Η παρουσίαση του ερευνητικού οχήματος εξοικονόμησης ενέργειας «Προμηθέας», η διαμόρφωση και δοκιμαστική λειτουργία του πραγματοποιήθηκε στο Αμφιθέατρο Πολυμέσων της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Αποτελεί πρωτοβουλία πέντε τελειόφοιτων σπουδαστών της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών στο πλαίσιο εκπόνησης διπλωματικών εργασιών σχετικών με την κατασκευή των υποσυστημάτων ηλεκτρικής κίνησης του οχήματος, προκειμένου να συμμετάσχουν στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό οχημάτων εξοικονόμησης ενέργειας «Shell Eco-Marathon 2009» που διοργανώθηκε για πρώτη φορά στο αυτοκινητοδρόμιο του Λάουσιτζ της Γερμανίας υπό την αιγίδα του Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Δρ. Ανέτ Σαβάν, υπουργού Παιδείας και Έρευνας της Γερμανίας.
Το εγχείρημα εμπίπτει στις δραστηριότητες του τομέα ηλεκτρικής ισχύος του ΕΜΠ, και, παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία για την εξεύρεση χορηγιών από τις εταιρείες αυτοκινήτων, κατέστη δυνατή η κατασκευή του οχήματος λόγω της οικονομικής υποστήριξης από το Υπουργείο Ανάπτυξης στο πλαίσιο ενίσχυσης δράσεων επιστημονικής πληροφόρησης και προβολής στην κοινή γνώμη, θεμάτων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και εξοικονόμησης ενέργειας. Αμέριστη βοήθεια παρείχε δε και η εταιρεία Tropical με κυψέλες υδρογόνου, για την τροφοδότηση με ηλεκτρική ενέργεια του οχήματος.
Ο μαραθώνιος οικονομίας της Shell απευθύνεται σε νέους επιστήμονες, ώστε να κατασκευάσουν οχήματα με λιγότερη κατανάλωση ενέργειας και μικρότερη έκλυση διοξειδίου του άνθρακα. Πάνω από 2.725 μαθητές και καθηγητές έλαβαν μέρος, καθώς και 188 ομάδες από 28 διαφορετικές χώρες. Συμμετείχαν 176 οχήματα (130 στην κατηγορία Prototypes και 46 στην κατηγορία Urban Concept), ενώ σημειώθηκαν και 5 νέα ρεκόρ. Την πρώτη θέση στην κατηγορία Prototypes κατέλαβε το ίδρυμα MICROJULE, LPTI St Joseph La Joliverie της Ναντ (Γαλλία) με κινητήρα βενζίνη και επίδοση 3.771 χλμ. με ένα λίτρο καυσίμου. Στην κατηγορία Urban Concept νικητής αναδείχθηκε το μονοθέσιο του NTNU Norges Tekiske og Naturvitenskapelige UNIVERSITET (Φινλανδία) με κινητήρα που αντλούσε ισχύ από κυψέλες καυσίμου υδρογόνου και επίδοση 1.246 χλμ. ανά λίτρο. Τα ελληνικά ιδρύματα εκπροσώπησαν το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, Τομέας Ηλεκτρικής Ισχύος) στην κατηγορία Prototype με το όχημα «Προμηθέας» και το Πολυτεχνείο Κρήτης (Τμήμα Μηχανικών παραγωγής και Διοίκησης) με το «TUCer». Τα δύο οχήματα αν και ξεκίνησαν κανονικά, στη συνέχεια εγκατέλειψαν λόγω μηχανικών προβλημάτων.
Εν συντομία…
Τη διαμόρφωση και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ηλεκτρικού οχήματος «Προμηθέας» (ανακατασκευάστηκε το περσινό όχημα του 2ου Γυμνασίου Χίου) παρουσίασε ο υποψήφιος διδάκτορας της Σχολής ΗΜ&ΜΥ, Κ. Λάσκαρης. Η αεροδυναμική του σχεδίαση και η ελαφριά κατασκευή, επέτρεπαν ταχύτητα κίνησης πάνω 30 χλμ,/ώρα, με αρκετά καλή εκκίνηση και επιτάχυνση. Το όχημα είχε μήκος 3,10 μ., πλάτος 65 εκ., μετωπική επιφάνεια 0,35 τ.μ., βάρος (μαζί με τον οδηγό) περίπου 100 κιλά Κατασκευασμένο από ανθρακονήματα και αλουμίνιο φορούσε κινητήρας τριφασικό, μονίμων μαγνητών, οδηγούμενος από αντιστροφέα. Η ισχύς του κατά την επιτάχυνση άγγιζε τα 350 Watt και σε πορεία (με 30 χλμ./ώρα) τα 160 Watt. Η μέγιστη ταχύτητά του ήταν 50 χλμ./ώρα, ενώ η κατανάλωση υδρογόνου ήταν ένα λίτρο στα 1100 χλμ!
Επιμέλεια: Αντιγόνη Ελευσινιώτη