικών για όλους τους αγώνες, εκτός από τους πλήρως ασφάλτινους. Επίσης, μια γόμα ελαστικού θα διατίθεται στον Τύπο για σχόλια και παρατηρήσεις.
6 - Καύσιμα
Στην προσπάθεια περιορισμού των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, θα διερευνηθεί η πιθανότητα ενός προμηθευτή για όλες τις ομάδες.
7 - Πόντιουμ
Στο τέλος κάθε ημέρας θα υπάρχει ένα πόντιουμ, με το νικητή της ημέρας και τον επικεφαλής του ράλι. Για διευκόλυνση του Τύπου, όλοι οι αγώνες θα τελειώνουν στις 4 το απόγευμα.
8 – Πρωτάθλημα κατασκευαστών
Ολες οι κατασκευαστές (εργοστάσια) δικαιούνται να συμμετάσχουν στο «πρωτάθλημα κατασκευαστών», αρκεί να αγωνιστούν σε όλα τα ράλι με 2 αυτοκίνητα του 2009. Εξετάζεται η περίπτωση να μετονομαστεί και σε «πρωτάθλημα ομάδων». Πέραν αυτού, οι ομάδες κατασκευαστών (όπως η τωρινή Citroen Junior ή η Stobart Ford) θα μπορούν να συμμετέχουν στο θεσμό σε τουλάχιστον 7 ράλι (ένα οπωσδήποτε εκτός Ευρώπης) με ένα ή δύο αυτοκίνητα προδιαγραφών πριν του 2009. Επιτρέπονται ενέργειες προβολής τόσο στις αναγνωρίσεις των ειδικών διαδρομών ή στο σέρβις πάρκ.
9 - Ανασυγκρότηση
Οι οργανωτές θα χρησιμοποιούν την ανασυγκρότηση ως ευκαιρία διοργάνωσης ψυχαγωγικού προγράμματος για κοινό και μέσα ενημέρωσης.
10 – Τελική δοκιμή
Θα δοθεί η ευκαιρία ανάδειξης της τελικής δοκιμής (Shakedown), με παρουσία θεατών και Τύπου.
11 – Σέρβις παρκ
Ανασχεδιάζεται το σέρβις παρκ ώστε οι θεατές να έρχονται από την πίσω πλευρά των ομάδων και να βρίσκονται πιο κοντά στη δράση των μηχανικών.
12 – Βραδινές ειδικές διαδρομές
Επιτρέπονται βραδινές ειδικές διαδρομές αλλά λόγω ασφάλειας δεν θα είναι στο πρόγραμμα όλης της μέρας (δηλαδή 1 ή δύο).
13 – Εθνική κατάταξη
Οι εθνικές συμμετοχές που επιλέγονται από τον οργανωτή κάθε ράλι, θα έχουν τη δική τους εθνική κατάταξη, και θα δηλώνουν συμμετοχή μέχρι 4 εβδομάδες πριν τον αγώνα.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής