Στο ποδόσφαιρο μιλάμε για συστήματα. Εχει καθιερωθεί ο…ρόμβος, ενώ θραύση κάνει το 4-3-2-1. Στο χαρτί φαίνονται ωραία, αλλά στην πράξη ο προπονητής κάνει τα σχέδια και οι παίκτες καλούνται να τα εφαρμόσουν. Αν έρθει το επιθυμητό αποτέλεσμα όλοι γίνονται ήρωες. Αλλιώς ψάχνεις το αποδιοπομπαίο τράγο…Στο χώρο του αυτοκινήτου επίσης είναι της μόδας τα διάφορα ηλεκτρονικά συστήματα, ασφάλειας και πέδησης.
Μολονότι βρισκόμαστε σε εποχή οικονομικής κρίσης τα τεχνολογικά κέντρα των κατασκευαστών δουλεύουν πυρετωδώς. Στην αυτοκίνηση προπονητής είναι το…αυτοκίνητο. Δεν προσπαθεί να σε κάνει καλύτερο οδηγό, αλλά να αισθάνεσαι πιο σίγουρος και ασφαλής στο δρόμο. Καλύτερος οδηγός γίνεσαι αποκτώντας εμπειρία αλλά κυρίως σεβόμενος τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, σκεπτόμενος ότι είσαι ίσος με όλους όσοι χρησιμοποιούν το δρόμο.
Προπονητής λοιπόν το αυτοκίνητο και παίκτης εγώ. Ετσι αισθάνθηκα οδηγώντας δύο ημέρες στη Μαδρίτη τη νέα E-Class της Mercedes, σε 300 χιλιόμετρα μικτής διαδρομής, σε αυτοκινητόδρομο και επαρχιακό δρόμο, μέρα και νύχτα, χρησιμοποιώντας εύκολα όλα τα νέα συστήματα που διαθέτει το μοντέλο. Στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις είναι το Attention Assist.
Περίπου 70 αισθητήρες παρατηρούν τις αντιδράσεις σου (το πώς κινεί το τιμόνι κ.α.) και αν διαπιστώσει ότι κουράστηκες εμφανίζει στον πίνακα οργάνων ένα σήμα – φλυτζάνι καφέ! Δεν το πατάς για να βγάλει ελληνικό, γαλλικό, εσπρέσσο ή καπουτσίνο αλλά σε προειδοποιεί να κάνεις μια στάση να ξεκουραστείς. Με ένα άλλο, το Lane Keeping Assist, αν βγεις από τη λωρίδα σου και πατήσεις οποιαδήποτε λευκή γραμμή, ελαφρές δονήσεις στο τιμόνι σε επαναφέρουν στην πραγματικότητα.
Με το Blind Spot Assist κόκκινα φωτάκια στους εξωτερικούς καθρέπτες σε προειδοποιούν για αυτοκίνητα που έρχονται από τα τυφλά σημεία στο πλάι. Με το Distronic Plus αν πλησιάσεις πολύ κάποιο όχημα εκτός από ηχητικό και οπτικό σήμα το αυτοκίνητο φρενάρει μόνο του για να αποφύγεις τη σύγκρουση.
Υπάρχει βέβαια και ο ρυθμιστής ταχύτητας, με τον οποίο χωρίς να πατάς γκάζι έχεις σταθερή ταχύτητα που μειώνεται αν πλησιάσει άλλο όχημα και αυξάνει πάλι αν προσπεράσεις. Με το σύστημα Speed Limit Assist, μια κάμερα αναγνωρίζει τις πινακίδες με τα όρια ταχύτητας και τις εμφανίζει στον πίνακα οργάνων την ώρα όμως που φθάνεις στην πινακίδα.
Οι μηχανικοί της Mercedes μου είπαν ότι απλά ενημερώνει τον οδηγό ότι από εκεί ισχύει το συγκεκριμένο όριο. Τους είπα όμως ότι η Τροχαία στην Ελλάδα (και) αυτό περιμένει για την κλίση, καιροφυλακτώντας στα σημεία - παγίδες. Πάντως το σύστημα δεν θα έρθει στην Ελλάδα επειδή οι πινακίδες μας δεν είναι συμβατές με την Ευρώπη!
Εν συντομία…
Οδηγώντας τη νύχτα έμεινα έκπληκτος από το Adaptive Main Beem Assist. Όταν δεν υπήρχε αυτοκίνητο μπροστά μου ή στην αντίθετη πλευρά, άναβε μόνο του τη μεγάλη σκάλα για να φωτίζει μακριά. Μόλις διαπίστωνε φώτα κατέβαινε μόνο του στη μεσαία σκάλα!
Άλλο σύστημα εντοπίζει πεζούς τη νύχτα και τους εμφανίζει στον πίνακα για να τους αποφύγεις, ενώ πατώντας διακόπτη ανάλογα την πλευρά που στρίβεις σε πιέζει το αντίθετο πλευρικό μέρος του καθίσματος ώστε να μην πλέει το σώμα σου. Αν θέλεις και μασάζ επειδή «πιάστηκες» στο κάθισμα, το έχεις.
Με άλλο διακόπτη σε ανακουφίζει από τη μέση μέχρι το σβέρκο. Η νέα E-Class με ενεργά προσκέφαλα, 7 αερόσακους και πολλές εκδόσεις θα διατίθεται από την άλλη εβδομάδα με τιμές εκκίνησης τα 48.800 ευρώ.
Αποστολή στη Μαδρίτη: Δημήτρης Μπαλής