Στις αρχές της δεκαετίας που διανύουμε η Fiat κινδύνευε με χρεοκοπία, και σώθηκε με την εξαγορά της από τον αμερικανικό όμιλο General Motors. Τώρα όχι μόνο έχει αντιστρέψει την κατάσταση αλλά παρουσιάζεται πανίσχυρη παίζοντας ηγεμονικό ρόλο στα δρώμενα της αυτοκίνησης σε Ευρώπη και Αμερική.

Ο «γάμος» με τη General Motors τον Μάρτιο του 2000, οδήγησε τον Φεβρουάριο του 2005 σε «διαζύγιο» με…διατροφή περίπου 2 δις δολάρια, τα οποία αποτέλεσαν βάση επενδύσεων για τον ιταλικό όμιλο. Κύριος εκφραστής όλων των εγχειρημάτων είναι από τον Ιούνιο του 2004 ο Σέρτζιο Μαρκιόνε, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Fiat. Στις μέρες του η Fiat συνεργάζεται με τη Suzuki για την παραγωγή μικρών SUV με ίδια πλατφόρμα και μηχανικά μέρη (Fiat Sedici – Suzuki SX4). Το ίδιο κάνει με τη Ford για μικρά μοντέλα (Fiat 500 – Ford Ka).

Με τον όμιλο PSA Peugeot – Citroen παράγει από κοινού ελαφρά επαγγελματικά (Fiat Scudo - Peugeot Expert – Citroen Jumpy), με την ινδική Tata συνεργάζεται για να πουλά Fiat στην Ινδία μέσα από το δίκτυο της Tata, με τη ρωσική Severstal για να εισάγει και να διανέμει όλη τη γκάμα μοντέλων στη Ρωσία και με την κινεζική Chery για την παραγωγή και διανομή αυτοκινήτων Fiat και κινητήρων βενζίνης 1.6 lt και 1.8 lt στην Κίνα και σε άλλες χώρες της Απω Ανατολής.

Η Fiat από πέρυσι αλληθωρίζει προς τη… Chrysler, τον άλλοτε ισχυρό αμερικανικό όμιλο, αντίζηλο της πρώην…συμβίας της, General Motors. Με την οικονομική κρίση να κλυδωνίζει την Chrysler και τη νέα κυβέρνηση Ομπάμα στις Η.Π.Α. να αναζητά βιώσιμη λύση, η Fiat πρότεινε σχέδιο συνεργασίας – σωτηρίας της μάρκας και μόλις τώρα οριστικοποιήθηκαν οι αποφάσεις.

Η Chrysler προχωρά σε πτώχευση και τα πραγματικά περιουσιακά της στοιχεία θα μεταβιβαστούν σε μια νέα εταιρεία. Μέχρι τότε θα λειτουργεί με κεφάλαια των κυβερνήσεων Αμερικής και Καναδά. Στη νέα εταιρεία η Fiat θα πάρει το 20% και ακόμα 15% για παραγωγή κινητήρων Fire, πωλήσεις αυτοκινήτων Chrysler εκτός Αμερικής και παραγωγή ενός μοντέλου Chrysler βασισμένο εξ’ ολοκλήρου σε Fiat.

Ποσοστό 55% θα πάρει η ένωση των σωματείων εργαζομένων, Αμερικανών και Καναδών, οι οποίοι με νέες συλλογικές συμφωνίες «γλίτωσαν» την εταιρεία από 6,5 δις δολάρια. Το υπόλοιπο 10% θα κρατήσει το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών και η Καναδική κυβέρνηση. Η Fiat μεταξύ 2013 - 2016 θα πάρει ακόμα 16% αλλά συνολικά θα μπορεί να έχει στην κατοχή της μέχρι 49% σε μετοχές, μέχρι να ξεπληρώσει η Chrysler το δάνειο που έχει πάρει από την αμερικανική κυβέρνηση (περίπου 3 δις).

Εν συντομία…

Το σχέδιο σωτηρίας δεν προβλέπει την καταβολή μετρητών από τη Fiat προς την Chrysler, ούτε τη δεσμεύει για κάτι τέτοιο μελλοντικά. Μέσω της συνεργασίας η Chrysler θα μπει σε αγορές εκτός Αμερικής, και αντίστροφα ο όμιλος Fiat και με Alfa Romeo – Lancia. Επίσης, η Chrysler θα επωφεληθεί σε μικρού κυβισμού κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου (χαμηλή κατανάλωση), σε κιβώτια ταχυτήτων, σε οικονομικά πατώματα αυτοκινήτων και εν γένει σε τεχνολογία.

Ο Μαρκιόνε τώρα βάζει πλώρη για την Opel που ανήκει στη General Motors. Προχθες, μίλησε με τον Γερμανό υπουργό εσωτερικών και όλα βαίνουν καλώς. Χρειάζονται 5-7 δις ευρώ για τις εξαγορές, δεν θα κλείσουν εργοστάσια Opel στη Γερμανία αλλά ίσως κάποια άλλα στην Ευρώπη. Αν γίνει και αυτή η συμφωνία, η Fiat θα αναδειχθεί σε ηγεμόνα, εφάμιλλο της VW (Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Porsche).

Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube